PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Poetika poezie, prózy a dramatu I A - ABO500810
Anglický název: Poetics of Poetry, Prose Fiction and Drama I A
Zajišťuje: Ústav české literatury a komparatistiky (21-UCLK)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2019
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: prof. PhDr. Petr Bílek, CSc.
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: Ing. Jana Řehořová (27.07.2016)
Přednáška uvádí do problematiky teoreticko-interpretačního přístupu k literárnímu textu, jeho výstavbě, významu a základním kontextovým provázanostem. Nabízí základní koncepty a termíny, s nimiž je možné popisovat, analyzovat, vykládat a interpretovat literární text. V zimním semestru přednáška nastiňuje základní vývoj a proměny přístupů k literárnímu textu a jeho poetice a poté se věnuje základním konceptům autora, recipienta a textu (pokračování v letním semestru pak výklad poetiky literárního textu rozvíjí a specifikuje v rámcových okruzích poetiky prózy (základy naratologie), poetiky poezie a poetiky dramatického textu ve vztahu k divadelnímu představení).
Pro jednooborové studenty bakalářského studia oboru ČJL je předmět realizován kombinací této přednášky a dvousemestrového semináře, který si student volí z aktuální nabídky v každém školním roce (při rozvrhové kolizi lze použít i alternativu, kdy každý semestr absolvuje u jiného vyučujícího; funkčnější a logičtější je nicméně absolvovat oba předměty v rámci jednoho kurzu, tedy u jednoho vyučujícího semináře. Při volbě semináře je dobré přihlížet k náplni jednotlivých seminárních sylabů, protože každý může akcentovat (a logicky naopak i upozaďovat) určité oblasti teorie literárního textu, a bude tedy víc konvenovat preferencím a zájmům určitého studenta než náplň kurzu vyučovaného jiným vyučujícím.
Literatura
Poslední úprava: Ing. Jana Řehořová (27.07.2016)

Základní literatura:

Autor:
Mathauser, Z.: Teoretičtí dvojníci životopisného autora. In: Estetika racionálního zření. Praha 1999, s. 82-87
Mukařovský, J.: Básník a dílo (pol. 40. let). In: Studie z poetiky. Praha 1982, s. 246-255
Eco, U.: Vcházíme do lesů. In: Šest procházek literárními lesy. Olomouc 1997, s. 7-40
Mukařovský, J.: Záměrnost a nezáměrnost v umění (1943). In: Studie z estetiky. Praha 1966, s. 89-108
Jankovič, M.: Perspektivy sémantického gesta. In: Nesamozřejmost smyslu. Praha 1991, s. 11-40
Finck, A: Pojem subjektu a autorství. K teorii a dějinám autobiografie. In: Úvod do literární vědy (ed. M. Pechlivanos et al.). Praha 1999, s. 279-289
Rieger, Stefan: Funkce autora a knižní trh. In: Úvod do literární vědy (ed. M. Pechlivanos et al.). Praha 1999, s. 151-167
Foucault, Michel: Co je autor? In: Diskurs, autor, genealogie. Praha 1994, s. 42-62

Recipient:
Ingarden, R.: "Život" literárního díla. In: Umělecké dílo literární (1930). Praha 1989, s. 329-352
Vodička, F.: Problematika ohlasu Nerudova díla (1941). In: Struktura vývoje. 2. vyd. Praha 1998, s. 283-321
Macurová, A.: Subjekty a text. In: Proměny subjektu I (red. Daniela Hodrová). Praha, b. d., s. 31-37
Iser, Wolfgang: Apelová struktura textů. In: Čtenář jako výzva. Brno 2001, s. 39-61

Stierle, Karlheinz: Co je recepce u fikcionálních textů. In: Čtenář jako výzva. Brno 2001, s. 199-24

Text:
Jakobson, R.: Co je poezie? (1934). In: Poetická funkce. Praha 1995, s. 23-33
Lotman, J.: Pojem textu. In: Štruktúra umeleckého textu. Bratislava 1990, s. 64-72
Macurová, A.: Slovesný text: Rezultát a východisko komunikačních aktivit. In: Text a komunikace: Jazyk v literární díle a ve filmu. Praha 1992, s. 11-18
Ingarden, R.: Základní struktura literárního díla. In: Umělecké dílo literární. Praha 1989, s. 41-45

Pojmenování:
Barthes, Roland: Označované a označující; Denotace a konotace. Vše in: Nulový stupeň rukopisu. Základy sémiologie. Praha 1967, s. 81-95, 123-126
Mukařovský, J.: Básnické pojmenování a estetická funkce jazyka (1938). In: Studie z estetiky. Praha 1982, s. 55-60
Mukařovský J.: O jazyce básnickém IV. Slovo v básnictví (1940). In: Studie z poetiky. Praha 1982, s. 115-124

Metafora:
Mukařovský, J.: Básnická sémantika. In. Básnická sémantika. Praha 1995, s. 62-74
Jakobson, R.: Dva aspekty jazyka a dva typy afatických poruch.. In. Poetická funkce. Jinočany 1995, s. 55-73
Ricoeur, Paul: Metafora a symbol. In: Teória interpretácie: Diskurz a prebytok významu. Bratislava 1997, s. 66-96
Mathauser, Z.: Metafora v systému duchovních útvarů. In: Estetické alternativy. Praha 1995, s. 55-63
Mathauser, Z.: Básnivá doslovnost a metaforičnost v teorii R. Jakobsona. In: Estetika racionálního zření. Praha 1999, s. 112-119.

Význam a smysl textu:
Mukařovský J.: O jazyce básnickém V. Významová dynamika kontextu (1940). In: Studie z poetiky. Praha 1982, s. 124-130
Hausenblas, K.: Sémantické kontexty v básnickém díle. In: Výstavba jazykových projevů a styl. Praha 1971, s. 101-113
Červenka, M.: Význam a nositel významu v literárním díle. In: Významová výstavba literárního díla. Praha 1993, s. 37-55
Červenka, M.: Významové komplexy I: Obecná typologie. Významové komplexy II: Základní složky tematické výstavby. In: Významová výstavba literárního díla. Praha 1993, s. 77-104
Mareš, P.: Styl, text, smysl: Obecné otázky. In: Styl, text, smysl: O slovesném díle Josefa Čapka. Praha 1987, s. 11-38

Literární dílo jako znak:
Mukařovský, J.: Umění jako semiologický fakt (1934). In: Studie z estetiky. Praha 1966, s. 85-88
Červenka, M.: Literární dílo jako znak. In: Významová výstavba literárního díla. Praha 1993, s. 131-144
Mathauser, Z.: Model umělecké situace. In: Estetika racionálního zření. Praha 1999, s. 25-42
Jakobson, R.: Lingvistika a poetika (1960). In: Poetická funkce. Praha 1995, s. 74-105

Reference a vztah aktuálního a fikčního světa:
Aristoteles: O básnictví vůbec. In: Poetika (přel. Milan Mráz). 8. vyd. Praha 1996, s. 59-67
Auerbach, E.: Odysseova jizva. In: Mimésis. 2. vyd. Praha 1997, s. 9-26
Goodman, Nelson: Slova, věty, díla, světy. In: Způsoby světatvorby. Bratislava 1996, s. 13-33
- - -: Konstruování faktů. In: Způsoby světatvorby. Bratislava 1996, s. 104-19
Umberto Eco: Malé světy. Česká literatura 45, 1997, č. 6, s.
Lubomír Doležel: Mimesis a možné světy. Česká literatura 45, 1997, č. 6, s. 600-624

Intertextovost:
Homoláč, J.: Transtextovost a její typy. In: Intertextovost a utváření smyslu v textu. Praha 1996, s. 41-57
Schahadat, S: Intertextovost: Čtení - text - intertext. In: Úvod do literární vědy (ed. M. Pechlivanos et al.). Praha 1999, s. 357-367
Wraning, R: Imitatio a intertextualita. In: Čtenář jako výzva. Brno 2001, s. 63-99

Literární druhy, žánry a vývoj:
Tyňanov, J. O literární evoluci (1927). In: Literární fakt. Praha 1988, s. 189-201
Vodička, F.: Literární historie, její problémy a úkoly (1942). In: Struktura vývoje. 2.rozš. vyd. Praha 1998, s. 17-78
Meyer, H: Literární žánr.. In: Úvod do literární vědy (ed. M. Pechlivanos et al.). Praha 1999, s. 74-85

Naratologie:
Stanzel, F.: Zprostředkovanost jako druhový znak vyprávění. In: Teorie vyprávění. Praha 1989, s. 12-34
Stanzel, F.: Revidovaná verze typických vyprávěcích situací. In: Teorie vyprávění. Praha 1989, s. 63-100
Doležel, L.: Typy narativních promluv. In: Narativní způsoby v české literatuře. Praha 1993, s. 9-42
Todorov, Tzvetan: Poetika. In: Poetika prózy. Praha 2000, s. 11-93

Poetika poezie:
Tyňanov, J. N.: Smysl slova ve verši. In: Literární fakt. Praha 1988, s. 467-533
Jakobson, Roman: Jazyk v akci. In: Poetická funkce. Jinočany 1995, s. 605-621
Helmstetter, R: Lyrický postup. Lyrika, báseň a básnická řeč. In: Úvod do literární vědy (ed. M. Pechlivanos et al.). Praha 1999, s. 36-51

Drama:
Procházka, M.: O povaze dramatického textu. In: Znaky dramatu a divadla. Praha 1988, s. 11-30
Veltruský, J.: Dramatický text jako součást divadla. Drama jako literární dílo a divadelní představení. Praha 1994, s. 77-101
Struck, Wolfgang: Drama a divadlo. In: Úvod do literární vědy (ed. M. Pechlivanos et al.). Praha 1999, s. 85-88


Základní literatura - stěžejní souhrnné práce:

Brukner, J., Filip, J.: Poetický slovník. Praha, Mladá fronta 1997.
Culler, Jonathan: Krátký úvod do literární teorie. Brno, Host 2002 (orig. Literary Theory. A Very Short Introduction, 1997).

Červenka, Miroslav et al.: Pohledy zblízka: Zvuk, význam, obraz: poetika literárního díla 20. století. Praha, Torst 2002.

--- Na cestě ke smyslu: Poetika literárního díla 20. století. Praha, Torst 2005.

Doležel, Lubomír: Kapitoly z dějin strukturální poetiky: od Aristotela k Pražské škole. Brno, Host 2001 (orig. Occidental Poetics: Tradition and Progress, 1990).

Eagleton, Terry: Úvod do literární teorie. Praha, Triáda 2005.

Hodrová, Daniela a kol.: ...na okraji chaosu...: Poetika literárního díla 20. století. Praha, Torst 2001.

Iser, Wolfgang: Jak se dělá teorie. Praha, Karolinum 2009.

--- Teorie literatury: Aktuální perspektiva. Praha - Brno, Ústav pro českou literaturu AV ČR 2004.

Mitoseková, Zofia: Teorie literatury: Historický přehled. Brno, Host 2010.

Nünning, Ansgar, ed.: Lexikon teorie literatury a kultury. Brno, Host 2006 (orig. Metzler Lexikon Literatur- und Kulturtheorie, 2001).

Pechlivanos, Miltos, ed.: Úvod do literární vědy. Praha, Hermann a synové 1999 (orig. Einfűhrung in die Literaturwissenschaft, 1995).

 

Doporučená literatura - další souhrnné práce:

 

Červenka, Miroslav: Významová výstavba literárního díla. Praha, Karolinum 1993.
Friedrich, Hugo: Struktura moderní lyriky. Brno, Host 2005.

Haman, Aleš; Holý, Jiří; Papoušek, Vladimír: Kritické úvahy o západní literární teorii. Praha, ARSCI 2006.

Hawkes, Terence: Strukturalismus a sémiotika. Brno, Host 1999. (orig. Structuralism and Semiotics, 1977).

Macura, Vladimír, ed.: Průvodce po světové literární teorii. Praha, Panorama 1988; zvláště pak hesla Bachtin, Barthes, Eco, Frye, Genette, Heidegger, Ingarden, Iser, Jakobson, Jauss, Kristevová, Lévi- Strauss, Lotman, Lukács, Propp, Richards, Šklovskij, Todorov, Tyňanov, Wellek ad.

Michalovič, Peter; Minár, Pavol: Úvod do štrukturalismu a postštrukturalismu. Bratislava, Iris 1997.

Mocná,Dagmar, ed.: Encyklopedie literárních žánrů. Praha - Litomyšl, Paseka 2004.

Mukařovský, Jan: Studie I-II. Brno, Host 2000 a 2001.
Perniola, Mario: Estetika 20. století. Praha, Karolinum 2000 (orig. L´Estetica del novecento, 1997).

Wellek, René; Warren, Austin: Teorie literatury. Olomouc, Votobia 1996. (orig. Theory of Literature, 1949).

Zima, Peter V.: Literární estetika. Olomouc, Votobia 1998 (orig. Literarische Ästhetik, 1995).


Doporučená literatura - práce k jednotlivým tématům a konceptům:

Bachtin, Michail Michajlovič: Román jako dialog. Praha, Odeon 1980.

Barthes, Roland: Kritika a pravda. Praha, Dauphin 1997. (zahrnuje i Nulový stupeň rukopisu a Základy sémiologie, pův. vyd. Praha, Československý spisovatel 1968).

--- Mytologie. Praha, Dokořán 2004.

--- Rozkoš z textu. Praha, Triáda 2008.

Borecký, Vladimír: Teorie komiky. Praha, Hynek 2000.

Cohnová, Dorrit: Co dělá fikci fikcí. Praha, Academia 2009.

Červenka, Miroslav: Fikční světy lyriky. Litomyšl - Praha, Paseka 2003.

--- Obléhání zevnitř. Praha, Torst 1996.

--- Styl a význam: Studie o básnících. Praha, Československý spisovatel 1991.

Červenka, Miroslav, ed.: Čtenář jako výzva. Výbor prací kostnické školy recepční estetiky. Brno, Host 2001.

Doležel, Lubomír: Fikce a historie v období postmoderny. Praha, Academia 2008.

--- Heterocosmica. Praha, Karolinum 2003.

--- Identita literáního díla. Brno - Praha, Ústav pro českou literaturu AV ČR, 2004.

--- Narativní způsoby v české literatuře. Praha, Český spisovatel 1993.

Eco, Umberto: Interpretácia a nadinterpretácia. Ed. Stefan Collini. Bratislava, Archa 1995.

--- Lector in fabula: Role čtenáře, aneb, Interpretační kooperace v narativních textech. Praha, Academia 2010.

--- Meze interpretace. Praha, Karolinum 2004.

--- O literatuře. Praha, Argo 2004.

--- Šest procházek literárními lesy. Olomouc, Votobia 1997.

Ejchenbaum, Boris M.: Jak je udělán Gogolův "plášť". In Sovětská literární věda. 1. díl: Vybrané texty k dějinám metodologie. Praha, SPN 1972, s. 105-118.

Eliade, Mircea: Mýtus o věčném návratu: Archetypy a opakování. 2., opr. vyd. Praha, OIKOYMENH 2009.

--- Mýty, sny a mystéria. Praha, OIKOYMENH 1998.

Frye, Northrop: Anatomie kritiky. Brno, Host 2003.

Glanc, Tomáš, ed.: Exotika: Výbor z prací tartuské školy. Brno, Host 2003.

Hodrová, Daniela: Místa s tajemstvím. Kapitoly z literární topologie. Praha, KLP-Koniasch Latin Press 1994.

Hodrová, Daniela, ed.: Poetika míst. Kapitoly z literární tematologie. D. Hodrová et al. Jinočany : H & H, 1997.

Chatman, Seymour: Příběh a diskurs: Narativní struktura v literatuře a filmu. Brno, Host 2008.

Ingarden, Roman: Umělecké dílo literární. Praha, Odeon 1989.

Jakobson, Roman: Poetická funkce (usp. Miroslav Červenka). Jinočany, H&H 1996.

Jankovič, Milan: Cesty za smyslem literárního díla. Praha, Karolinum 2005.

--- Dílo v pohybu. Praha, Academia 2009.

Kubíček, Tomáš: Vypravěč: Kategorie narativní analýzy. Brno, Host 2007.

Kubínová, Marie: Text v pohybu četby: Úvahy o významové a komunikační povaze literárního díla. Praha, Academia 2009.

Kyloušek, Petr, ed.: Znak, struktura, vyprávění: Výbor z prací francouzského strukturalismu. Brno, Host 2002.

Newton, Kenneth M.: Jak interpretovat text. Olomouc, Periplum 2008.

Propp, Vladimir Jakovlevič: Morfologie pohádky a jiné studie. Jinočany, H & H 1999.

Rimmon-Kenanová, Shlomith: Poetika vyprávění. Brno, Host 2001.

Ronenová, Ruth: Možné světy v teorii literatury. Brno, Host 2006.

Ryan, Marie-Laure: Možné světy v soudobé teorii literatury. Česká literatura 45, 1997, č. 6, s. 570-599.

Schmid, Wolf: Narativní transformace: Dění - příběh - vyprávění - prezentace vyprávění. Brno - Praha, Ústav pro českou literaturu AV ČR 2004.

Staiger, Emil: Poetika, interpretace, styl: Výbor. Praha, Triáda 2008.

--- Základní pojmy poetiky. Praha, Československý spisovatel 1969.

Stanzel, Franz K.: Teorie vyprávění. Praha, Odeon, 1988.

Svatoň, Vladimír: Epické zdroje románu: Z teorie a typologie ruské prózy. Praha, Ústav pro českou a světovou literaturu AV ČR 1993.

--- Proměny dávných příběhů: O poetice ruské prózy. Praha, Univerzita Karlova, Filozofická fakulta 2004.

--- Román v souvislostech času: Úvahy o srovnávací literární vědě. Praha, Malvern 2009.

--- Z druhého břehu. Praha, Torst 2002.

Svatoňová, Kateřina: 2 1/2 D, aneb, Prostor (ve) filmu v kontextu literatury a výtvarného umění. Praha, Casablanca 2008.

Šklovskij, Viktor: Teorie prózy. Praha, Melantrich 1933. 2. vyd. Theorie prózy. Praha, Melantrich 1948,  3. vyd. Teorie prózy. Praha, Akropolis 2003(orig. Teórija prozy, 1926, přeprac. 1929).

Todorov, Tzvetan: Poetika prózy. Praha, Triáda 2000. (orig. Poétique de la prose, 1971).

Tomaševskij, Boris: Teorie literatury. Praha, Lidové nakladatelství 1970.

Trávníček, Jiří, ed.: Od poetiky k diskursu: Kýbor z polské literární teorie 70.-90. let XX. století. Brno, Host 2002.

Turner, Mark: Literární mysl: O původu myšlení a jazyka. Brno, Host 2005.

Tyňanov, Jurij Nikolajevič: Literární fakt. Praha, Odeon 1988.

Uspenskij, Boris: Poetika kompozice. Brno, Host 2008.

Veltruský, Jiří: Drama jako básnické dílo. Brno, Host 1999.

---Příspěvky k teorii divadla. Praha, Divadelní ústav - Divadelní fakulta AMU 1994.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Ing. Jana Řehořová (27.07.2016)

Zkouška (u jednooborových studentů až po získání 2 zápočtů ze seminářů) ověřující terminologické, konceptuální a interpretační znalosti a dovednosti získané sledováním přednášky a především samostatnou četbou doporučené odborné literatury

Sylabus
Poslední úprava: Ing. Jana Řehořová (27.07.2016)

Tematické okruhy:

1) Obrysový "příběh" vývoje literárněteoretického uvažování o poetice textu v průběhu 20. století: Náčrt konstituování základních konceptů a pojmů, charakteristika způsobů jejich koncipování a strukturace do vyšších celků

2) Autor (autor jako psychofyzická bytost, látka, námět; autostylizace, autorský subjekt, (implikovaný autor, obraz autora, osobnost), autoritativnost, autenticita; záměrnost a nezáměrnost, strategie, kód; estetická norma; sémantické gesto; analýza geneze díla a možnosti rekonstrukce autorské osobnosti)
3) Recipient ( implikovaný a reálný vnímatel; zkušenostní komplex vnímatele; typy čtenáře a typy čtení textu; recepce, konkretizace (dobová a individuální), interpretace (a vztah k popisu, analýze a výkladu); význam a smysl; estetická hodnota)
4) Text (znaky textu; základní vrstvy textu: rovina zvuková, lexikální, syntaktická a textová; pojmenování v literatuře ("básnické pojmenování", obrazné pojmenování) a jeho vztah ke skutečnosti, pojmenování jako znak, reference a referent, denotace a konotace a problém označování; mimésis a literárnost; fiktivnost a fikčnost; verbalizace a rozdíl mezi mluvením a psaním, explicitní textové subjekty, textovost; artefakt a estetický objekt, text a dílo; funkce literárního díla; kontext; hypertext). Intertextovost (prototext, metatext, mezitextové navazování; citát, aluze; motto; parafráze, parodie, travestie, variace; apokryf, cento, plagiát)
5) Literární druhy a žánry (lyrika, epika, drama; epos, kronika, legenda, pohádka, bajka, črta, povídka, novela, román, reportáž, deník, memoáry; tragédie, komedie, veselohra, fraška, groteska, melodram) a problém literárního vývoje
6) Naratologie (motiv, téma; vypravěč a postava, tematizovaný adresát; typy promluv (řeči); vypravěčské způsoby; vyprávěcí situace; ich-forma a er-forma; reflektor, úhel pohledu; časoprostor (chronotop) a jeho funkce a strukturace; děj, příběh a jeho kompozice, fabule a syžet; fikční svět jako svět možný)
7) Poetika (verš vázaný a volný, veršové členění a jeho vztah k členění větnému (přesah, césura, dierese), metrum a rytmus (stopa, přízvuk, iktus, trochej, jamb, daktyl, předrážka), časoměrný a sylabotónický verš; alexandrín, blankvers); rým a jeho typy; asonance; aliterace; básnické figury (anafora, epifora, epanastrofa, epizeuxis; inverze; apostrofa); prostředky hláskové instrumentace (eufonie, kakofonie; onomatopoie; paronomázie; refrén); prostředky tematického uspořádání (motiv, klimax, antiklimax, antiteze, kontrast, paradox, paralelismus, parenteze, digrese, asociace, aposiopese, elipsa, envoi, pointa); grafické uspořádání básně (kaligram, konkrétní báseň; palindrom), stabilní formy veršového uspořádání (sonet, věnec sonetů, rondel, akrostich, pásmo); Obrazné pojmenování metaforického typu (metafora, metonymie, personifikace, synekdocha, synestézie, oxymóron) a symbolického typu (alegorie, symbol); další prostředky fungující od roviny konkrétních tropů (epiteton, přirovnání, eufemismus, litotés, pleonasmus, neologismus) až po rovinu textovou (hyperbola, ironie, sarkasmus)
8) Drama jako text a jako představení (dramatické žánry, komplementární prvky realizace, typy řeči v dramatu, autorské poznámky a jejich transpozice, dramatická postava a prostor)

Vstupní požadavky
Poslední úprava: Ing. Jana Řehořová (27.07.2016)

Čtenářská zkušenost s literaturou a schopnost reflexe této zkušenosti.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK