PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2021/2022
   Přihlásit přes CAS
Základy hereckého vyjadřování - OPMN0N320B
Anglický název: Principles of Acting
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2019 do 2021
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. et Mgr. Irena Hanyš Holemá, Ph.D.
Neslučitelnost : OPMN0N208B
Prerekvizity : OPMN0H206B, OPMN0T205B, OPMN0V207B
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: doc. Mgr. MgA. Ivana Sobková (18.03.2024)
Kurz je určen pro studenty specializace dramatická výchova. Jeho cílem je zcitlivění studentů směrem k hereckému výrazu a získání základního vybavení pro herecký výraz. Náplň tvoří základní práce s prostorem, časem, otevřené držení těla, svalový tah a protitah, gesto, energie promítnutá do projevu, temporytmus chování, jednání a sdělování, směřování energie, vnímání a zvládnutí těla jako základního výrazového prostředku herce i učitele.
Cíl předmětu
Poslední úprava: doc. Mgr. MgA. Ivana Sobková (18.03.2024)

Cílem předmětu  je uvědomění a zcitlivování těla směrem k hereckému výrazu a komunikaci, základy vnímání prostoru a partnerského cítění, schopnost soustředění jedince i skupiny.

Literatura
Poslední úprava: doc. Mgr. MgA. Ivana Sobková (18.03.2024)

Povinná:

KRÖSCHLOVÁ, Eva. Jevištní pohyb : herecká a pohybová výchova. 2., dopl. vyd. Praha: Akademie múzických umění v Praze, 1998. 237 s. : Studijní texty. ISBN 80-85883-32-5

MARTINEC, Václav a DVOŘÁK, Jan, ed. Herecké techniky a zdroje herecké tvorby : příručka pro adepty a studenty herectví. 1. vyd. Praha: Pražská scéna Vyšší odborná škola herecká Praha, 2003. 191 s. ISBN 80-86102-38-6.

LUKAVSKÝ, Radovan. Stanislavského metoda herecké práce. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1978.

 

Doporučená:

ČECHOV, Michail Aleksandrovič. O herecké technice. 1. vyd. Praha: Divadelní fakulta AMU Institut umění - Divadelní ústav, [1996]. 131 s. : Světové divadlo. ISBN 80-7008-054-X.

HYVNAR, Jan a DVOŘÁK, Jan, ed. Herec v moderním divadle : vize, metody a techniky herectví 20. století. 1. vyd. Praha]: Pražská scéna, 2000. 291 s., [32] s. obr. příl. ISBN 80-86102-07-6

STANISLAVSKIJ, Konstantin Sergejevič a VOSTRÝ, Jaroslav, ed. Od prožívání k jednání : předpoklady a cíle Stanislavského reformy. Vydání první. Praha: KANT - Karel Kerlický pro AMU, 2022. 148 stran Disk. Velká řada ; svazek 47. ISBN 9788074373671.

LUKAVSKÝ, Radovan. Stanislavského metoda herecké práce. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1978.

VINAŘ, Josef. Elementy herectví. 1. vyd. Praha: Akademie múzických umění v Praze, Divadelní fakulta, 1999. 180 s. Studijní texty. ISBN 80-85883-41-4

VINAŘ, Josef. Cesty k herectví  I.-III. Praha: Městská knihovna v Praze, 1995. Metodické příručky.

VOSTRÝ, Jaroslav a SÍLOVÁ, Zuzana, ed. Předpoklady hereckého projevu. Reedice. Praha: Akademie múzických umění v Praze, Divadelní fakulta, 2021. 170 stran Studijní texty Ústavu teorie scénické tvorby DAMU ; 4. ISBN 978-80-7331-566-5.

ZÁRUBOVÁ-PFEFFERMANNOVÁ, Noemi. Gesta a mimika : učební texty pro studenty nonverbálního a komediálního divadla. 1. vyd. Praha: Akademie múzických umění v Praze, 2008. 110 s. ISBN 978-80-7331-128-5.

Metody výuky
Poslední úprava: doc. Mgr. MgA. Ivana Sobková (18.03.2024)

Seminář:

- praktická cvičení

- improvizace

- hra v roli

- reflexe

+ studium odborné literatury, návštěvy divadelních představení, samostatné praktické úkoly a cvičení

Sylabus -
Poslední úprava: doc. Mgr. MgA. Ivana Sobková (18.03.2024)

Obsah tvoří základy práce s tělem, prostorem a časem. Tedy zcitlivování těla se stěžejním důrazem na jeho aktivní, uvolněné, otevřené držení, dále svalový tah a protitah, tělo a prostor, tělo a gesto, tělo a vnímání partnera, temporytmus chování, jednání a sdělování, energie promítnutá do projevu, partnerská cvičení, herecké improvizace, základní přístupy k herecké tvorbě.

1.       cvičení podporující tvorbu skupiny

2.       partnerská cvičení, kolektivní partnerství

3.       aktivní, uvolněné, otevřené držení těla

4.       práce s tělem – držení těla, gesto a výraz

5.       základní divadelní souřadnice: čas a prostor.

6.       svalový tah a protitah a výraz

7.       tělo a prostor, tělo a gesto, tělo a vnímání partnera

8.       temporytmus chování, jednání a sdělování

9.       základní přístupy k herecké tvorbě

10.    herecké improvizace

11.    divadelní sporty a improvizace

12.    využití materiálu z kurzu ve školní praxi na 1. st. ZŠ

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK