PředmětyPředměty(verze: 978)
Předmět, akademický rok 2025/2026
   Přihlásit přes CAS
Romská hudba - ASEV00528
Anglický název: Romani Music
Zajišťuje: Ústav etnologie a středoevropských a balkánských studií (21-UESEBS)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2025
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/0, Z [HT]
Počet míst: 25 / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: PhDr. Jan Červenka, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Jan Červenka, Ph.D.
Třída: A – Mezioborová nabídka VP: Uměnovědy
Anotace
Přednáška seznamuje s hudební tvorbou Romů, s jejími proměnami a rozdíly dle jednotlivých regionů ve světě a dle jednotlivých romských skupin, rovněž se snaží postihnout vývoj v čase. Přibližuje hudbu jako umění, kterému se mnohé romské skupiny tradičně věnovaly i profesionálně a v několika zemích dokonce Romové spolutvářeli místní hudební tradici. Těžištěm kurzu je nadstandardní množství hudebního materiálu, na němž si studenti osvojí specifika romské hudby v různých kulturních okruzích.
Poslední úprava: Červenka Jan, PhDr., Ph.D. (17.09.2025)
Cíl předmětu

Student má získat přehled zejména o historii i současnosti romské hudby v jednotlivých geografických oblastech a subetnických skupinách, a naučit se i rozeznávat ji podle charakteristických rysů. Zároveň bude seznámen s průnikem nových stylů do současné romské hudby a hudebních fúzí jak romsko-majoritních, tak romsko-romských.

Poslední úprava: Červenka Jan, PhDr., Ph.D. (04.10.2023)
Podmínky zakončení předmětu

Úspěšné absolvování testu.

Struktura testu:

a) 3 otázky na poslech: přiřazení nahrávky ke kulturně - geografické oblasti, případně době, rozvedené odůvodnění a charakteristika, která k tomu studenta vedla. Každá píseň je pouštěna 2x, aby si studenti stihli i potvrdit svoje závěry z 1. poslechu

b) 1 otázka z charakteristiky a historie romské hudby vybrané kulturně - geografické oblasti

Bodování a hodnocení:

4 x 3 body.

Bodování poznávacích otázek:

3 b: správné a přesvědčivě odůvodněné přiřazení k regionu

2 b: přiřazení k nesprávnému regionu, ale vedené dobrými důvody, řazení k blízkému nebo hudebně podobnému regionu apod. NEBO správné, ale nepříliš odůvodněné přiřazení k regionu

1 b: ne zcela špatně postřehnuté charakteristické rysy, ale chyby nebo nedostatky i v nich a nesprávné přiřazení k regionu (ne úplně diametrálně hudebně odlišnému)

0 b: přiřazení k nesprávnému regionu, navíc nedostatečně nebo chybně odůvodněné, přiřazené k výrazně odlišnému regionu pod.

Bodování teoretické otázky:

3 b: výborná, podtematicky vyvážená odpověď

2 b: slušná odpověď s chybějícími podstatnými informacemi

1 b: slabší odpověď obsahující alespoň část podstatných informací

0 b: zcela nedostatečná odpověď

Minimum pro splnění zápočtu: 8 bodů

Poslední úprava: Červenka Jan, PhDr., Ph.D. (17.09.2025)
Literatura

zdroje na OneDrive (viz rubriku "studijní opory")

Poslední úprava: Červenka Jan, PhDr., Ph.D. (04.10.2023)
Metody výuky

Stručný výklad fenoménu romské hudby dle jednotlivých oblastí doprovázený hudebními ukázkami, doplněný samostatným poslechem celých hudebních alb dle oblasti právě probírané v dané době.

Poslední úprava: Červenka Jan, PhDr., Ph.D. (04.10.2023)
Sylabus

1. Úvod do fenoménu romské hudby, koncepce předmětu

2. Domové, Zargari, Turecko, Řecko,

3. Balkán

4. Rumusko, Slovinsko

5. Rakousko, Uhry

6. Slovensko, Česko

7. Rusko

8. Španělsko

9. Sintové, Manušové, jazz

10. Olaští Romové

11. Přejímky a ovlivňování

12. Nová hudba, romský pop

Poslední úprava: Červenka Jan, PhDr., Ph.D. (04.10.2023)
Studijní opory

Sdílené úložiště na OneDrive obsahující rozvedené zápisy z hodin, hudební ukázky, odkazy, a především soubory celých alb romské hudby k jednotlivým geograficko-kulturním oblastem. Vyučující poskytne na úložiště přístup a studenti by měli hlásit případné potíže s přístupem. Studenti by měli ve vlastním zájmu každý týden poslechnout co největší část hudby z právě probírané oblasti.

Poslední úprava: Červenka Jan, PhDr., Ph.D. (06.10.2023)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK