PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
PVS/VS Čas v psané češtině neslyšících - ACN300034
Anglický název: PVS/VS Tense in Written Texts of the Czech Deaf
Zajišťuje: Ústav bohemistiky pro cizince a komunikaci neslyšících (21-UBN)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (15)
Minimální obsazenost: 4
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: prof. PhDr. Alena Macurová, CSc.
Třída: A - Mezioborová nabídka VP: Lingvistika
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Andrea Hudáková, Ph.D. (22.09.2021)
Slovesný čas v psané češtině českých neslyšících vs. čas ve znakových jazycích, zejména v českém znakovém jazyce.

Obecný dodatek k povinné účasti na výuce v ZS 2021/2022: Výuka bude probíhat v souladu s aktuálně platnými protiepidemickými opatřeními. Jsme přesvědčeni, že všichni studenti chápou, že je jejich osobní účast na výuce a aktivita v každém z předmětů důležitá, a udělají vše pro to, aby se do výuky co nejvíce a co nejaktivněji zapojili. Pokud by nastala situace, že by se student z vážných důvodů (nemoc, karanténa, izolace apod.) nemohl (prezenční/distanční) výuky zúčastnit, je nutné, aby se neprodleně spojil s vyučujícím a domluvil se s ním na náhradním či alternativním způsobu práce, aby co nejlépe naplnil obsah a cíle výuky a zodpovědně se připravil na závěrečnou atestaci.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Klára Richterová (31.01.2019)

Absolvováním tohoto kurzu by studenti měli být schopni popisovat a interpretovat psané projevy českých neslyšících, začleňovat je do širších kontextů, zamýšlet se nad možnými příčinami, které podobu těchto textů ovlivňují, a dobírat se formulace nových problémů.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Andrea Hudáková, Ph.D. (22.09.2021)

Aktivní účast v semináři (průběžná četba odborné literatury, analýza textů), plnění zadávaných úkolů. (V případě distanční výuky průběžná četba odborné literatury, analýza textů, plnění zadávaných úkolů.)

Obecný dodatek k povinné účasti na výuce v ZS 2021/2022: Výuka bude probíhat v souladu s aktuálně platnými protiepidemickými opatřeními. Jsme přesvědčeni, že všichni studenti chápou, že je jejich osobní účast na výuce a aktivita v každém z předmětů důležitá, a udělají vše pro to, aby se do výuky co nejvíce a co nejaktivněji zapojili. Pokud by nastala situace, že by se student z vážných důvodů (nemoc, karanténa, izolace apod.) nemohl (prezenční/distanční) výuky zúčastnit, je nutné, aby se neprodleně spojil s vyučujícím a domluvil se s ním na náhradním či alternativním způsobu práce, aby co nejlépe naplnil obsah a cíle výuky a zodpovědně se připravil na závěrečnou atestaci.

Literatura
Poslední úprava: UCJHUDAK (29.01.2010)

Základní literatura:

BAKER-SHENK, CH.; COKELY, D. Time. In American Sign Language: A Teacher?s Resource Text on Grammar and Culture. Washington, D. C. : Gallaudet University Press, 1980, s. 175-195.

ČECHOVÁ, M. a kol. Čeština, řeč a jazyk. Praha : ISV, 2000.

ČERMÁK, F. Jazyk a jazykověda. Praha : Karolinum, 2001.

KARLÍK, P.; NEKULA, M.; RUSÍNOVÁ, Z. (Eds.) Příruční mluvnice češtiny. Praha : NLN, 1996.

kol. autorů. Mluvnice češtiny 2. Praha : Academia, 1986.

MACUROVÁ, A. Poznáváme český znakový jazyk IV. (Vyjadřování času). Speciální pedagogika 13, 2003, č. 2, s. 89-98.

MACUROVÁ, A. Poznáváme český znakový jazyk (Úvodní poznámky). Speciální pedagogika 11, 2001, č. 2, s. 69-75.

MACUROVÁ, A. Naše řeč? Naše řeč 81, 1998, č. 4, s. 179-188.

MACUROVÁ, A. ?protože já bavím spolu vypravovat. (Komunikace v dopisech českých neslyšících). Slovo a slovesnost 56, 1995, s. 23-33.

QUIGLEY, S. P.; PAUL, P. V. Language and Deafness. San Diego, CA : College-Hill Press : 1984.

SCHERMER, T; KOOLHOF, C. The reality of Time-Lines : Aspects of Tense in Sign Language of the Netherlands (SLN). In PRILLWITZ, S; VOLLHABER, T. (Eds.). Current Trends in European Sign Language Research. Hamburg : Signum Press, 1990, s. 295-305.

ŠMILAUER, V. Nauka o českém jazyku. Praha : SPN, 1972.

ZÝKOVÁ, M. Sloveso v psané češtině neslyšící mládeže. Speciální pedagogika 7, 1997, č. 3, s. 16-25.

Další doporučená literatura:

ANDERSON, J. Deaf Student Mis-Writing, Teacher Mis-Reading English Education and the Deaf College Student. Burtonsville, MD : Linstok Press, 1993.

BRENNAN, M. Marking Time in British Sign Language. In KYLE, J.; WOOL, B. (Eds.). Language in Sign. London : Croom Helm, 1983, s. 10-31.

BOYES-BRAEM, P. Einführung in die Gebärdensprache und ihre Erforschung (2. kor. vyd.). Hamburg : Signum Verlag, 1992.

BROWN, K. (Ed.) Encyclopedia of language and lingvistics. 2. vyd., Amsterdam : Elsevier, 2006.

DEUCHAR, M. British Sign Language. London : Routledge and Kegan Paul, 1984.

HASPELMATH, M.; DRYER, M. S.; GIL, D.; COMRIE, B. (Eds.). The World Altas Language Structure. Oxford : Oxford Univerzity Press, 2005.

KYLE, J. G.; WOLL, B. Sign Language. The Study of Deaf People and Their Language. Cambridge : Cambridge University Press, 1994.

MACUROVÁ, A. Jazyk a hluchota. Slovo a slovesnost 62, 2001, s. 92-104.

MACUROVÁ, A. Jazyk v komunikaci neslyšících (Předběžné poznámky). Slovo a slovesnost 55, 1994, s. 121-132.

PALEK, B. Základy obecné jazykovědy. Praha : SPN, 1989.

RACKOVÁ, M. České sloveso v psaných projevech českých neslyšících. DP. Praha : FF UK, 1996.

RADDEN, G. The Metaphor TIME AS SPACE across Languages. In Übersetzen, Interkulturelle Kommunikation, Spracherwerb und Sprachvermittlung - das Leben mit mehreren Sprachen. Festschrift für Juliane House zum 60. Geburtstag. Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht. Hamburg : 2003, s. 226-239. dostupné z (5. 1. 2010)

http://zif.spz.tu-darmstadt.de/jg-08-2-3/beitrag/Radden1.htm

RICHTEROVÁ, K. Vyjadřování času v psané češtině neslyšících. DP. Praha : FF UK, 2009.

SALZMANN, Z. Jazyk, kultura, společnost. (Úvod do lingvistické antropologie). Praha : Ústav pro etnografii a folkloristiku AV ČR, 1997.

SOKOL, J. Čas a rytmus. Praha : Oikoymenh, 1996.

ŠEBKOVÁ, H. Psaná čeština českých neslyšících v internetové komunikaci. DP. Praha : FF UK, 2008.

ZUCCHI, S. Along the Time Line: Tense and Adverbs in Italian Sign Language. Milano : Universitá degli Studi di Milano, 2006. dostupné z (5. 1. 2010):

www.filosofia.unimi.it/zucchi/NuoviFile/LIStimeline2.pdf

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Klára Richterová (21.09.2021)

Seminář se zaměřuje se na dílčí téma psané češtiny českých neslyšících. Specifika vyjadřování času v psaných projevech neslyšících jsou pojednána v širším rámci vyjadřování času v mluvených a ve znakových jazycích a také usouvztažněna s typickými rysy psaných projevů neslyšících. Při analýze textů českých neslyšících se pozornost soustředí na možné interference z českého znakového jazyka, zejm. na interference související s lexikálním vyjadřováním času v ČZJ a s konstituováním tzv. časových rámců. Důraz je kladen na praktické uplatnění nabytých znalostí a dovedností, ale i na schopnost kritického čtení odborných studií.
Základní témata: čas v mluvených jazycích, čas v češtině, čas ve znakových jazycích včetně ČZJ, typické rysy psaných projevů anglických a českých neslyšících, čas (přítomný, minulý, budoucí) v psané češtině českých neslyšících.

Vstupní požadavky
Poslední úprava: Mgr. Andrea Hudáková, Ph.D. (22.09.2021)

Předmět je určen pro studenty 2. a vyšších ročníků Bc. studia studijního programu Čeština v komunikaci neslyšících/Jazyky a komunikace neslyšících a pro studenty navazujícího magisterského studijního programu Čeština v komunikaci neslyšících (doporučována je základní znalost českého znakového jazyka a absolvování předmětů Úvod do studia jazyka a Úvod do studia znakového jazyka), kteří tento předmět dosud neabsolvovali. Ostatní zájemci (i mimo tyto studijní programy) mohou předmět navštěvovat po konzultaci s vyučující.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK