PředmětyPředměty(verze: 978)
Předmět, akademický rok 2025/2026
   Přihlásit přes CAS
Moderní hebrejština pro magisterské studenty III - ABV500142
Anglický název: Modern Hebrew for MA Students III
Zajišťuje: Katedra Blízkého východu (21-KBV)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2025
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 6
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Daniel Boušek, Ph.D.
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
„Moderní hebrejština pro magisterské studenty III“ navazuje na předmět „Moderní hebrejština pro magisterské studenty II“, jehož absolvování předpokládá. Kurs prohlubuje znalosti studentů v oblasti gramatiky, stylistiky a mluveného projevu. Jeho cílem je procvičit a upevnit jazykové dovednosti pomocí písemných a ústních cvičení, četby beletristických, publicistických i odborných textů, konverzací a poslechem audio a video nahrávek. Studenti formou hebrejsky přednesených referátů stručně pojednají o dějinách moderní hebrejštiny a jejím vývoji.

Struktura kurzu odpovídá v hlavních obrysech učebnici Gershon Lantzberg, Tachbir mešulav le-rama H s využitím četby a gramatických cvičení z cvičebnice Ha-Pocal le-mitqadmim rama H. V kurzu budou užity další audio a video pomůcky (práce s poslechem hebrejského textu, filmů a písní).
Poslední úprava: Kotalová Karolína, Bc. (15.10.2023)
Podmínky zakončení předmětu

Docházka a aktivní účast v hodinách: max. 50 bodů, povoleny jsou dvě neomluvené absence, za každou další absenci ztrácí student 5 bodů. 

Závěrečná písemná zkouška, která je podkladem k ústní části zkoušky: max. 50 bodů. 

Udělení atestu: celkem min. 60 bodů. 

Poslední úprava: Paštěka Václav, Mgr. (24.08.2023)
Literatura

Literatura 

Lantzberg, G., Tachbir mešulav le-rama H, Jeruzalém: Hebrew University of Jerusalem. 

Coffin, E. A. – Bolozky, S., A Reference Grammar of Modern Hebrew, Cambridge 2005. 

Glinert, L., Modern Hebrew. An Essential Grammar, New York – Londýn 2005 (třetí vydání). 

Sáenz-Badillos, A., A History of the Hebrew Language, Cambridge 1996. 

Tarnon, A. – Uval, E., Hebrew Verb Tables, Tamir Publishers, Jeruzalém 1998. 

Levy, Y., Oxford English-Hebrew\ Hebrew-English Dictionary, Oxford 1985. 

Klein, E., A Comprehensive Etymological Dictionary of the Hebrew Language, Haifa 1987. 



Doporučená literatura 

Kohen Waidenfeld, M., Pocalej bijan I, Jeruzalém 2000. 

Baras, N. – Delšad, E., Ha-Pocal le-mitqadmim rama H, Jeruzalém 1996. 

Lifschitz, A. – Yakubovski, S.: Becal-pe u´vichtav, Jeruzalém 1984. 

Kohen Waidenfeld, M., Pocalej binjan. Sefer le-limud ha-pocal, Jeruzalém 2000. 

Poslední úprava: Paštěka Václav, Mgr. (24.08.2023)
Sylabus
Předpokládaný průběh kursu

Cvičení na věty podmínkové, podmínka reálná a nereálná.

Doplňující výrazy hen …hen, we-gam, we-chen, we-af, be-nosaf le/al, milad, lo daj še…, ela še; výrazu zdůraznění a vysvětlení.

Slovesa konání, slovesa změny stavu.

Předložky pojící se se slovesem lahatil a spojení, v nichž se užívá.

Různé významy slovesa laset a spojení, v nichž se užívá.

Různé významy slovesa lisror a spojení, v nichž se užívá.

Opakovací cvičení.
Poslední úprava: Kotalová Karolína, Bc. (15.10.2023)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK