|
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Andrea Hudáková, Ph.D. (22.09.2021)
Obecný dodatek k povinné účasti na výuce v ZS 2021/2022: Výuka bude probíhat v souladu s aktuálně platnými protiepidemickými opatřeními. Jsme přesvědčeni, že všichni studenti chápou, že je jejich osobní účast na výuce a aktivita v každém z předmětů důležitá, a udělají vše pro to, aby se do výuky co nejvíce a co nejaktivněji zapojili. Pokud by nastala situace, že by se student z vážných důvodů (nemoc, karanténa, izolace apod.) nemohl (prezenční/distanční) výuky zúčastnit, je nutné, aby se neprodleně spojil s vyučujícím a domluvil se s ním na náhradním či alternativním způsobu práce, aby co nejlépe naplnil obsah a cíle výuky a zodpovědně se připravil na závěrečnou atestaci. |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Klára Richterová (31.01.2019)
Absolvováním tohoto kurzu by studenti měli být schopni popisovat a interpretovat psané projevy českých neslyšících, začleňovat je do širších kontextů, zamýšlet se nad možnými příčinami, které podobu těchto textů ovlivňují, a dobírat se formulace nových problémů. |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Andrea Hudáková, Ph.D. (22.09.2021)
Aktivní účast v semináři (průběžná četba odborné literatury, analýza textů), plnění zadávaných úkolů. (V případě distanční výuky průběžná četba odborné literatury, analýza textů, plnění zadávaných úkolů.) Obecný dodatek k povinné účasti na výuce v ZS 2021/2022: Výuka bude probíhat v souladu s aktuálně platnými protiepidemickými opatřeními. Jsme přesvědčeni, že všichni studenti chápou, že je jejich osobní účast na výuce a aktivita v každém z předmětů důležitá, a udělají vše pro to, aby se do výuky co nejvíce a co nejaktivněji zapojili. Pokud by nastala situace, že by se student z vážných důvodů (nemoc, karanténa, izolace apod.) nemohl (prezenční/distanční) výuky zúčastnit, je nutné, aby se neprodleně spojil s vyučujícím a domluvil se s ním na náhradním či alternativním způsobu práce, aby co nejlépe naplnil obsah a cíle výuky a zodpovědně se připravil na závěrečnou atestaci. |
|
||
Poslední úprava: UCJHUDAK (29.01.2010)
Základní literatura: BAKER-SHENK, CH.; COKELY, D. Time. In American Sign Language: A Teacher?s Resource Text on Grammar and Culture. Washington, D. C. : Gallaudet University Press, 1980, s. 175-195. ČECHOVÁ, M. a kol. Čeština, řeč a jazyk. Praha : ISV, 2000. ČERMÁK, F. Jazyk a jazykověda. Praha : Karolinum, 2001. KARLÍK, P.; NEKULA, M.; RUSÍNOVÁ, Z. (Eds.) Příruční mluvnice češtiny. Praha : NLN, 1996. kol. autorů. Mluvnice češtiny 2. Praha : Academia, 1986. MACUROVÁ, A. Poznáváme český znakový jazyk IV. (Vyjadřování času). Speciální pedagogika 13, 2003, č. 2, s. 89-98. MACUROVÁ, A. Poznáváme český znakový jazyk (Úvodní poznámky). Speciální pedagogika 11, 2001, č. 2, s. 69-75. MACUROVÁ, A. Naše řeč? Naše řeč 81, 1998, č. 4, s. 179-188. MACUROVÁ, A. ?protože já bavím spolu vypravovat. (Komunikace v dopisech českých neslyšících). Slovo a slovesnost 56, 1995, s. 23-33. QUIGLEY, S. P.; PAUL, P. V. Language and Deafness. San Diego, CA : College-Hill Press : 1984. SCHERMER, T; KOOLHOF, C. The reality of Time-Lines : Aspects of Tense in Sign Language of the Netherlands (SLN). In PRILLWITZ, S; VOLLHABER, T. (Eds.). Current Trends in European Sign Language Research. Hamburg : Signum Press, 1990, s. 295-305. ŠMILAUER, V. Nauka o českém jazyku. Praha : SPN, 1972. ZÝKOVÁ, M. Sloveso v psané češtině neslyšící mládeže. Speciální pedagogika 7, 1997, č. 3, s. 16-25.
Další doporučená literatura: ANDERSON, J. Deaf Student Mis-Writing, Teacher Mis-Reading English Education and the Deaf College Student. Burtonsville, MD : Linstok Press, 1993. BRENNAN, M. Marking Time in British Sign Language. In KYLE, J.; WOOL, B. (Eds.). Language in Sign. London : Croom Helm, 1983, s. 10-31. BOYES-BRAEM, P. Einführung in die Gebärdensprache und ihre Erforschung (2. kor. vyd.). Hamburg : Signum Verlag, 1992. BROWN, K. (Ed.) Encyclopedia of language and lingvistics. 2. vyd., Amsterdam : Elsevier, 2006. DEUCHAR, M. British Sign Language. London : Routledge and Kegan Paul, 1984. HASPELMATH, M.; DRYER, M. S.; GIL, D.; COMRIE, B. (Eds.). The World Altas Language Structure. Oxford : Oxford Univerzity Press, 2005. KYLE, J. G.; WOLL, B. Sign Language. The Study of Deaf People and Their Language. Cambridge : Cambridge University Press, 1994. MACUROVÁ, A. Jazyk a hluchota. Slovo a slovesnost 62, 2001, s. 92-104. MACUROVÁ, A. Jazyk v komunikaci neslyšících (Předběžné poznámky). Slovo a slovesnost 55, 1994, s. 121-132. PALEK, B. Základy obecné jazykovědy. Praha : SPN, 1989. RACKOVÁ, M. České sloveso v psaných projevech českých neslyšících. DP. Praha : FF UK, 1996. RADDEN, G. The Metaphor TIME AS SPACE across Languages. In Übersetzen, Interkulturelle Kommunikation, Spracherwerb und Sprachvermittlung - das Leben mit mehreren Sprachen. Festschrift für Juliane House zum 60. Geburtstag. Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht. Hamburg : 2003, s. 226-239. dostupné z (5. 1. 2010) http://zif.spz.tu-darmstadt.de/jg-08-2-3/beitrag/Radden1.htm RICHTEROVÁ, K. Vyjadřování času v psané češtině neslyšících. DP. Praha : FF UK, 2009. SALZMANN, Z. Jazyk, kultura, společnost. (Úvod do lingvistické antropologie). Praha : Ústav pro etnografii a folkloristiku AV ČR, 1997. SOKOL, J. Čas a rytmus. Praha : Oikoymenh, 1996. ŠEBKOVÁ, H. Psaná čeština českých neslyšících v internetové komunikaci. DP. Praha : FF UK, 2008. ZUCCHI, S. Along the Time Line: Tense and Adverbs in Italian Sign Language. Milano : Universitá degli Studi di Milano, 2006. dostupné z (5. 1. 2010): www.filosofia.unimi.it/zucchi/NuoviFile/LIStimeline2.pdf |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Klára Richterová (21.09.2021)
Seminář se zaměřuje se na dílčí téma psané češtiny českých neslyšících. Specifika vyjadřování času v psaných projevech neslyšících jsou pojednána v širším rámci vyjadřování času v mluvených a ve znakových jazycích a také usouvztažněna s typickými rysy psaných projevů neslyšících. Při analýze textů českých neslyšících se pozornost soustředí na možné interference z českého znakového jazyka, zejm. na interference související s lexikálním vyjadřováním času v ČZJ a s konstituováním tzv. časových rámců. Důraz je kladen na praktické uplatnění nabytých znalostí a dovedností, ale i na schopnost kritického čtení odborných studií. |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Andrea Hudáková, Ph.D. (22.09.2021)
Předmět je určen pro studenty 2. a vyšších ročníků Bc. studia studijního programu Čeština v komunikaci neslyšících/Jazyky a komunikace neslyšících a pro studenty navazujícího magisterského studijního programu Čeština v komunikaci neslyšících (doporučována je základní znalost českého znakového jazyka a absolvování předmětů Úvod do studia jazyka a Úvod do studia znakového jazyka), kteří tento předmět dosud neabsolvovali. Ostatní zájemci (i mimo tyto studijní programy) mohou předmět navštěvovat po konzultaci s vyučující. |