PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
PV/V Jazykový obraz světa (II. cyklus - blok B) - ABO300324
Anglický název: Language-Based View of the World (2nd cycle - group B)
Zajišťuje: Ústav českého jazyka a teorie komunikace (21-UCJTK)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2010
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Garant: doc. PhDr. Irena Vaňková, CSc., Ph.D.
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: UCJLEHEC (30.04.2009)
Seminář je věnován studiu různých aspektů jazykového obrazu světa, kognitivně a etnolingvisticky orientovaných teorií významu a metod jeho zkoumání v souvislosti s konkrétním českým jazykovým materiálem (vztaženým zejm. k obrazu člověka - emoce, kognitivita, socialita, morálka).
Cíl předmětu
Poslední úprava: UCJLEHEC (30.04.2009)

Na základě práce s konkrétním materiálem seznámit studenty s některými aspekty teorie jazykového obrazu světa, s kognitivně a etnolingvisticky orientovanými přístupy k významu a s metodami jeho zjišťování.

Literatura
Poslední úprava: UCJLEHEC (30.04.2009)

Cienki, A.: Slavic Roots for "Straight" and "Bent": Experiential Gestalts, Conceptual Metaphors, and Cultural Models as Factors in Semantic Change. In: Maguire, R. A. - Timberlake, A. (eds.): American Contributions to the Twelfth International Congress of Slavists. Bloomington 1998, s. 298-313.

Cienki,, A.: Straight: An image schema and its metaphorical extensions. Cognitive Linguistics, 9/ 2, 1998, s. 107-149.

Johnson, M.: Moral Imagination. Implication of cognitive science for ethics. Chicago - London 1993.

Leeuwen-Turnovcová, J. van: K sémantice a symbolice polarity mezi pravou a levou polovinou sociálního prostoru. Sborník 1990-1991. Kruh přátel českého jazyka. Praha 1993 s. 110-137.

Maslova, V. A.: Kognitivnaja lingvistika. Minsk 2004.

Němec, I.: Odraz předkřesťanského a křesťanského modelu světa v jazyce. Slovo a slovesnost, 55, 1994, s. 263-268.

Nowakowska - Kempna, I.: Konceptualizacja uczuć v języku polskim. Warszawa 1995.

Pajdzińska, A.: Antropocentryzm frazeologii potocznej. In: Etnolingwistyka 3, 1990, s. 59-68.

Vaňková, I., I. Nebeská, L. Saicová Římalová, J. Šlédrová: Co na srdci, to na jazyku. Praha 2005.

Wierzbicka, A. : Język - umysł - kultura. Warszawa 1999.

Wierzbicka, A.: Emotions across Languages and Cultures. Diversity and Universals. Cambridge 1999.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: UCJLEHEC (30.04.2009)

Studenti si podle zájmu vyberou (resp. zformulují) témata z daných okruhů, na základě doporučené odborné literatury a českého materiálu (ze slovníků, ČNK, folklorních a uměleckých textů...) zpracují referát s handoutem pro účastníky semináře a napíší o svém tématu krátký článek. Dále se bude každý ze studentů podílet na programu semináře prezentací jednoho ze zadaných odborných textů (v angličtině, polštině nebo ruštině). Samozřejmostí je aktivní účast.

Sylabus
Poslední úprava: UCJLEHEC (30.04.2009)

Práce v semináři je věnována jednak společnému studiu odborné literatury z oblasti kognitivně a kulturně zaměřené lingvistiky (anglické a polské), jednak analýze a interpretaci konkrétního českého jazykového materiálu, a to s ústředním tématem "člověk v jazykovém obrazu světa". Jde zejména o to, jak se v českém jazykovém obrazu světa ukazují emoce, intelekt, socialita, řečovost a morálka (jaká konceptuální schémata se zde uplatňují, jaké metafory, stereotypy, konotace, kulturně klíčová slova apod. utvářejí české pojetí těchto oblastí). Témata jednotlivých seminářů vycházejí z individuálního zájmu studentů.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK