PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2021/2022
   Přihlásit přes CAS
Pedagogická praxe v mimoškolních aktivitách žáků1. stupně ZŠ - OKMN0N288C
Anglický název: Teaching Practice in Out-of-School Activities of Pupils at Primary School
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2019 do 2022
Semestr: oba
E-Kredity: 3
Rozsah, examinace: 0/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 4 [hodiny]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Je zajišťováno předmětem: OPMN0N365C
Poznámka: předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: PhDr. Jana Krátká, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Petra Horská, Ph.D. (16.04.2019)
Cílem kurzu je systematická podpora a rozvoj kompetencí studentů učitelství v práci s žáky primární školy v mimoškolní oblasti. Nedílnou součástí cíle kurzu je pro studenty příležitost seznámit se s charakterem zájmů a potřeb žáků prvního stupně v době mimo vyučování, což jim umožňuje zcitlivění pro porozumění charakteristikám a specifikům současného dětství. Může se jednat o práci s žáky ve volnočasových zařízeních různého zaměření a charakteru a také pravidelné a dlouhodobé doučování. Student učitelství získává možnost pracovat systematicky s žáky v oblasti vedení či asistování zájmových kroužků, skautských oddílů, sportovních klubů, lektorování zájmových útvarů a také práce se třídou na škole v přírodě, včetně její aktivní přípravy apod. Konkrétně to znamená, že studenti učitelství dostanou systematickou možnost pracovat pravidelně s jednotlivým žákem či se skupinou žáků ve vybrané oblasti volnočasové zájmové aktivity. Studentům umožňuje tato praxe získat zkušenosti s organizováním, zajištěním a vedením zájmových, výchovně rekreačních aktivit a prohloubit tak praktické zkušenosti v oblasti vedení žáků prvního stupně. Předpokládáme, že tato pedagogická praxe umožní studentům rozvoj následujících oblastí kompetencí: aplikace získaných teoretických vědomostí z oblasti pedagogicko-psychologické přípravy, kompetence v oblasti komunikace, organizační dovednosti v oblasti pedagogiky volného času, porozumění osobnosti současného žáka, rozvoj dovednosti reflexe a sebereflexe.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Jana Krátká, Ph.D. (08.09.2021)
Cílem kurzu je systematická podpora a rozvoj kompetencí studentů učitelství v práci s žáky primární školy v mimoškolní oblasti. Studenti se seznamují s charakterem zájmů a potřeb žáků prvního stupně v době mimo vyučování, což jim umožňuje zcitlivění pro porozumění charakteristikám a specifikům současného dětství.
Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (13.09.2023)
Přímá výuka 4 celkem
Přednášky: 4 hodin
Cvičení: 0 hodin
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 7 hodin
Samostudium literatury (za semestr) 25 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 14 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 10 hodin
Plnění předmětu 20 hodin
Příprava na zápočet 10 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška 0 hodin
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Petra Horská, Ph.D. (16.04.2019)

Povinná literatura:

PÁVKOVÁ, J. a kol. Pedagogika volného času. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-423-6.

HÁJEK, B., HOFBAUER, B., PÁVKOVÁ, J. Pedagogika volného času. Praha: Univerzita Karlova Pedagogická fakulta. 2010. ISBN 978-80-7290-471-6.

HÁJEK, B., HOFBAUER, B., PÁVKOVÁ, J. Pedagogické ovlivňování volného času. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-262-0030-7.

 

Doporučená literatura:

HOFBAUER, B. Kapitoly z pedagogiky volného času. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2010. ISBN 978-80-7394-240-3.

KNOTOVÁ, D. Pedagogické dimenze volného času. Brno: Paido, 2011. ISBN 978-80-7315-223-9.

SMÉKAL, V., VÁŽANSKÝ, M. Základy pedagogiky volného času. Brno: Paido, 1995. ISBN 80-901737-9-9.

VÁŽANSKÝ, M. Volný čas a pedagogika zážitku. Brno: MU, 1994. ISBN 80-210-0428-2.

Metody výuky
Poslední úprava: PhDr. Jana Krátká, Ph.D. (08.09.2021)

Praxe, reflexe, prezentace.

Sylabus -
Poslední úprava: PhDr. Jana Krátká, Ph.D. (24.02.2022)

Organizační zajištění:

1.   Student pravidelně 2 hodiny týdně po celý semestr pracuje s žáky prvního stupně v oblasti volného času.

2.   Student se účastní úvodního informačního semináře, průběžného a závěrečného reflektivního semináře na fakultě.

3.   Student plní úkoly reflektivního charakteru v elektronickém kurzu v moodle

4.   Na závěr praxe si student vyžádá potvrzení o provedené praxi s hodnocením.

5.   Student prezentuje ve studijní skupině na fakultě pracovní soubor (portfolio), který se skládá z reflexí všech vlastních aktivit - lekcí ve volnočasových zařízeních, sebereflexí a zároveň hodnocení mentora z volnočasové organizace, který praxi studenta koordinuje, vede a hodnotí.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Jana Krátká, Ph.D. (05.10.2022)

1.   Student pravidelně 2 hodiny týdně po celý semestr pracuje s žáky prvního stupně v oblasti volného času. Zařízení/školu, v rámci kterého/které vykonává tuto praxi,  kontaktuje sám student. 

2.   Student se účastní úvodního informačního semináře a  závěrečného reflektivního semináře na fakultě.

3.   Student plní úkoly reflektivního charakteru v elektronickém kurzu v Moodlu.

4.   Na závěr praxe si student vyžádá potvrzení o provedené praxi s hodnocením.

5.   Student prezentuje ve studijní skupině v rámci závěrečného setkání své zkušenosti s prací v mimoškolních aktivitách žáků a sebehodnocení svých znalostí a dovedností, které tato práce vyžaduje.

Studijní opory
Poslední úprava: PhDr. Jana Krátká, Ph.D. (17.01.2022)

MOODLE:

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=12802

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK