|
|
|
||
Poslední úprava: VANKB4AF (22.03.2018)
OBRAZ A TEXT Vyučuje: Mgr. Blanka Činátlová, PhD.
Požadavky pro získání atestace: pro udělení zápočtu aktivní práce v semináři, vypracování diskusního příspěvku, průběžná četba zadaných textů, krátký esejistický text
Charakteristika kurzu: Cílem kurzu je hledání různých podob vizuálních reprezentací v textu. Na základě analýzy konkrétních literárních textů bychom si mohli položit různé otázky, které se týkají toho, zda a jakým způsobem mění „obraz“ verbální reprezentaci. Lze vysvětlit vizuální zkušenost na základě textuality a jak se změní čtenářova interakce s textem na základě vizuální zkušenosti a různých praktik pozorování? Má pravdu Michel Foucault, že vztah mezi řečí a malbou je nekonečný? Do jaké míry je kulturně podmíněn stereotyp protikladu mezi svobodou hovořit a příkazem „být zticha a přístupný pozorování“? Tematické okruhy: 1) Řeč versus „obraznost“ zátiší, zátiší jako literární žánr 2) Tvář milovaného – obraz a fotografie v milostném diskursu 3) Katalogy melancholie – vizuální vyprávění v románu 4) Obraz a text jako ornament – art brut 5) Ekfráze – intermedialita, vizuální reprezentace v textové reprezentaci
19/2 básnická zátiší - Weiner, Hauková, Blatný
26/2 Winkler: Natura morta
5/3 W. G. Sebald: Vystěhovalci
19/3 W.G. Sebald: Austerlitz
22/3 Kafka: Dopisy Felici, Pessoa: Dopisy lásky, přátelství a magie
26/3 Roland Barthes: Světlá komora + Roland Barthes o Rolandu Barthesovi
2/4 Modick: Koncert bez básníka
9/4 Virginia Woolfová: Skvrna na zdi, Charlotte Perkins Gilmanová: Žlutá tapeta
23/4 art brut (Košek, Novák, Wölfli)
30/4 nebo 7/5 Vladimir Nabokov: Slídil
Literatura:
Josef Winkler: Natura morta; básnická zátiší (Weiner, Blatný) W.G. Sebald: Vystěhovalci, Austerlitz nebo Saturnovy prstence Franz Kafka: Dopisy Felici Fernando Pessoa: Dopisy přátelství, lásky a magie Bohumil Hrabal: Vita nuova Klaus Modick: Koncert bez básníka Italo Calvino: Neviditelná města Josef Váchal: Krvavý román Ludvík Vaculík Český snář František Novák: Výstup na horu Ťululum
BARTHES, R.: Světlá komora - poznámky k fotografii. Praha: Fra, 2005. BERGER, J.: Způsoby vidění. Praha: Labyrint, 2016. BERGER, J.: O pohledu. Praha: Fra, 2009. ČENĚK, D., PORYBNÁ, T. (eds.): Vizuální antropologie: Kultura žitá a viděná. Praha: Pavel Mervart, 2016. (kap. Pornografie, entnografie a diskurzy moci, s. 147-189) ČINÁTLOVÁ, B.: Odradky. Příbram: Pistorius a Olšanská, 2015. FEDROVÁ, S., JEDLIČKOVÁ, A.: Viditelné popisy. Vizualita, sugestivita a intermedialita literární deskripce, Praha: Akropolis, 2016. FOUCAULT, Michel. Slova a věci. Brno: Computer Press, a.s., 2007. FOUCAULT, M.: Toto nie je fajka. Bratislava: Kalligram, 2010. JIRSA, T.: Fyziognomie psaní: V záhybech literárního ornamentu. Filozofická fakulta UK v Praze, 2013. KONEČNÝ, L.: Mezi obrazem a textem. Miscellanea z historie emblematiky. Praha: Národní knihovna, 2002. KRTILOVÁ, K.:, SVATOŇOVÁ, K. (eds.): Medienwissenschaft: Východiska a aktuální pozice německé filozofie a teorie médií. Praha: Academia, 2016. MITCHELL, W. J. T.: Teorie obrazu: Eseje o verbální a vizuální reprezentaci. Praha: Karolinum, 2017. PANOFSKY, E.: Význam ve výtvarném umění. Praha: Malvern, Academia, 2013. (kapitola Ikonografie a ikolonogie, s. 41-73) PETŘÍČEK, M.: Myšlení obrazem. Praha: Herrmann a synové, 2009. SONTAGOVÁ, S.: O fotografii. Litomyšl: Barrister & Principal, Paseka 2002. THEIN, K.: Filostratos Starší a zrození dějin umění z~ducha ekfrasis. In: Pictura verba cupit. Sborník příspěvků pro Lubomíra Konečného, eds. Beket Bukovinská – Lubomír Slavíček, Praha: Artefactum, s. 23–29. |