PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2021/2022
   Přihlásit přes CAS
Výtvarná kultura a výchova - OKMN0V111A
Anglický název: Art, Culture and Education
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021 do 2021
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Garant: Mgr. Vendula Fremlová, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Vendula Fremlová, Ph.D.
Záměnnost : OPMN0V111A
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Vendula Fremlová, Ph.D. (12.09.2023)
Abeceda poučeného diváka: navázání kontaktu a vedení dialogu s výtvarným dílem. Rozvíjení diváckých dovedností při hledání významů, témat a kontextů díla. Umělecké dílo jako prostředek komunikace. Kulturní, historické a sociální kontexty vzniku a vnímání díla, jejich vliv a proměny. Společný svět - současné umění a vizuální kultura jako představitelé světa, v němž žijeme společně s našimi dětmi. Co nám říká „samo“ dílo a jaké nároky na nás klade skutečné chápání souvislostí. Výtvarné umění, vizuální kultura, vizuální gramotnost – vztahy mezi nimi a jejich postavení ve vzdělávání a výchově. Svět každodenní vizuality: hračky, hry, móda, filmy, ilustrace, vizuální vyprávění, design. Kýč a jeho role v kultuře a společnosti. Vztahy a souvislosti umění a výtvarného projevu dítěte – témata, prvky vizuálního jazyka (linie, tvar, barva, prostor) a jejich využití.
Literatura -
Poslední úprava: Mgr. Vendula Fremlová, Ph.D. (12.09.2023)

Povinná literatura:

 

BIRD, M. Van Goghova hvězdná noc. CPress, 2017.

TŘEŠTÍK, M. Umění vnímat umění. Praha: Gasset, 2011.

HORÁK, O., FRANTA, J. Proč obrazy nepotřebují názvy? Praha: Labyrint, 2014.

FULKOVÁ, M.; SLAVÍK, J.; NOVOTNÁ, M.: Výtvarná výchova 6. - 7., 8. - 9. roč. (učebnice). Praha: Fortuna, 1997.

 

Doporučená literatura:

AUMONT, J. Obraz. Praha: AMU, 2005.

GOMBRICH, E. Umění a iluze. Praha, Odeon.

KULKA, J. Psychologie umění. Praha: SPN, 1990.

KULKA, T. Umění a kýč. Praha: Torst, 2000.

MIRZOEFF, N. Úvod do vizuální kultury. Praha: Academia, 2012.

THULLEROVÁ, G. Jak je poznáme? Umění a kýč. Praha: Knižní klub, 2007.

TULLET, H. Art workshops for children. New York: Phaidon, 2015.

WELTONOVÁ, J. Jak vnímat obrazy. Bratislava: Perfekt, 1995.

ZUSKA, V. Estetika (úvod do současnosti tradiční disciplíny). Praha: Triton, 2001.

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Vendula Fremlová, Ph.D. (12.09.2023)

Tematické okruhy přednášek:

1) Vizuální gramotnost. Proměny umění, problémy při percepci současného umění. Obraz jako sociální konstrukt.

2) Výtvarná kultura X vizuální kultura.

3) Možnosti galerijní / muzejní edukace. Příklad didaktické transformace obsahů výtvarného umění. Naučné komiksy.

4) Příklad současného uměleckého/kurátorského uvažování. Příklad didaktické transformace obsahů a forem současného výtvarného umění.

 

Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: Mgr. Vendula Fremlová, Ph.D. (12.09.2023)

Zkouška - Odevzdání seminární práce interpretace uměleckého díla (rozsah min. 900 znaků) a návrh didaktické transformace díla do výuky VV (rozsah 900 min. znaků).

Vyberte si 1 umělecké dílo z oblasti moderního nebo současného umění. Dílo se pokuste interpretovat (vyložit). Navrhněte didaktickou transformaci díla (jeho forem a obsahů) do výtvarného úkolu pro žáky. Při formulování zadání úkolu přemýšlejte o tom, co dětem takový úkol přinese, jaké nové obsahy a myšlenky dětem zprostředkujete, jak jim může pomoci zorientovat se v dnešní výrazně převizualizované době.

Kritéria hodnocení seminární práce:

Práce s informacemi a odbornými termíny z přednášek a z povinné literatury.

Invenčnost, nápaditost (jak v oblasti výběru díla, tak didaktické transformace).

Jazyková bezchybnost + uvádění citací a zdrojů (včetně obrazových).

Včasné odevzdání.

V rámci předmětu bude hodnocena i aktivita v hodinách.

 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK