PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Pedagogika I - MUS06
Anglický název: Pedagogy I
Český název: Pedagogika I
Zajišťuje: Filosofická fakulta UK (31-FF)
Fakulta: Přírodovědecká fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: zimní
E-Kredity: 1
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Z [HT]
Počet míst: 94
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: zrušen
Jazyk výuky: čeština
Garant: PhDr. Mgr. Ivana Tvrzová
doc. PhDr. Hana Kasíková, CSc.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   
Anotace -
Poslední úprava: FORSTOVA/NATUR.CUNI.CZ (14.04.2009)
Cílem předmětu je připravit podmínky pro to, aby studenti rozuměli vzdělávacímu prostředí školy, především vyučování z
obecného pohledu. Na základě tohoto porozumění je předmět vede k utváření základních kompetencí a dovedností
učitele v současné škole včetně dovednosti spolupracovat na tvorbě a realizaci školního programu s vedením školy a
ostatními učiteli.
Literatura
Poslední úprava: FORSTOVA/NATUR.CUNI.CZ (14.04.2009)

Základní:

VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. aj. Pedagogika pro učitele. Praha : Grada, 2007

SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha : ISV 1999.

Doporučená:

BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha : Portál, 1998

KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení a vyučování. Teoretické a praktické problémy. Praha : Karolinum, 2001.

KASÍKOVÁ, H.; VALIŠOVÁ, A. aj. Pedagogické otázky současnosti. Praha : ISV, 1994.

KOLÁŘ, Z.; ŠIKULOVÁ, R. Hodnocení žáků. Grada : Praha, 2005.

KYRIACOU, Ch. Klíčové dovednosti učitele. Praha : Portál, 1996.

MAREŠ, J.; KŘIVOHLAVÝ, J. Komunikace ve škole. Brno : MU, 1995.

PASCH, M. aj. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha : Portál, 1998.

Pedagogika pro učitele. Plzeň : PF ZU 1992, 1994, 1997.

PETTY, G. Moderní vyučování. Praha : Portál, 1996.

TONUCCI, F. Vyučovat nebo naučit? Praha : PF UK,1991.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: RNDr. Jana Rubešová, Ph.D. (25.10.2019)

S konkrétními požadavky na získání zápočtu budou zapsaní studenti seznámeni na počátku výuky jednotlivými vyučujícími.

Sylabus
Poslední úprava: FORSTOVA/NATUR.CUNI.CZ (14.04.2009)

Koncepce vyučování z různých hledisek a vlastní pojetí výuky učitele. Zacílení vzdělávacích programů a cíle ve vyučování - jejich plánování a realizace. Participace studentů na cílech vyučování. Vzdělávací obsahy: teorie výběru a uspořádání učiva, didaktická analýza učiva.

Individualizace ve vyučování: principy, technologie individualizace, typy individualizace, individualizační systémy. Sociální vztahy ve vyučování a efektivita výuky: kooperativní a kompetitivní formy vyučování. Metody vyučování: reproduktivní a produktivní. Základy třídního managementu (řízení učebních činností).

Hodnocení ve vyučování: učitelské hodnocení, hodnocení žákovské. Školní evaluace.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK