PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2021/2022
   Přihlásit přes CAS
Aktuální otázky pedagogiky v mezinárodním kontextu - OKMN0N172A
Anglický název: Current issues of education in the international context
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021 do 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Garant: doc. PhDr. Jana Uhlířová, CSc.
Vyučující: doc. PhDr. Jana Uhlířová, CSc.
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Blanka Zemanová (13.09.2023)
Výuka bude věnována vybraným celosvětovým trendům a naléhavým tématům (např. globálnímu rozvojovému vzdělávání a vzdělávání pro udržitelný rozvoj, zavádění formativního hodnocení, výchově k občanství). Studenti se seznámí s aktuálními vzdělávacími koncepty (např. globální občanství, globální kompetence), výukovými strategiemi a metodami (např. filosofie pro děti). Studenti v rámci domácí přípravy na semináře i v seminářích samotných vyhledávají a pracují s aktuálními zdroji dat, diskutují o výzvách, na které musí vzdělávání reagovat, vymýšlejí strategie a postupy, jak na tyto změny reagovat ve škole a školní třídě. Obsah předmětu se bude inovovat podle aktuálních společenských změn.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Mgr. Blanka Zemanová (15.09.2023)

Cílem předmětu je vybavit studentky a studenty znalostmi o konceptu globální občanství, podnítit je k diskuzi o jeho různých formách a o tom, jak se mohou promítnout do nastavení mysli i jednání lidí, vybavit je schopnostmi implementovat inovativní výukové strategie a metody, které umožní začlenit aktuální globální témata do výuky žáků na 1. stupni ZŠ a vytvořit prostor pro diskuzi nad aktuálními příležitostmi i výzvami ve vzdělávání v českém i globálním kontextu.

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Blanka Zemanová (12.09.2023)

Adamková, B., a kol. Odvaha nerůst. Metody neformálního vzdělávání pro sociálně-ekologickou transformaci. Pavel Pražák – Nakladetelství Magda, 2022.

Andreotti, V. 2006. Soft versus Critical Global Citizenship Education, In Policy and Practice: A Development Education Review, edited by S. McCloskey, 3(2006): 40−51. London: Palgrave Macmillan.

Bilská et al. Filozofie pro děti – Praktická příručka s lekcemi do hodin. Praha: Člověk v tísni o.p.s. (Varianty), 2022.

Stará, J. Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech. Praha: Národní institut pro další vzdělávání, 2016.

Voštová, Z. & Nesvadbová, N. Jak pracovat s emocemi dětí při výuce o změně klimatu. Futuropolis: škola emancipace, 2022. https://futuropolis.cz/prispevek/jak-pracovat-s-emocemi-deti-pri-vyuce-o-zmene-klimatu/

Další zdroje:

Voštová, Z. Environmentální žal jako posel frustrace i naděje. Tedx Talks. https://futuropolis.cz/prispevek/jak-pracovat-s-emocemi-deti-pri-vyuce-o-zmene-klimatu/

Portál jsns.cz: https://www.jsns.cz/

Portál globální rozvojové vzdělávání: https://globalnirozvojovevzdelavani.cz/

Metody výuky
Poslední úprava: Mgr. Blanka Zemanová (13.09.2023)

Výuka klade důraz na kolaborativní, diskuzní a badatelské výukové metody a techniky.

Sylabus -
Poslední úprava: Mgr. Blanka Zemanová (12.09.2023)

Hlavní témata cvičení:

1.     Globální vzdělávání jako cesta ke společenské transformaci;

2.     Nebezpečí jediného příběhu ve vzdělávání žáků 1. stupně;

3.     Diskuzní metody a techniky při práci s globálními tématy – filosofie pro děti;

4.     Současné vzdělávací modely (např. globální občanství, globální kompetence) jako nástroje pro (sebe)hodnocení studentů a učitelů a pro evaluaci dopadu výuky.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Blanka Zemanová (13.09.2023)

1) Aktivní účast na cvičeních a příprava na ně. V případě jedné neúčasti bude vypracován náhradní úkol.

2) Výběr dvou ze tří úkolů, které se zaměřují na klíčová témata cvičení. Odevzdání v Moodle v požadované kvalitě nejpozději týden po ukončení výukové části semestru – tj. do 12. 1. 2024.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK