|
|
|
||
|
Přednáška seznamuje s hudební tvorbou Romů, s jejími proměnami a rozdíly dle jednotlivých regionů ve světě a dle jednotlivých romských skupin, rovněž se snaží postihnout vývoj v čase. Přibližuje hudbu jako umění, kterému se mnohé romské skupiny tradičně věnovaly i profesionálně a v několika zemích dokonce Romové spolutvářeli místní hudební tradici. Těžištěm kurzu je nadstandardní množství hudebního materiálu, na němž si studenti osvojí specifika romské hudby v různých kulturních okruzích. Poslední úprava: Červenka Jan, PhDr., Ph.D. (17.09.2025)
|
|
||
|
Student má získat přehled zejména o historii i současnosti romské hudby v jednotlivých geografických oblastech a subetnických skupinách, a naučit se i rozeznávat ji podle charakteristických rysů. Zároveň bude seznámen s průnikem nových stylů do současné romské hudby a hudebních fúzí jak romsko-majoritních, tak romsko-romských. Poslední úprava: Červenka Jan, PhDr., Ph.D. (04.10.2023)
|
|
||
|
Úspěšné absolvování testu. Struktura testu: a) 3 otázky na poslech: přiřazení nahrávky ke kulturně - geografické oblasti, případně době, rozvedené odůvodnění a charakteristika, která k tomu studenta vedla. Každá píseň je pouštěna 2x, aby si studenti stihli i potvrdit svoje závěry z 1. poslechu b) 1 otázka z charakteristiky a historie romské hudby vybrané kulturně - geografické oblasti Bodování a hodnocení: 4 x 3 body. Bodování poznávacích otázek: 3 b: správné a přesvědčivě odůvodněné přiřazení k regionu 2 b: přiřazení k nesprávnému regionu, ale vedené dobrými důvody, řazení k blízkému nebo hudebně podobnému regionu apod. NEBO správné, ale nepříliš odůvodněné přiřazení k regionu 1 b: ne zcela špatně postřehnuté charakteristické rysy, ale chyby nebo nedostatky i v nich a nesprávné přiřazení k regionu (ne úplně diametrálně hudebně odlišnému) 0 b: přiřazení k nesprávnému regionu, navíc nedostatečně nebo chybně odůvodněné, přiřazené k výrazně odlišnému regionu pod. Bodování teoretické otázky: 3 b: výborná, podtematicky vyvážená odpověď 2 b: slušná odpověď s chybějícími podstatnými informacemi 1 b: slabší odpověď obsahující alespoň část podstatných informací 0 b: zcela nedostatečná odpověď Minimum pro splnění zápočtu: 8 bodů Poslední úprava: Červenka Jan, PhDr., Ph.D. (17.09.2025)
|
|
||
|
zdroje na OneDrive (viz rubriku "studijní opory") Poslední úprava: Červenka Jan, PhDr., Ph.D. (04.10.2023)
|
|
||
|
Stručný výklad fenoménu romské hudby dle jednotlivých oblastí doprovázený hudebními ukázkami, doplněný samostatným poslechem celých hudebních alb dle oblasti právě probírané v dané době. Poslední úprava: Červenka Jan, PhDr., Ph.D. (04.10.2023)
|
|
||
|
1. Úvod do fenoménu romské hudby, koncepce předmětu 2. Domové, Zargari, Turecko, Řecko, 3. Balkán 4. Rumusko, Slovinsko 5. Rakousko, Uhry 6. Slovensko, Česko 7. Rusko 8. Španělsko 9. Sintové, Manušové, jazz 10. Olaští Romové 11. Přejímky a ovlivňování 12. Nová hudba, romský pop Poslední úprava: Červenka Jan, PhDr., Ph.D. (04.10.2023)
|
|
||
|
Sdílené úložiště na OneDrive obsahující rozvedené zápisy z hodin, hudební ukázky, odkazy, a především soubory celých alb romské hudby k jednotlivým geograficko-kulturním oblastem. Vyučující poskytne na úložiště přístup a studenti by měli hlásit případné potíže s přístupem. Studenti by měli ve vlastním zájmu každý týden poslechnout co největší část hudby z právě probírané oblasti. Poslední úprava: Červenka Jan, PhDr., Ph.D. (06.10.2023)
|
