|
|
|
||
Poslední úprava: NARATOLOGIE (17.01.2013)
Cílem kurzu je nabídnout posluchačům analyticko-interpretační bázi pro vytvoření uceleného povědomí o stěžejních obrazech světa, vytvářených vlivnými diskursivními činnostmi na poli kulturní produkce ve smyslu pole uměle generovaných významů. Absolventi kurzu by tak měli získat nejen relativně kompletní povědomí o stěžejních obrazech světa, vyprodukovaných euroamerickou mediální kulturou 20. století, ale měli by také v praxi vidět a pochopit fungování analytických a interpretačních nástrojů, jimiž může být sféra masové kultury jako stěžejní oblast vytváření obrazů světa uchopena a vyložena. Interpretační pozornost bude vždy věnována jednomu či dvěma klíčovým dílům, výklad ale bude zároveň synekdochicky naznačovat i interpretační možnosti pro díla obdobného typu, která s daným tematickým trsem souvisejí. |
|
||
Poslední úprava: NARATOLOGIE (17.01.2013)
1. Obecné práce ADORNO, Theodor W.: Schéma masové kultury. Praha: OIKOYMENH, 2009. BETTS, Raymond F.: A History of Popular Culture: More of Everything, Faster and Brighter. New York: Routledge, 2004. CALCUTT, Andrew; SHEPHARD, Richard: Cult fiction: Průvodce po kultovním románu. Praha: Volvox Globator, 1999. CAWELTI, John: Why Pop? San Francisco: Chandler and Sharp 1973. CAWELTI, John: Adventure, Mystery, and Romance: Formula Stories as Art and Popular Culture. Chicago: University of Chicago Press, 1976. CAWELTI, John: Mystery, Violence, and Popular Culture. Madison: University of Wisconsin Press, 2004. FISKE, John: Understanding Popular Culture [1989]. 2nd edition. London, New York: Routledge, 2010. FISKE, John: Reading the Popular. Winchester: Unwin Hyman, 1989. GLOVER, David; McCRACKEN, Scott, eds.: The Cambridge Introduction to Popular Fiction. Cambridge: Cambridge University Press, 2012. JANÁČEK, Pavel: Literární brak. Operace vyloučení, operace nahrazení, 1938-1951. Brno: Host, 2004. LAGUARDIA, David: Trash Culture: Essays in Popular Criticism. Philadelphia: Xlibris, 2008. MALÍČEK, Juraj; ZLATOŠ, Peter; MALÍČKOVÁ, Michaela: Zborník o populárnej kultúre: Popkultúrny hrdina vo virtuálnej realite. Nitra: Univerzita Konštantýna Filozofa, 2008. McCRACKEN, Scott: Pulp: Reading Popular Fiction. Manchester: Manchester University Press, 1998. McLUHAN, Marshall: Člověk, média a elektronická kultura. Praha: Jota, 2000. ROBERTS, Thomas J.: An Aesthetics of Junk Fiction. Athens: University of Georgia Press, 1990. ZAHRÁDKA, Pavel: Vysoké versus populární umění. Olomouc: Periplum, 2009.
2. Literatura k jednotlivým žánrům, médiím a tématům Dobrodružný příběh JANÁČEK, Pavel; JAREŠ, Michal: Svět rodokapsu: Komentovaný soupis sešitových románových edic 30. a 40. let 20. století. Praha: Karolinum, 2003.
Detektivní příběh HORVÁTH, Tomáš: Tajomstvo a vražda: Model a dejiny detektívneho žánru. Bratislava: Veda, 2011. PETŘÍČEK, Miroslav: Majestát zákona. Raymond Chandler a pozdní dekonstrukce. Praha: Hermann a synové, 2000.
Milostná romance MOCNÁ, Dagmar: Červená knihovna: Studie kulturně a literárně historická: Pohled do dějin pokleslého žánru. Praha, Litomyšl: Paseka, 1996. SIROVÁTKA, Oldřich: Literatura na okraji. Praha: Československý spisovatel, 1990.
Western CAWELTI, John: The Six-Gun Mystique Sequel. Bowling Green, OH : Bowling Green State University Popular Press, 1999. TOMPKINS, Jane: West of Everything. The Inner Life of Westerns. New York & Oxford: Oxford University Press, 1992. TURNER, Ralph Lamar: The Cowboy Way: The Western Leader in Film, 1945-1995. Westport: Greenwood Press, 1999. TUSKA, Jon: The Filming of the West. Garden City: Doubleday, 1976. TUSKA, Jon: The American West in Film: Critical Approaches to the Western.Westport: Greenwood Press, 1985. YOGGY, Gary A.: Back in the Saddle: Essays on Western Film and Television Actors. Jefferson: McFarland, 1998.
Komiks KRUML, Millan: Comics: Stručné dějiny. Praha: Comics Centrum, 2007. McCLOUD, Scott: Jak rozumět komiksu. Praha: BB art, 2008. WRIGHT, Bradford W.: Comic Book Nation: The Transformation of Youth Culture in America. Baltimore: Johns Hopkins University Press, 2003.
Film THEIN, Karel: Rychlost a slzy. Praha: Prostor 2002. THOMPSONOVÁ, Kristin; BORDWELL, David: Dějiny filmu: Přehled světové kinematografie. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2007.
Televize ALLEN, Robert C.: Speaking of Soap Operas. Chapel Hill: University of North Carolina Press, 1985. ALLEN, Robert C. (ed.): To Be Continued...: Soap Operas Around the World. London: Routledge, 1995. BOURDIEU, Pierre: O televizi. Praha: Doplněk, 2002. CONARD, Mark; IRWIN, William; SKOBLE, Aeon: Simpsonovi a filozofie. Praha, XYZ, 2012. FISKE, John; HARTLEY, John:, Reading Television. London: Methuen & Co., 1978. FISKE, John: Television Culture. London: Methuen & Co.. 1987. WILLIAMS, Raymond: Television: Technology and Cultural Form. London: Routledge, 2003.
Hudba KOTEK, Josef: Dějiny české populární hudby a zpěvu 19. a 20. století. 1. díl (do roku 1918). Praha: Academia, 1994. 2.díl (1918-1968). Praha: Academia, 2000. LINDAUR, Vojtěch; KONRÁR, Ondřej: Bigbít. 2. Vyd. Praha: Plus, 2010. LINDAUR, Vojtěch: Neznámé slasti: Příběhy rockových revolucí 1972-2012. Praha: Plus, 2012. LINDAUR, Vojtěch: Šance sněhových koulí v pekle. Praha: Maťa, 2000. MARCUS, Greil: Lipstick Traces: A Secret History of the 20th Century. Cambridge: Harvard University Press, 1989. VANĚK, Miroslav: Byl to jen Rock´n´roll: Hudební alternativa v komunistickém Československu 1956-1989. Praha: Academia, 2010.
Superhrdina CAMPBELL, Joseph: Tisíc tváří hrdiny: Archetyp hrdiny v proměnách věků. Praha: Portál, 2000. MORRIS, Tom - MORRIS, Matt: Superheroes and Philosophy: Truth, Justice, and the Socratic Way. Chicago: Open Court, 2005. REYNOLDS, Richard: Super Heroes: A Modern Mythology. Jackson: University Press of Mississippi, 1994. WHITE, Mark D. a kol., eds.: Batman and Philosophy: The Dark Knight of the Soul. Hoboken: John Wiley, 2008.
James Bond CHAPMAN, James, Licence to Thrill: A Cultural History of the James Bond Films, 2nd rev. ed. London: I. B. Tauris, 2007. SOUTH, James B - HELD, Jacob M.: James Bond and Philosophy. New York: Open Court, 2006.
Star Wars DECKER, Kevin S.; EBERL, Jason T.; Irwin, William, eds.: Star Wars and Philosophy. New York: Open Court, 2005.
Česká popkultura éry normalizace BÍLEK, Petr A., ed.: James Bond a major Zeman: Ideologizující vzorce vyprávění. Příbram: Pistorius & Olšanská, 2007. BÍLEK Petr A.; ČINÁTLOVÁ, Blanka, eds.: Tesilová kavalérie: Popkulturní obrazy normalizace. Příbram: Pistorius & Olšanská, 2010. soubor studií o filmu, televizním programu, módě, kutilství i pohřbívání BREN, Paulina: The Greengrocer and his TV: The Culture of Communism after the 1968 Prague Spring. Ithaca: Cornell University Press, 2010. REIFOVÁ, Irena: Synové a dcery Jakuba skláře: dominantní a rezistentní významy televizní populární fikce ve druhé polovině 80. let. Mediální studia 2007, č. 1. http://medialnistudia.files.wordpress.com/2011/08/ms_2007_01_02.pdf http://www.sorela.cz/normalizace/
|
|
||
Poslední úprava: NARATOLOGIE (18.01.2013)
Zvládnutí předepsané odborné literatury, prokázané prostřednictvím výkladové eseje, která bude interpretovat zvolený jev populární kultury daného období v uceleném kulturně historickém kontextu (rozsah 1 500 slov). Odevzdaný esej musí splňovat parametry akademického psaní, tj. být založen na odborné literatuře a dodržovat zásady odborného psaní. |
|
||
Poslední úprava: NARATOLOGIE (18.01.2013)
Sylabus 1) Kořeny populární kultury v literatuře staršího období. 2) Mediální posuny v průběhu 19. a raného 20. století a jejich vliv na utváření sféry populární kultury. 3) "Kafka jde do kina": Polyfonní rozptyl kultury prvních dvou desetiletí 20. století. Od avantardních konceptů nefigurativního umění pro elitu až po masový dopad filmové produkce. Kubismus, abstraktní malba, konceptualizace národa a etnika/rasy (Griffith: The Birth of the Nation; Mitteleuropa; O. Spengler), modernismus jako deklarace životního pocitu krize světa, groteska a její posun k serióznímu obrazu krize světa (Ch. Chaplin), horror jako žánr generující životní pocit (Fantomas, Nosferatu, Kabinet dr. Caligariho), etablování jazzu a blues jako vlivných hudebních forem, přijetí fragmentu na místo dosavadní komplexnosti. 4) Metropolis: Svět jako uměle vytvořený dokonalý systém. Utopické a antiutopické obrazy světa (S. Ejzenštejn a raný sovětský film, F. Lang: Metropolis), detektivní příběh jako triumf práva a trestu nad zločinem a chaosem (A. C. Doyle, A. Christie, R. Chandler), nástup propagandistického umění (sovětský komunismus a nástup nacismu). 5) Mickey Mouse, Kačer Donald, Pepek námořník, Goofy; Sněhurka a sedm trpaslíků, Pinnocchio, Fantasia, Bambi ad.: Impakt animovaného non-lidského hrdiny ve 30. letech. Svět Walta Disneyho jako svět ideálního kulturního kapitálu. 6) Superman, Captain Marvel, Batman, Captain America ad.: Koncept supermana ve 30. - 50. letech. Jedinec a jeho vliv na dění světa. Posuny od internalizované duše a mysli k exteriorizaci hodnot. Srovnání se superhrdinou 70. a 80. let (Rambo, Rocky, Conan, trilogie Terminátor, tetralogie Indiana Jones). 7) Western jako produktivní žánr dekády "nukleární rodiny": 50. léta (The Gunfighter, The Searchers, The Alamo, The Magnificent Seven). Pozdější modifikace a metamorfózy žánru a toposu "dobývání západu". Související kulturní produkty (country music). 8) Rock’n’roll a jeho proměna v rock v 60. letech. Nástup hudby s "autentickým postojem". The Beatles a další ikony 60. let jako činitelé radikální proměny fungování popkultury. 9) James Bond: Od Dr No ke Quantum of Solace jako cesta prototypu stabilního hrdiny v nestabilní době. Významotvorné implikace vývoje celé knižní a filmové série. Hrdina jako komerční produkt. Product placement a další inovované postupy na časové ose padesáti let. 10) Hvězdné války: Nástup moderního mýtu a eliminace hranic "vysoké" a "pokleslé" kultury. 11) Od sci-fi k fantasy: Proměny žánrového principu utváření možného světa a dopady této proměny na způsoby vnímání a vztahu k fikčnímu světu (2001: Space Odyssey, Blade Runner, Alien versus filmy s Batmanem, Shreck, Hellboy ad.). 12) J. K. Rowlingová, Paulo Coelho, Dan Brown a další literární hvězdy současnosti. Interaktivní relace struktury díla a marketingové strategie.
|