PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Vývojová poetika popkultury - ABO100575
Anglický název: HIstorical Poetics of Popular Culture
Zajišťuje: Ústav české literatury a komparatistiky (21-UCLK)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2013
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/0, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Garant: prof. PhDr. Petr Bílek, CSc.
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: NARATOLOGIE (17.01.2013)
Kurz je založen na vývojově koncipované interpretaci stěžejních děl a událostí světové populární kultury. Přednáška se koncentruje na vlivné diskursivní činnosti širokého dosahu, které prokázaly potenciál měnit hodnotové, etické a antropologické soubory lidských předpokladů o světě a roli člověka v něm. Přednáška je metodologicky koncipována na propozici širokého pole kulturní produkce, v němž jednotlivé výtvory a události ve vzájemné interakci buď polyfonně zesilují určitá významová směřování (diskursivní činnosti), anebo je navzájem oslabují a eliminují. Jádrem přednášky bude obraz světa produkovaný vlivnými médii a kulturními žánry, analyzovaný intermediálně, ale se zřetelem především na oblast "západní" kulturní produkce, tedy produkce v transatlantickém prostoru Evropy a obou amerických kontinentů. Jádrem kurzu je analýza mediálních obsahů a poetiky vlivných děl světové kultury masového dopadu. Se vstupem do 2. poloviny 20. století bude kromě analýzy dosud již existujících médií a kulturních žánrů věnována pozornost i konstituování a vlivu nových médií, stejně jako proměnám prezentace popkulturních produktů ("rozšiřované vesmíry", v nichž koexistují díla jednotlivých žánrů, ale i propojenost popkulturních děl a spotřebních předmětů) a novým způsobům jejich intertextového zesíťovávání.
Cílem kurzu je nabídnout posluchačům analyticko-interpretační bázi pro vytvoření uceleného povědomí o stěžejních obrazech světa, vytvářených vlivnými diskursivními činnostmi na poli kulturní produkce ve smyslu pole uměle generovaných významů. Absolventi kurzu by tak měli získat nejen relativně kompletní povědomí o stěžejních obrazech světa, vyprodukovaných euroamerickou mediální kulturou 20. století, ale měli by také v praxi vidět a pochopit fungování analytických a interpretačních nástrojů, jimiž může být sféra masové kultury jako stěžejní oblast vytváření obrazů světa uchopena a vyložena. Interpretační pozornost bude vždy věnována jednomu či dvěma klíčovým dílům, výklad ale bude zároveň synekdochicky naznačovat i interpretační možnosti pro díla obdobného typu, která s daným tematickým trsem souvisejí.
Literatura
Poslední úprava: NARATOLOGIE (17.01.2013)

1. Obecné práce

ADORNO, Theodor W.: Schéma masové kultury. Praha: OIKOYMENH, 2009.

BETTS, Raymond F.: A History of Popular Culture: More of Everything, Faster and Brighter. New York: Routledge, 2004.

CALCUTT, Andrew; SHEPHARD, Richard: Cult fiction: Průvodce po kultovním románu. Praha: Volvox Globator, 1999.

CAWELTI, John: Why Pop? San Francisco: Chandler and Sharp 1973.

CAWELTI, John: Adventure, Mystery, and Romance: Formula Stories as Art and Popular Culture. Chicago: University of Chicago Press, 1976.

CAWELTI, John: Mystery, Violence, and Popular Culture. Madison: University of Wisconsin Press, 2004.

FISKE, John: Understanding Popular Culture [1989]. 2nd edition. London, New York: Routledge, 2010.

FISKE, John: Reading the Popular. Winchester: Unwin Hyman, 1989.

GLOVER, David; McCRACKEN, Scott, eds.: The Cambridge Introduction to Popular Fiction. Cambridge: Cambridge University Press, 2012.

JANÁČEK, Pavel: Literární brak. Operace vyloučení, operace nahrazení, 1938-1951. Brno: Host, 2004.

LAGUARDIA, David: Trash Culture: Essays in Popular Criticism. Philadelphia: Xlibris, 2008.

MALÍČEK, Juraj; ZLATOŠ, Peter; MALÍČKOVÁ, Michaela: Zborník o populárnej kultúre: Popkultúrny hrdina vo virtuálnej realite. Nitra: Univerzita Konštantýna Filozofa, 2008.

McCRACKEN, Scott: Pulp: Reading Popular Fiction. Manchester: Manchester University Press, 1998.

McLUHAN, Marshall: Člověk, média a elektronická kultura. Praha: Jota, 2000.

ROBERTS, Thomas J.: An Aesthetics of Junk Fiction. Athens: University of Georgia Press, 1990.

ZAHRÁDKA, Pavel: Vysoké versus populární umění. Olomouc: Periplum, 2009.

 

2. Literatura k jednotlivým žánrům, médiím a tématům

Dobrodružný příběh

JANÁČEK, Pavel; JAREŠ, Michal: Svět rodokapsu: Komentovaný soupis sešitových románových edic 30. a 40. let 20. století. Praha: Karolinum, 2003.

 

Detektivní příběh

HORVÁTH, Tomáš:  Tajomstvo a vražda: Model a dejiny detektívneho žánru. Bratislava: Veda, 2011.

PETŘÍČEK, Miroslav: Majestát zákona. Raymond Chandler a pozdní dekonstrukce. Praha: Hermann a synové, 2000.

 

Milostná romance

MOCNÁ, Dagmar: Červená knihovna: Studie kulturně a literárně historická: Pohled do dějin pokleslého žánru. Praha, Litomyšl: Paseka, 1996.

SIROVÁTKA, Oldřich: Literatura na okraji. Praha: Československý spisovatel, 1990.

 

Western

CAWELTI, John: The Six-Gun Mystique Sequel. Bowling Green, OH : Bowling Green State University Popular Press, 1999.

TOMPKINS, Jane:  West of Everything. The Inner Life of Westerns. New York &

Oxford: Oxford University Press, 1992.

TURNER, Ralph Lamar: The Cowboy Way: The Western Leader in Film, 1945-1995. Westport: Greenwood Press, 1999.

TUSKA, Jon: The Filming of the West. Garden City: Doubleday, 1976.

TUSKA, Jon: The American West in Film: Critical Approaches to the Western.Westport: Greenwood Press, 1985.

YOGGY, Gary A.: Back in the Saddle: Essays on Western Film and Television Actors. Jefferson: McFarland, 1998.

 

Komiks

KRUML, Millan: Comics: Stručné dějiny. Praha: Comics Centrum, 2007.

McCLOUD, Scott: Jak rozumět komiksu. Praha: BB art, 2008.

WRIGHT, Bradford W.: Comic Book Nation: The Transformation of Youth Culture in America. Baltimore: Johns Hopkins University Press, 2003.

 

Film

THEIN, Karel: Rychlost a slzy. Praha: Prostor 2002.

THOMPSONOVÁ, Kristin; BORDWELL, David: Dějiny filmu: Přehled světové kinematografie. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2007.

 

Televize

ALLEN, Robert C.: Speaking of Soap Operas. Chapel Hill: University of North Carolina Press, 1985.

ALLEN, Robert C. (ed.): To Be Continued...: Soap Operas Around the World. London: Routledge, 1995.

BOURDIEU, Pierre: O televizi. Praha: Doplněk, 2002.

CONARD, Mark; IRWIN, William; SKOBLE, Aeon: Simpsonovi a filozofie. Praha, XYZ, 2012.

FISKE, John; HARTLEY, John:, Reading Television. London: Methuen & Co., 1978.

FISKE, John: Television Culture. London: Methuen & Co.. 1987.

WILLIAMS, Raymond: Television: Technology and Cultural Form. London: Routledge, 2003.

 

Hudba

KOTEK, Josef: Dějiny české populární hudby a zpěvu 19. a 20. století. 1. díl (do roku 1918). Praha: Academia, 1994. 2.díl (1918-1968). Praha: Academia, 2000.

LINDAUR, Vojtěch; KONRÁR, Ondřej: Bigbít. 2. Vyd. Praha: Plus, 2010.

LINDAUR, Vojtěch: Neznámé slasti: Příběhy rockových revolucí 1972-2012. Praha: Plus, 2012.

LINDAUR, Vojtěch: Šance sněhových koulí v pekle. Praha: Maťa, 2000.

MARCUS, Greil: Lipstick Traces: A Secret History of the 20th Century. Cambridge: Harvard University Press, 1989.

VANĚK, Miroslav: Byl to jen Rock´n´roll: Hudební alternativa v komunistickém Československu 1956-1989. Praha: Academia, 2010.

 

Superhrdina

CAMPBELL, Joseph: Tisíc tváří hrdiny: Archetyp hrdiny v proměnách věků. Praha: Portál, 2000.

MORRIS, Tom - MORRIS, Matt: Superheroes and Philosophy: Truth, Justice, and the Socratic Way.  Chicago: Open Court, 2005.

REYNOLDS, Richard: Super Heroes: A Modern Mythology. Jackson: University Press of Mississippi, 1994.

WHITE, Mark D. a kol., eds.: Batman and Philosophy: The Dark Knight of the Soul. Hoboken: John Wiley, 2008.

 

James Bond

CHAPMAN, James, Licence to Thrill: A Cultural History of the James Bond Films, 2nd rev. ed. London: I. B. Tauris, 2007.

SOUTH, James B - HELD, Jacob M.: James Bond and Philosophy. New York: Open Court, 2006.

 

Star Wars

DECKER,  Kevin S.;  EBERL, Jason T.; Irwin, William, eds.: Star Wars and Philosophy. New York: Open Court, 2005.

 

Česká popkultura éry normalizace

BÍLEK, Petr A., ed.: James Bond a major Zeman: Ideologizující vzorce vyprávění. Příbram: Pistorius & Olšanská, 2007.

BÍLEK Petr A.; ČINÁTLOVÁ, Blanka, eds.: Tesilová kavalérie: Popkulturní obrazy normalizace. Příbram: Pistorius & Olšanská, 2010.

soubor studií o filmu, televizním programu, módě, kutilství i pohřbívání

BREN, Paulina: The Greengrocer and his TV: The Culture of Communism after the 1968 Prague Spring. Ithaca: Cornell University Press, 2010.

REIFOVÁ, Irena: Synové a dcery Jakuba skláře: dominantní a rezistentní významy televizní populární fikce ve druhé polovině 80. let. Mediální studia 2007, č. 1.

http://medialnistudia.files.wordpress.com/2011/08/ms_2007_01_02.pdf

http://www.sorela.cz/normalizace/

 

 

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: NARATOLOGIE (18.01.2013)

Zvládnutí předepsané odborné literatury, prokázané prostřednictvím výkladové eseje, která bude interpretovat zvolený jev populární kultury daného období v uceleném kulturně historickém kontextu (rozsah 1 500 slov). Odevzdaný esej musí splňovat parametry akademického psaní, tj. být založen na odborné literatuře a dodržovat zásady odborného psaní.

Sylabus
Poslední úprava: NARATOLOGIE (18.01.2013)

Sylabus

1) Kořeny populární kultury v literatuře staršího období.

2) Mediální posuny v průběhu 19. a raného 20. století a jejich vliv na utváření sféry populární kultury.

3) "Kafka jde do kina": Polyfonní rozptyl kultury prvních dvou desetiletí 20. století. Od avantardních konceptů nefigurativního umění pro elitu až po masový dopad filmové produkce. Kubismus, abstraktní malba, konceptualizace národa a etnika/rasy (Griffith: The Birth of the Nation; Mitteleuropa; O. Spengler), modernismus jako deklarace životního pocitu krize světa, groteska a její posun k serióznímu obrazu krize světa (Ch. Chaplin), horror jako žánr generující životní pocit (Fantomas, Nosferatu, Kabinet dr. Caligariho), etablování jazzu a blues jako vlivných hudebních forem, přijetí fragmentu na místo dosavadní komplexnosti.

4) Metropolis: Svět jako uměle vytvořený dokonalý systém. Utopické a antiutopické obrazy světa (S. Ejzenštejn a raný sovětský film, F. Lang: Metropolis), detektivní příběh jako triumf práva a trestu nad zločinem a chaosem (A. C. Doyle, A. Christie, R. Chandler), nástup propagandistického umění (sovětský komunismus a nástup nacismu).

5) Mickey Mouse, Kačer Donald, Pepek námořník, Goofy; Sněhurka a sedm trpaslíků, Pinnocchio, Fantasia, Bambi ad.: Impakt animovaného non-lidského hrdiny ve 30. letech. Svět Walta Disneyho jako svět ideálního kulturního kapitálu.

6) Superman, Captain Marvel, Batman, Captain America ad.: Koncept supermana ve 30. - 50. letech. Jedinec a jeho vliv na dění světa. Posuny od internalizované duše a mysli k exteriorizaci hodnot. Srovnání se superhrdinou 70. a 80. let (Rambo, Rocky, Conan, trilogie Terminátor, tetralogie Indiana Jones).

7) Western jako produktivní žánr dekády "nukleární rodiny": 50. léta (The Gunfighter, The Searchers, The Alamo, The Magnificent Seven). Pozdější modifikace a metamorfózy žánru a toposu "dobývání západu". Související kulturní produkty (country music).

8) Rock’n’roll a jeho proměna v rock v 60. letech. Nástup hudby s "autentickým postojem". The Beatles a další ikony 60. let jako činitelé radikální proměny fungování popkultury.

9) James Bond: Od Dr No ke Quantum of Solace jako cesta prototypu stabilního hrdiny v nestabilní době. Významotvorné implikace vývoje celé knižní a filmové série. Hrdina jako komerční produkt. Product placement a další inovované postupy na časové ose padesáti let.

10) Hvězdné války: Nástup moderního mýtu a eliminace hranic "vysoké" a "pokleslé" kultury.

11) Od sci-fi k fantasy: Proměny žánrového principu utváření možného světa a dopady této proměny na způsoby vnímání a vztahu k fikčnímu světu (2001: Space Odyssey, Blade Runner, Alien versus filmy s Batmanem, Shreck, Hellboy ad.).

12) J. K. Rowlingová, Paulo Coelho, Dan Brown a další literární hvězdy současnosti. Interaktivní relace struktury díla a marketingové strategie.

 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK