Poslední úprava: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (14.04.2021)
Předmět vede studenty činnostní a prožitkovou formou k poznávání sebe sama i druhých, prohlubuje jejich schopnost porozumění, navazování kontaktů, komunikace a kooperace. Má přispívat k rozvoji autentické osoby se schopností komunikace, vysoce empatické a respektující druhé. Vede k prohlubování profesního rozvoje, jeho plánování a reflexe, k rozvoji sebeuvědomění sebe jako učitele. Studenti rozvinou schopnosti a dovednosti nezbytné pro výkon práce učitele v předškolním zařízení. Témata: 1) Oblast osobnostních kompetencí: - rozvoj intrapersonální inteligence, sebepoznání (já jako zdroj informací, druzí jako zdroj informací o mně; moje psychika, moje hranice, temperament, postoje, hodnoty), sebepojetí (vztah k sobě samému), jak se odráží mé já v mém chování a ve vztahu k druhým - seberegulace – regulace prožívání i jednání, sebeovládání, vůle, organizace času, stanovování osobních cílů, moje vize - psychohygiena, předcházení stresu ve vztazích, zvládání stresu - kreativita (základní rysy – pružnost nápadů, originalita, citlivost), tvořivost v mezilidských vztazích 2) Oblast sociálních kompetencí: - rozvoj interpersonální inteligence, poznáváních druhých, rozvoj pozornosti vůči odlišnostem, hledání výhod v odlišnostech, chyby při poznávání lidí - komunikace, metody efektivní komunikace, aktivní naslouchání, poskytnutí zpětné vazby. Vedení podpůrného rozhovoru, asertivní komunikace - kooperace/kompetice – rozvoj potřebných dovedností, dovednosti pro etické zvládání soutěže - sociální role, sociální status 3) Oblast morálních hodnot: - etika učitelské profese, analýza, vlastních postojů a hodnot, vytváření povědomí o hodnotách typu zodpovědnost, spravedlnost, respekt apod., prosociální a pomáhající chování - řešení pedagogických situací, problémy v mezilidských vztazích, rozhodování z hlediska typů problémů a sociálních rolí.
Deskriptory
Poslední úprava: MgA. Alžběta Ferklová (14.09.2021)
Poslední úprava: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (14.04.2021)
ALDORT, N. Vychováváme děti a rosteme s nimi. Praha: Práh. 2010 ISBN 978-80-7252-287-3.
HÁJEK, Karel, 2012. Práce s emocemi pro pomáhající profese: tělesně zakotvené prožívání. Vyd. 3. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0221-9.
HELUS, Z. Sociální psychologie pro pedagogy. 2. přepracované vydání. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-4674-6.
HERMOCHOVÁ, Soňa, c2005. Skupinová dynamika ve školní třídě. Kladno: AISIS. Dokážu to? ISBN 80-239-5612-4.AISIS, 2005.
KNOBLAUCH, Jörg, 2013. Cíle v pracovním i osobním životě. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0346-9.
KOPŘIVA, P., NOVÁČKOVÁ, J. a kol. Respektovat a být respektován. Kroměříž: Spirála, 2010. ISBN 80-901873-7-4
KŘIVOHLAVÝ, Jaro, 2012. Hořet, ale nevyhořet. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství. Orientace (Karmelitánské nakladatelství). ISBN 978-80-7195-573-3.
KŘÍŽ, Petr, 2005. Kdo jsem, jaký jsem: aktivity pro osobnostní a sociální výchovu k podpoře sebepoznání a sebepojetí. Kladno: AISIS. Dokážu to? ISBN 80-239-4669-2.
MIKOVÁ, Š.,STANG, J. Typologie osobnosti u dětí. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-587-5.
SVOBODOVÁ, Eva, 2017. Prosociální činnosti v předškolním vzdělávání. Dotisk 2. vydání. Ilustroval Adéla VOJTĚCHOVÁ. Praha: Raabe. ISBN 978-80-87553-64-0.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: MgA. Alžběta Ferklová (14.09.2021)
Studenti plní drobné úkoly, vypracovávají esej na zadané téma.