PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Angličtina B1+. E-Learning - ASZAJ3023E
Anglický název: English B1+. E-Learning
Zajišťuje: Zahraniční oddělení (21-ZO)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Počet nekontaktních hodin: 4 [hodiny/týden]
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (10)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: angličtina
Způsob výuky: distanční
Způsob výuky: distanční
Úroveň: základní
Je zajišťováno předmětem: ASZAJ3023
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. Markéta Doubravová, DiS.
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: Bc. Markéta Karlasová (30.09.2022)
THIS CODE WAS CREATED SPECIFICALLY FOR ERASMUS STUDENTS. If you are an exchange student and
you need a grade for this course, you should sign up for this code.

For more information about the course, click on the link next to "Is provided by" above.


Kurz anglického jazyka Angličtina B1. E-Learning je jednosemestrálním kurzem, který je rozdělený do 13 bloků
kopírujících 13 týdnů semestru. Je určen primárně pro studenty se speciálními vzdělávacími potřebami, kteří si
potřebují doplnit a/nebo ujasnit znalosti z nižších úrovní angličtiny (B1), co se oblasti gramatiky a slovní zásoby
týče. Volně navazuje na kurzy Angličtina A1 (pouze v českém jazyce) a Angličtina A2 (v českém jazyce s
anglickými překlady). Absolvování těchto kurzů není podmínkou pro zápis do tohoto kurzu (B1), přesto by studenti,
kteří mají o kurz zájem, měli mít úroveň svých znalostí alespoň na úrovni A1 + A2.

V rámci kurzu jsou nabízeny monžosti pravidelných online konzultací v pondělí v 9:10 - 10:40, které jsou společné
pro všechny úrovně E-Learningových kurzů. Individuálně je samozřejmě možné konzultovat přes email, případně
se domluvit na online/prezenčních konzultacích.

Konzultace nejsou povinné, ale studentům a studentkám se doporučuje, aby konzultací využívali.

Program kurzu:

Procvičování jazykových dovedností (čtení, poslech a psaní, které je realizováno v e-learningové části kurzu
prostřednictvím Moodle). Na základě textů a poslechů na úrovni B1 se bude procvičovat gramatika a slovní
zásoba. Výslovnost a mluvení pak v rámci dobrovolných konzultací. Jednotlivé týdny odpovídají lekcím z učebnice
Navigate B1 (viz níže).

Součástí kurzu je gramatická příručka v českém jazyce a slovníček, jehož obsahem je konkrétní slovní zásoba
objevující se v rámci jednotlivých lekcí/sekcí.

Každá lekce obsahuje úvodní video v angličtině zaměřené na gramatiku, případně slovní zásobu dané lekce, na
které navazuje prezentace s audiovýkladem dané gramatiky. Součástí lekcí jsou i jednoduché rady a tipy pro učení
se jazyku, odkazy na materiály na internetu apod.

Sekce „University Life“ se zaměřuje na specifika anglického jazyka používaného v akademickém prostředí, které
je možné využít na úrovni B1, rozšířené o témata z profesního života.

K zjištení své úrovně anglického jazyka mohou studenti a studentky využít testu vytvořeného Britskou radou.
https://learnenglish.britishcouncil.org/en/content - v případě nižší úrovně doporučujeme projít si ještě kurz
Angličtina A1. E-Learning

Před zahájením výuky obdrží zapsaní studenti email s podrobnými informacemi k zápisu do Moodle a k připojení
do online konzultací.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Bc. Markéta Karlasová (29.09.2022)

Výukové cíle kurzu:

Po absolvování kurzu dosáhne student/ka úrovně B1/B2 dle CEFR, která bude.

Detailnější rozpiz cílů v jednotlivých dovedontech viz https://www.cambridgeenglish.org/cz/Images/527625-cefr-descriptors-in-czech.pdf

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Bc. Markéta Karlasová (29.09.2022)

Splnění veškerých povinností v Moodle. Pokud jsou v kurzu aktivity, které není třeba splnit pro úspěšné zakončení kurzu, je toto specifikováno. Na konci kurzu je závěrečný test, který je též povinný.

Literatura
Poslední úprava: Bc. Markéta Karlasová (29.09.2022)

Textbook (highly recommended) / Učebnice (doporučeno):
Roberts, R., Buchanan, H., Pathare, E. Navigate Intermediate B1+ - Coursebook. OUP: 2015

Additional materials (not necessary) / Doplňující materiály (nejsou nutné):
Alden, E., Syer, M. Navigate Intermediate B1+ – Workbook. OUP: 2015
Murphy, R. Essential Grammar in Use. CUP
Murphy, R. English Grammar in UseCUP

Metody výuky
Poslední úprava: Bc. Markéta Karlasová (29.09.2022)

Kurz předpokládá samostatnou práci účastníků a průběžnou práci na úkolech on-line. 

V rámci kurzu je nabízena možnost dobrovolných konzultací, které nejsou povinné, přesto je dobré se jich účastnit.

Případné další konzultace jsou možné po dohodě s vyučujcí - marketa.doubravova@ff.cuni.cz

E-Learningová forma výuky s sebou přináší značné výhody, především výhody spojené s prací s časem. Studenti si mohou zvolit jak dlouho a kdy se budou dané kapitole věnovat, případně mohou svou práci zrychlit, zpomalit, dle aktuálních okolností. Mohou se k již probranému vracet. Důraz na autonomii studenta je značný. Z druhé strany pohledu může být toto ale naopak velkou nevýhodou, je proto třeba nastavit si jasná pravidla a ta dodržovat.

Sylabus
Poslední úprava: Bc. Markéta Karlasová (29.09.2022)

Obsah kurzu byl vytvořen v rámci projektu ESF pro VŠ II na UK (reg. č. CZ.02.2.69/0.0/0.0/18_056/0013322)

English B1+. E-Learning – Syllabus

 

Annotation of the course:

The course English B1+. E-Learning English Language Course is a one-semester course divided into 13 blocks copying 13 weeks of the semester. It is designed for the students with special education needs who need to complement, and/or clarify their knowledge at lower levels of English (B1+) within the grammar or vocabulary fields and loosely follow the previous courses English A1 (in Czech only), English A2 and English B1 (combination of Czech and English translations). The completion of these three courses (A1, A2 and B1) is not required for the enrolment into this course (B1+), but still students interested in this course should have the knowledge of at least three levels (A1, A2 and B1).

There are regular online consultation hours scheduled for Mondays 9:10 – 10:40 am. These are voluntary. These online consultation hours will be realized via Zoom. Consultation is also possible via emails, and if needed individual consultation can be also scheduled. However, as these are limited, try to use the regular ones or emails.

Anotace kurzu:

Tento kurz anglického jazyka English B1+. E-Learning je jednosemestrálním kurzem, který je rozdělený do 13 bloků kopírujících 13 týdnů semestru. Je určen primárně pro studenty se speciálními vzdělávacími potřebami, kteří si potřebují doplnit a/nebo ujasnit znalosti z nižších úrovní angličtiny (B1+), co se oblasti gramatiky a slovní zásoby týče. Volně navazuje na kuzry Angličitna A1 (pouze v českém jazyce), Angličtna A2 a English B1 (v českém jazyce s anglickými překlady). Absolvování těchto kurzů není podmínkou pro zápis do tohoto kurzu (B1+), přesto by studenti, kteří mají o kurz zájem, měli mít úroveň svých znalostí alespoň na úrovni A1, A2 a případně B1.

V rámci kurzu jsou nabízeny pravidelné online konzultace, které jsou vypsány v pondělky 9:10 – 10:40. Tyto konzultace jsou dobrovolné. z těchto setkání, které se odehrají v prostředí Zoom. Další konzultace jsou možné prostřednictvím emailové komunikace, v případě potřeby je možné domuvit individuální konzultace. Tyto jsou však omezené, proto se snažte využívat ty pravidelné a emailovou komunikaci.

The programme of the course: Practising the language skills (reading, listening and writing in the e-learning part of the course – realized via Moodle). Grammar and vocabulary will be practised on the texts and listening at the B1+ level. The pronunciation and speaking skills can be focused on during the online consultation hours. The individual weeks follow the units of the textbook Navigate Intermediate B1+ (see below).

Program kurzu: Procvičování jazykových dovedností (čtení, poslech a psaní, které je realizováno v e-lerningové části kurzu prostřednictvím Moodle). Na základě textů a poslechů na úrovni B1+ se bude procvičovat gramatika a slovní zásoba. Výslovnost a mluvení je možné procvičovat v rámci dobrovolných konzultací. Jednotlivé týdny odpovídají lekcím z učebnice Navigate Intermediate B1+ (viz níže).

Language: English only.

Textbook (highly recommended) / Učebnice (doporučeno):
Roberts, R., Buchanan, H., Pathare, E. Navigate Iintermediate B1+ – Coursebook. OUP: 2015

Additional materials (not necessary) / Doplňující materiály (nejsou nutné):
Alden, E., Sayer, M. Navigate Intermediate B+1 – Workbook. OUP: 2015
Murphy, R. Essential Grammar in Use. CUP
Murphy, R. English Grammar in Use. CUP

 

Syllabus of the course:

 

Grammar Guidebook:

-      This grammar guidebook is meant for Czech (Slovak) students as the explanations are given in Czech.

Dictionary:

-      Vocabulary (translations into Czech) taken from the textbook and/or from the additional materials; relevant for the topics of the individual lessons.

-      There are also dictionaries from the previous courses A1, A2 and B1 for extra vocabulary studying.

There are links to the grammar guidebook and dictionary straight from the individual blocks which should help the students who do not need to look up the relevant chapters of these two or to look for different sources. There are also links to useful websites or e.g. YouTube with grammar and vocabulary relevant for the course which can be either obligatory and necessary for the completion of the course, or voluntary for extra practice.

Week 1

Introductory Lesson

-      It would be good if the students attended the online consultation hours on Monday at 9:10 via Zoom

-      Introduction of the course: content and organization, orientation in the course – How to work with this e-learning course

-      Video for those students who were unable to visit the first consultation hours.

-      Revision test at the level B1 (testing the issues dealt with in the course – English B1. E-Learning) – for the students to see what issues they should know and/or revise

-      Introductory test at the level B1+ (testing the issues dealt with in this course – English B1+. E-Learning) – for the students to see if there is already something they know. There will also be a similar test at the end of the course – Progress test for the students to see if they have made any progress.

 

Week 2

Unit 1 – Trends; and Unit 2 – What a Story!

-      Introductory video 

-      Presentation with comments – present simple, present continuous and present perfect simple (vocabulary: friendship), state verbs (vocabulary: spending); narrative forms (vocabulary: describing past experiences) and time linkers (vocabulary: sequencing events)

-      Exercises

-      Vocabulary: key words; noun suffixes

-      Vocabulary: asking for and giving opinions (listening, vocabulary for speaking)

-      Reading and Writing: social media

-      Vocabulary: communication; references; comment adverbs

-      Vocabulary: showing interest (listening, vocabulary for speaking)

-      Reading and Writing: a narrative

-      Advice and Tips: suffixes – why is it good to know about word formation

-      University Life – My studies so far.

Week 3

Unit 3– Life Skills; and Unit 4 – Space

-      Introductory video 

-      Presentation with comments – modal verbs – ability (vocabulary: challenges and success) + obligation, permission and possibility (vocabulary: work skills); will/be going to for predictions and decisions (vocabulary: living on water) + will/may/might to talk about probability (vocabulary: the natural world)

-      Exercises.

-      Vocabulary: work skills; complex noun phrases; compound adjectives

-      Vocabulary: practical instructions (listening, vocabulary for speaking)

-      Reading and Writing: writing and opinion paragraph

-      Listening: practising consonant-vowel linking

-      Vocabulary: idiomatic phrases about places

-      Reading and Writing: avoiding repetition

-      Vocabulary: enquiries (listening, vocabulary for speaking)

-      Advice and Tips: Compounds and pronunciation

-      University Life – Our university café.

 

Week 4

Unit 5 – Entertainment

-      Introductory video

-      Presentation with comments: verb patterns: -ing x infinitive with to (vocabulary: going to movies); time expressions with present perfect and past simple (vocabulary: adjectives to describe video games)

-      Exercises.

-      Vocabulary: understanding linkers, extreme adjectives

-      Reading and Writing: a film review

-      Vocabulary: comparing and recommending (listening; vocabulary for speaking)

-      Vocabulary: understanding linkers for reason and result

-      Advice and Tips: Why are linkers so important?

-      University Life – The best film of all time.

Week 5

Unit 6 – In control?

-      Introductory video

-      Presentation with comments: defining and non-defining relative clauses (vocabulary: machines); present perfect simple and continuous (vocabulary: climate and extreme weather)

-      Exercises.

-      Vocabulary: linkers in conversation (listening, vocabulary for speaking)

-      Vocabulary: adjective suffixes

-      Reading and Writing: writing a professional email

-      Advice and Tips: addressing in English emails

-      University Life – An email to a university professor with apology and explanation what has happened

Week 6

Unit 7 – Ambitions

-      Introductory video

-      Presentation with comments: used to and would for past habits and states (vocabulary: working conditions); questions – direct and indirect (vocabulary: high achievers)

-      Exercises.

-      Vocabulary: understanding paraphrasing; collocations

-      Writing: an application letter or email

-      Vocabulary: clarification (listening, vocabulary for speaking)

-      Advice and Tips: Collocation, once again.

-      University Life: writing – Application email

 

Week 7

Unit 8 – Choices

-      Introductory video

-      Presentation with comments: sentences with if – real conditions (vocabulary: happiness factors); unreal conditionals (personality and behaviour)

-      Exercises.

-      Vocabulary: sound changes (listening, vocabulary for speaking)

-      Vocabulary: prefixes

-      Listening: taking notes

-      Vocabulary for speaking: giving a talk

-      Advice and Tips: how to give a talk

-      University Life: listening to a talk and taking notes

Week 8

Unit 9 – Appearances

-      Introductory video

-      Presentation with comments: comparison (+vocabulary: describing physical appearance); modal verbs: deduction and speculation (vocabulary: describing paintings)

-      Exercises.

-      Reading: questioning a text

-      Vocabulary: phrasal verbs

-      Reading and Writing: taking part in online discussions

-      Vocabulary: making complaints (listening, vocabulary for speaking

-      Advice and Tips: Phrasal verbs, once again

-      University Life: Forum – asking for exchange students’ experience

Week 9

Unit 10 – Compete and cooperate

-      Introductory video

-      Presentation with comments: active and passive forms (vocabulary: business); articles (vocabulary: competitive sport)

-      Exercises.

-      Vocabulary: unstressed words (listening, vocabulary for speaking)

-      Vocabulary: phrases with take and have

-      Reading and Writing: changes and differences

-      Vocabulary: making recommendations (listening, vocabulary for speaking)

-      Advice and Tips: verbs action and state verbs

-      University Life: The changes at universities

 

Week 10

Unit 11 – Consequences

-      Introductory video

-      Presentation with comments: unreal past conditional (vocabulary: crime), should/shouldn’t have (vocabulary: behaviour on social media)

-      Exercises

-      Listening: hearing modal verbs

-      Vocabulary: words with multiple meanings

-      Vocabulary: decisions (listening, vocabulary for speaking)

-      Reading and Writing: apologizing

-      Advice and Tips: Words with multiple meanings

-      University Life: An apology

Week 11

Unit 12 – Advertising

-      Introductory video

-      Presentation with comments: reported speech (vocabulary: advertising); reported questions (vocabulary: persuading people)

-      Exercises.

-      Vocabulary: complex noun phrases; dependent prepositions

-      Writing: advantages and disadvantages essay

-      Advice and Tips: Writing in English

-      University Life: Argumentative Essay

Week 12

Revision

Progress test; Revision tests

Week 13

Final test

 

 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK