PředmětyPředměty(verze: 978)
Předmět, akademický rok 2025/2026
   Přihlásit přes CAS
Základy oborové didaktiky II - AFS200017
Anglický název: Basics of Specialised Didactic II
Zajišťuje: Ústav filosofie a religionistiky (21-UFAR)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Garant: Mgr. Matěj Král, Ph.D.
Mgr. Petra Šebešová, Ph.D.
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Kurz navazuje na předmět Základy oborové didaktiky a soustředí se zejména na metody výuky vhodné pro filosofii a
možnosti jejich aplikace. Jednotlivé semináře budou zahrnovat především přímé zkoušení různých metod či postupů,
společné hodnocení jednotlivých výstupů a řízenou diskusi, doplňovanou v případě potřeby výkladem vyučujících. Ve
výuce je využíváno i metody videotréninku pro rozbor výstupů studentů.

Probírána budou tato obecnější témata:
- způsoby hodnocení výuky, zejména hodnocení kompetencí
- struktura hodiny a větších výukových celků

Konkrétněji se budeme soustředit především na tyto, pro výuku filosofie zásadní, metody, nástroje a témata:
 výklad, umění vysvětlovat, umění ukazovat a úvod k vizuálním pomůckám
 dialogická metoda a diskuse
 učení z textu, práce s textem
 práce s pojmy a argumentace
 metody pro psaní textů
 problémová výuka
 využití filmů, hudby, obrazů a dalších médií ve výuce
 práce s prvky dramatické výchovy
Poslední úprava: Mokrejšová Eva, Mgr. (04.03.2021)
Literatura

Povinná literatura:

Petty, Geoff. Moderní vyučování. Přel. J. Foltýn. Praha: Portál, 2013.

Šebešová, Petra (ed.). Proč a jak učit filosofii na středních školách. Antologie textů z německé didaktiky filosofie [e-kniha]. Praha: Vydavatelství FF UK, 2017

Doporučená literatura:

Benyovszky, Ladislav a kol. Úvod do filosofického myšlení. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2007.

Blackburn, Simon. Think: A Compelling Introduction to Philosophy. Oxford: Oxford University Press, 2001.

Blecha, Ivan. Filosofie. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2002.

Blecha, Ivan. Filosofická čítanka. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2002.

Brüning, Barbara. Philosophieren in der Sekundarstufe: Methoden und Medien. Weinheim/Basel/Berlin: Beltz Verlag, 2003.

Concepción, David W. „Reading Philosophy with Background Knowledge and Metacognition.“ Teaching Philosophy, 27:4 (December 2004): 351-368.

Doulík, Pavel. Škoda, Jiří. Psychodidaktika. Praha: Grada, 2011.

Jank, Werner. Meyer, Hilbert. Didaktische Modelle. Frankfurt am Main: Cornelsen Verlag Scriptor, 1994.

Kalhous, Zdeněk. Obst, Otto. A kol. Školní didaktika. Praha: Portál, 2009.

Lipman, Matthew. Philosophy Goes to School. Philadelphia: Temple University Press, 1988.

Lowe, Dan. „Remembrance of Philosophy Classes Past: Why Cognitive Science Suggests that a Brief Recap is the Best Way to Start Each Class Day.“ Teaching Philosophy, 39:3 (September 2016): 279-289. DOI: 10.5840/teachphil20168455.

Martens, Ekkehard. „Didaktik der Philosophie,“ in Philosophie: Ein Grundkurs, ed. Martens a Schnädelbach (Reinbeck bei Hamburk: Rohwolt, 2003), 748-780.

Martens, Ekkehard. Methodik des Ethik- und Philosophieunterrichts: Philosophieren als elementare Kulturtechnik. Hannover: Siebert Verlag. 2003.

Nebel, Jacob. Davis, Ryan W. Val Elswyk, Peter. Holguin, Ben. „Teaching Philosophy through Lincoln-Douglas Debate.“ Teaching Philosophy, 36:3 (September 2013): 271-289.

Nida-Rümelin, Julian. Spiegel, Irina. Tiedemann, Markus. (eds.). Handbuch Philosophie und Ethik. Band I: Didaktik und Methodik. Paderborn: Ferdinand Schöningh, 2015.

Pasch, Marvin a kol. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál, 2005.

Peregrin, Jaroslav. Filozofie pro normální lidi. Praha: Dokořán, 2008.

Pfister, Jonas. Fachdidaktik Philosophie. Stuttgart: UTB, 2010.

Rohbeck, Johannes. Didaktik der Philosophie und Ethik. Dresden: Thelem, 2010.

Rohbeck, Johannes. Thurnherr, Urs. Steenblock, Volker. (eds). Empirische Unterrichtsforschung und Philosophiedidaktik. Dresden: Thelem, 2009.

Sistermann, Rolf. Weiterdenken: Philosophie/Ethik. Band C. Braunschweig: Schroedel, 2012.

Sistermann, Rolf. Weiterdenken: Philosophie/Ethik. Band C. Kommentare und Anregungen für den Unterricht. Braunschweig: Schroedel, 2013.

Skalková, Jarmila. Obecná didaktika. Praha: Grada, 2007.

Schmidt, Donat. Rohbeck, Johannes. Von Ruthendorf, Peter. (eds.) Maβ nehmen - Maβ geben. Dresden: Thelem, 2011.

Tiedemann, Markus. „Das Prinzip der Problemorientierung und seine Konsequenzen für den Philosophie- und Ethikunterricht.“ Mitteilungen des Fachverbands Philosophie (2012, 52), 26-38.

Wittschier, Michael. Gesprächsschlüssel Philosophie. 30 Moderationsmodule mit Beispielen. München: Bayerischer Schulbuch Verlag, 2012.

Wittschier, Michael. Textschlüssel Philosophie: 30 Erschließungsmethoden mit Beispielen. München: Bayerischer Schulbuch-Verlag, 2010.

Zormanová, Lucie. Výukové metody v pedagogice. Praha: Grada, 2012.

Poslední úprava: Mokrejšová Eva, Mgr. (04.03.2021)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK