Poslední úprava: doc. Mgr. Kamil Činátl, Ph.D. (23.09.2019)
Předmět se zaměřuje na metodické a didaktické problémy spojené s výukou soudobých dějin na gymnáziích, středních a základních školách. Pozornost bude věnována jak konkrétním historickým tématům a možnostem jejich didaktického zpracování, tak reflexi vztahu mezi historiografií, školním dějepisem a širší historickou kulturou. Kurz seznámí studenty se zahraničními přístupy k historickému vzdělávání, zaměří se též na inovativní metody výuky (využití komiksu, počítačových her, tvořivá práce s prameny ad.). Paralelně se pokusí též o metodologickou reflexi prostoru mezi školním dějepisem, historiografií a historickou popkulturou (Jak transformovat výstupy historiografie, aby byly použitelné ve školní praxi? Lze ve výuce využít popkulturu?). V závěru semestru si účastníci kurzu ověří teoretické poznatky v praxi v rámci modelové výuky SŠ. Předmět rozvíjí dovednosti vhodné nejen pro budoucí učitele dějepisu, ale může být prospěšný též muzejním pracovníkům a historikům se zájmem o popularizaci a didaktické využití historiografie.
Literatura
Poslední úprava: doc. Mgr. Kamil Činátl, Ph.D. (23.09.2019)
BARICELLI, Michele, HORNIG Julia: Aufklärung, Bildung," Histotainment"?: Zeitgeschichte in Unterricht und Gesellschaft heute. Peter Lang, Frankfurt am Main 2008. ČINÁTL, Kamil, PINKAS, Jaroslav: Dějiny ve filmu: film ve výuce dějepisu, ÚSTR, Praha 2014. FURRER, Markus (ed.): Handbuch Zeitgeschichte im Geschichtsunterricht, Wochenschau Verlag 2013. HAVLŮJOVÁ, Hana, NAJBERT, Jaroslav: Paměť a projektové vyučování v dějepise, ÚSTR, Praha 2014. KRATOCHVÍL, Viliam: Modely na rozvíjanie kompetencií žiakov. K transformácii vzťahu histórie a školského dejepisu, FFUK, Bratislava 2004. LABISCHOVÁ, Denisa, GRACOVÁ Blažena: Příručka ke studiu didaktiky dějepisu. Ostravská univerzita, Filozofická fakulta, Ostrava 2008. LEVSTIK, Linda S., BARTON, Keith C.: Doing history: Investigating with children in elementary and middle schools. Routledge, London 2011. SEIXAS, Peter, et al.: The big six: Historical thinking concepts. Nelson Education, Toronto 2013. STRADLING, Robert: Jak učit evropské dějiny 20. století, MŠMT, Praha 2003. STRADLING, Robert: Multiperspektivita ve vyučování dějepisu: příručka pro učitele, MŠMT, Praha 2004.
Sylabus
Poslední úprava: doc. Mgr. Kamil Činátl, Ph.D. (16.09.2021)
1) Český školní dějepis: současná situace, perspektivy a problémy. 2) Co, jak a proč učit o soudobých dějinách? Jaké jsou vzdělávací cíle dějepisné výuky? Srovnání českých a zahraničních přístupů na základě kurikulárních dokumentů. 3) Jaké soudobé dějiny nalezneme v učebnicích dějepisu? Srovnání českých a zahraničních přístupů k tvorbě učebnic a k reprezentaci soudobých dějin: role výkladového textu, využití pramenů, vymezení modelového čtenáře ad. 4) Jak učit o stalinismu? Prezentace a kritické reflexe konkrétních vzdělávacích materiálů a metodik. 5) Fotografie jako školní pramen: možnosti využití fotografie ve výuce soudobých dějin, sonda do konkrétních metodik, prostor pro vytváření vlastních námětů. 6) Počítačová hra jako nástroj historického vzdělávání: prezentace a kritická reflexe konkrétní metodiky – Československo 38-89. 7) Výzvy školního dějepisu: Wikipedie, gender, postkoloniální studia, islamismus. Jak by mělo historické vzdělávání reagovat na proměny současného světa? 8) Příprava modelových hodin na vybraná témata, prezentace a diskuze nad nimi. 9) Příprava modelových hodin na vybraná témata, prezentace a diskuze nad nimi. 10) Praktická výuka na SŠ, její kritická reflexe a závěrečné zhodnocení kurzu.