PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2021/2022
   Přihlásit přes CAS
Průpravné hry a cvičení - OKMN0N241B
Anglický název: Preparatory games and exercises
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2019 do 2021
Semestr: letní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, KZ [HT]
Rozsah za akademický rok: 16 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. et Mgr. Irena Hanyš Holemá, Ph.D.
Neslučitelnost : OKMN0N204B
Prerekvizity : OKMN0H202B, OKMN0T201B, OKMN0V203B
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Petra Horská, Ph.D. (27.03.2019)
Kurz je zaměřen na osobnostně-estetický rozvoj studentů, na posílení vzájemné empatie ve skupině, na prohloubení schopnosti vnímat daný prostor, pracovat s ním a v něm. Důraz je kladen též na rozvoj představivosti a fantazie jako základu tvořivé hry dramatické i nedramatické. Využívány jsou různé druhy reálných i imaginárních podnětů jako motivujících stimulů pro dramatické hry a improvizace. Předmět je koncipován tak, aby studenti měli možnost se seznámit se základními postupy a metodami dramatické výchovy především s průpravnými hrami a cvičeními. V prvních setkáních se obsah kurzu zaměřuje na hry a cvičení rozvíjející empatii, skupinové vnímání, komunikační schopnosti, vnímání a orientaci v prostoru, smyslové vnímání. Další setkání jsou věnována práci s literární předlohou a její zpracování pomocí metod a technik dramatické výchovy, na aktuální témata ze života žáků, na společenská témata a na oblast umění. Všechny hry a cvičení jsou studentům představeny jako součást větších ucelených tematických celků např.: Roční období, Příroda, Zvířecí hrdina / téma: odvaha, jinakost/, Práce s předměty denní potřeby s přechodem do světa fikce, Stáří / literární předloha / Sourozenecké vztahy. Každý student se stává aktivním účastníkem těchto her a cvičení. Zážitkové a činnostní způsoby práce jsou doplňovány reflexí a teoretickými vstupy.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Petra Horská, Ph.D. (27.03.2019)

Povinná literatura:

BLÁHOVÁ, Krista; VACEK, Pavel; ULRYCHOVÁ, Irina; PROVAZNÍK, Jaroslav. Uvedení do systému školní dramatiky: Dramatická výchova pro učitele obecné, základní a národní školy. Praha: IPOS-ARTAMA-Sdružení pro tvořivou dramatiku, 1996. 84 s. ISBN 80-7068-070-9.

MACHKOVÁ, Eva. Metodika dramatické výchovy: zásobník dramatických her a improvizací. 12. vyd. Praha: NIPOS, 2011. 156 s. ISBN 978-80-7068-250-0.

MACHKOVÁ, Eva. Úvod do studia dramatické výchovy. 2., upravené vyd. Praha: NIPOS, 2007. 198 s. ISBN 978-80-7068-207-4.

BUDÍNSKÁ, Hana. Hry pro šest smyslů: Kartotéka pro loutkáře i neloutkáře, kteří si umějí hrát s dětmi. 7., uprav. vyd. Praha: NIPOS-ARTAMA, 2008. 28, 16, 218 s. ISBN 978-80-7068-217-3.

Doporučená literatura:
SVOBODOVÁ, Eva; ŠVEJDOVÁ, Hana. Metody dramatické výchovy v mateřské škole. Praha: Portál, 2011. 168 s. ISBN 978-80-262-0020-8.

VALENTA, Josef. Metody a techniky dramatické výchovy. 3., upr. vyd. Praha: Grada Publishing, 2008. 352 s. ISBN 978-80-247-1865-1.

WAY, Brian. Rozvoj osobnosti dramatickou hrou. Přeložila Eva MACHKOVÁ. 2., revid. a aktualizované vyd. Praha: STD; NIPOS, 2014. 234 s. Přel. z: Development Through Drama. ISBN 978-80-903901-4-0 (STD); 978-80-286-9 (NIPOS).

MORGANOVÁ,N.; SAXTONOVÁ, J.; Vyučování dramatu,  Komenský, Brno: PdF MU, 2003.

Sylabus -
Poslední úprava: Mgr. Petra Horská, Ph.D. (27.03.2019)

Osnova předmětu:

1/ Uvedení do dané problematiky, seznámení se základními hrami a cvičeními, Seznámení se systémy průpravných her a cvičení.

2/  Hry a cvičení – hra, cvičení, typologie průpravných her a cvičení, plánování, využití rámce, tématu hry na rozvoj řeči a komunikace.

3/ Hry a cvičení na rozehřátí, uvolnění, relaxace, na seznámení a budování skupiny.

4/ Hry a cvičení na vnímání a zvládnutí prostoru, vnímání partnera a skupiny.

5/ Hry a cvičení na rozvoj smyslového vnímání, na rozvoj rytmického cítění.

6/ Práce s většími tematickými celky, práce s dětskou literaturou.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Irena Hanyš Holemá, Ph.D. (01.02.2023)

Podmínkou pro získání zápočtu je aktivní účast na výuce, vypracování reflexí na odbornou literaturu, reflexí na lekce dramatické výchovy a příprava scénáře vlastní dramtické lekce s využitím postupů průpravných her a cvičení.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK