|
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Milena Fučíková, Ph.D. (08.09.2023)
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Milena Fučíková, Ph.D. (08.09.2023)
Jazyková cvičení a Lexikologie Cvičení k domácí přípravě a další studijní materiály budou studentům zasílány prostřednictvím MS Teams Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 40 minut (aktivizace obsahů z předchozích přednášek)
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Milena Fučíková, Ph.D. (08.09.2023)
Milena Fučíková Jazyková cvičení: Základní jazyková učebnice
DUFOUR M. (kol.) Edito B2. Paris: Didier, 2018 (2e édition).
HIRSCHSPRUNG, N. (kol.) Cosmopolite 4. Paris : Hachette FLE, 2019. MIQUEL, C. Vocabulaire progressif du français - Niveau avancé. Paris : CLE International, 2018. GRÉGOIRE, M. Grammaire progressive du français - Niveau perfectionnement. Paris : CLE International, 2017. PARIZET, M.-L. ABC DELF - Niveau B2. CLE International, 2018. GAUVIN, Lise, 2000, Langagement, Montréal : Boréal
Lexikologie: LEHMAN, A., MARTIN-BERTHET, F. Introduction à la lexicologie, sémantique et morphologie. Paris : Nathan, 2002. PICOCHE, J. Précis de lexicologie française. Paris : Nathan, 1992 et éditions suivantes. APOTHELOZ, D. La construction du lexique français. Paris : Ophrys, 2002. Le Petit Robet de langue française. Paris : Le Robet, 2019 a předcházející či následná vydání. Zufferey, S., Moeschler, J. Initiation à l'étude du sens. Auxerre : Sciences humaines Editions, 2012 Le vocabulaire. Paris, Robert/Nathan, 2001 THIRY, P. Vocabulaire français. Bruxelles : De Boeck, Duculot, 1999. Rougerie, A., Trouvez le mot juste. Paris, Hatier, 1995. Bédranne, S., 100 exercices de vocabulaire. Paris, Hatier, 1995 PROUVOST, J. Les Dictionnaires de langue française. Paris : PUF, 2002, éd. Que sais-je? Bibliographie complémentaire: Holeček, Holeš, Francouzština v Evropě. Olomouc, UJP, 2006 |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Milena Fučíková, Ph.D. (08.09.2023)
Milena Fučíková 1. Slovesný systém ve francouzštině 2. Enonciace 3. Význam slova, obohacování slovní zásoby 4. Rétorické figury 5. Logická spojení ve větách Renáta Listíková Jazyková cvičení: témata - Histoire et mémoire, Tendances, (Inter)culturel, Technologies, Société, Modèles éducatifs Lexikologie: jako lingvistická disciplína, slovo, slovní zásoba, charakter francouzského lexika a způsoby jeho obohacování; Synchronní a diachronní pohled na francouzskou slovní zásobu, etymologie; Uvedení do lexikografie - typy slovníků (výkladové, encyklopedické, speciální) formou samostudia především formou vlastní praxe. I. Francouzská lexikální morfologie - struktura francouzského lexika, odborná terminologie - synchonní a diachronní pohled na francouzskou slovní zásobu; etymologie - charakter francouzské slovní zásoby z pohledu diachonie : dva typy formování slovní zásoby a jeho důsledky; dublety, "familles de mots" - prostředky francouzské slovotvorby : Derivace a její typy, latinské a řecké prefixy, slovotvorné sufixy Kompozice (skládání) francouzská a řecko-latinská kompozita Redukce - zkratky (sigles), redukce počtu slabik, tzv. "mots valises" II. Uvedení do francouzské sémantiky - signifiant, signifié, concept et référent - monosémie et polysémie ; sens littéral, sens figuré, dénotation, connotation - relations sémantiques d'équivalence et d'opposition - changements de sens, archaïsmes, néologie, emprunts III. Typy slovníků (výkladové, encyklopediocké, speciální) - samostudium především formou vlastní práce se slovníky |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Milena Fučíková, Ph.D. (08.09.2023)
Zakončení části předmětu - Lexikologie: Zkouška ve francouzštině se skládá z písemné a ústní části. Písemný test prověří jak základní teoretické znalosti disciplíny, tak praktickou schopnost lexikální analýzy na konkrétních příkladech. Úspěšná písemná část je podmínkou ústní části zkoušky.Ta se soustředí na případnou opravu či doplnění písemného testu. V rámci zkoušky, jak její písemné tak ústní části, bude zároveň hodnocena úroveň a korektnost francouzského vyjadřování. Milena Fučíková Zakončení Jazykových cvičení: -průběžné odevzdávání domácích úkolů -závěrečné odevzdání commentaire composé -test k ověření znalostí z probraného učiva |