PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2021/2022
   Přihlásit přes CAS
Žáci se SVP I (SPU, ps.dg.) - OKMN0Q135A
Anglický název: Pupils with Special Educational Needs
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: letní
E-Kredity: 1
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 4 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D.
Vyučující: Mgr. et Mgr. Olga Kučerová, Ph.D.
doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D.
Prerekvizity : OKMN0Q115A, OKMN0Q125A
Záměnnost : OPMN0Q135A
Je prerekvizitou pro: OKMN0S149A
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Klára Špačková, Ph.D. (29.04.2021)
Cílem kurzu je získání základních znalostí o problematice specifických poruch učení a chování, ale také kompetencí pro přímou práci se žáky s SPU/SPCH. Přesto, že se kurz soustředí především na práci se žáky se základními typy SPU (dyslexie, dysortografie, dysgrafie a dyskalkulie) a SPCH, budou posluchači prostřednictvím problematiky rozvoje rané gramotnosti seznámeni také s podobou a podstatou obtíží dalších rizikových skupin žáků selhávajících v nabývání základních školních dovedností a jejich různými obtížemi ve čtení a psaní. Předmět představuje poznatkovou základnu pro předmět Školní poradenské služby, který je zaměřen více intervenčně.
Deskriptory
Poslední úprava: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (02.02.2022)

Výuka bude probíhat podle aktuálně platných pravidel.

Pro kurz je připraven Mooodle dle jednotlivých témat a přednášek. Kurz má název Specifické poruchy učení a chování pro 1. st. ZŠ (žáci s SPU tvoří největší skupinu). Přístup obdrží studenti na první přednášce. 

Rozklad studijní zátěže: 

Přímá výuka - 4 hodiny. 

Příprava na přednášky a studium odborné literatury - 24 hodin. 

Příprava na zápočtový test - 6 hodin. 

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (02.02.2022)
Zápočet bude udělen na základě splnění zápočtového testu. Na zápočtový test má studující 2 pokusy. 
Sylabus
Poslední úprava: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (02.02.2022)
Témata kurzu:
1. Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami – současné paradigma a jeho proměna, významy odlišného chápání pro učitele 1. st. ZŠ. Typologie žáků se SVP, důraz na preventivně intervenční přístupy. Vzdělávací potřeby ve vztahu ke školnímu výkonu. Školní úspěšnost/neúspěšnost, specifické poruchy učení vs. nespecifické, typologie nespecifických obtíží ve výuce žáků 1. st.
2. SPU – základní vymezení, vývoj pojmu, terminologie. Problematika rozvoje rané gramotnosti. Dekódování, porozumění čtenému, alfabetický princip, modely vývoje čtení a psaní.
3. Základní typy specifických poruch učení (dyslexie, dysortografie, dysgrafie, dyskalkulie) – vymezení, okruhy obtíží, doporučované přístupy. Diagnostické přístupy, hodnocení gramotnostních dovedností, statické a dynamické diagnostické hledisko. Testy gramotnostních dovedností.
4. Vývojové a sociální aspekty SPU, primární a sekundární problematika
5. Specifické poruchy chování – úvod do problematiky. Definice SPCH (ADHD/ADD, hyperkinetická porucha), aktuální terminologie, projevy dítěte s SPCH, diagnostická kritéria. Vhodné přístupy k žákům s SPCH. Žáci s psychiatrickými potřebami – nejčastější problémy ml. šk. věku.
6. Preventivně-intervenční přístupy poradenských služeb, školní poradenství, spolupráce se školskými poradenskými zařízeními (jako východiska pro předmět Školní poradenské služby).
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK