Jazykový zeměpis a Český jazykový atlas - ABO100207
  | 
  | 
Rozvrh   Nástěnka   
  | 
         ||
| 
 Studenti se v semináři seznámí s vývojem a metodami jazykového zeměpisu a hlavními jazykovými atlasy, konkrétně s Českým jazykovým atlasem (ČJA). Zvláštní pozornost bude věnována jazykovězeměpisné diferenciaci českého jazykového území, a to jak v rovině hláskoslovné a tvaroslovné (na základě monografií a článků i ČJA), tak slovotvorné a lexikální (na základě ČJA - včetně sledování charakteristických sémantických rysů nářeční slovní zásoby). Výběr studované literatury bude modifikován podle regionálního původu a zájmu posluchačů.    Poslední úprava: UCJLEHEC (07.10.2008)
                                
                                 
                            | 
         
  | 
         ||
| 
 Posluchači mají poznat podstatu a význam jazykového zeměpisu jako lingvistické metody zkoumající vazbu jazykových jevů k teritoriu. Poslední úprava: UCJLEHEC (07.10.2008)
                                
                                 
                            | 
         
  | 
         ||
| 
 
 Český jazykový atlas 1-5. Praha, 1992-2006. Další literatura bude uvedena podle tematiky zadávaných referátů. 
 
 
 Poslední úprava: UCJLEHEC (07.10.2008)
                                
                                 
                            | 
         
  | 
         ||
| 
 Aktivní účast na seminářích a referát (popř. kratší referáty) v rámci programu semináře, a to zpravidla podle zájmu a regionálního zaměření posluchačů. Poslední úprava: UCJLEHEC (07.10.2008)
                                
                                 
                            | 
         
  | 
         ||
| 
 1. Druhy map a hlavní slovanské jazykové atlasy 2. Vývoj a metody jazykového zeměpisu (Wenker, Gilliéron) 3. Jazykový zeměpis v Česku (Dušek, Frinta ad.) 4. Český jazykový atlas - výzkum a zpracování materiálu 5. Český jazykový atlas jako zdroj informací a dat pro další výzkum Poslední úprava: UCJLEHEC (07.10.2008)
                                
                                 
                            | 
         
