PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2021/2022
   Přihlásit přes CAS
Školský leadership - OKBU1U126A
Anglický název: School Leadership
Zajišťuje: Katedra andragogiky a managementu vzdělávání (41-KAMV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020 do 2021
Semestr: zimní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 16 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (48)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. PhDr. Jaroslav Veteška, Ph.D., MBA, mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Vyučující: Mgr. Zuzana Svobodová, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Svobodová, Ph.D. (05.09.2023)
Koncept řízení a vedení škol a školských zařízení patří ke klíčovým tématům oboru Školský management a je akcentován také vzdělávací praxí. Cílem předmětu je sumarizovat a doplnit poznatky z oblasti vedení lidí, řízení pedagogického procesu a teorie a praxe školského managementu a rozvinout u studentů potřebné znalosti a dovednosti nezbytné pro strategické řízení (management) a vedení (leadership) na úrovní celé vzdělávací organizace. Specifická pozornost je věnována základním přístupům k vedení lidí a také ke krizi jako vysoce náročné oblasti pro vedoucí pracovníky.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Svobodová, Ph.D. (05.09.2023)

Cílem předmětu je naučit studenty zvolit vhodné manažerské a lídrovské přístupy, umět využívat teorii vitality a umět vhodně vyhodnotit riziková místa, předcházet krizím a v případných krizových situacích vhodně komunikovat. 

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Svobodová, Ph.D. (05.09.2023)

Povinná literatura:

VETEŠKA, Jaroslav; SVOBODOVÁ, Zuzana a TURECKIOVÁ, Michaela, 2022. Školský management: konceptualizace a klíčové oblasti oboru. [Praha]: Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova. ISBN 978-80-7603-348-1.

TROJANOVÁ, Irena a Zuzana SVOBODOVÁ, 2020. Krize jako příležitost nejen ve školství. Praha: Wolters Kluwer. 

TURECKIOVÁ, M. Klíč k účinnému vedení lidí. Odemkněte potenciál svých spolupracovníků. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-0882-9.

PLAMÍNEK, Jiří, 2014. Diagnostika a vitalizace firem a organizací: teorie vitality v podnikatelské a manažerské praxi. Praha: Grada. Expert (Grada). ISBN 978-80-247-5323-2.

e-book Školský leadership (v připomínkovém řízení)

 

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Svobodová, Ph.D. (05.09.2023)

Tematické okruhy:

1.      Úvod do předmětu Školský leadership

2.      Komparace současných přístupů k leadershipu

3.      Transakční, transformační a vyvážený leadership a principy versatility

4.      Krize a krizová komunikace

5.      Teorie vitality

6.      Prevence krize a krizový audit

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Svobodová, Ph.D. (05.09.2023)

Podmínkou k účasti na zkoušce je splnění níže uvedených aktivit a jejich vložení do složky v MS Teams a do sdíleného prostředí v padletu  

·                skupinová práce - versatilní leadership a transakční a transformační

·                skupinová práce – sdělení v krizi

·                Krizový audit – skupinová práce

·                Teorie vitality – skupinová práce

·                Test ke kritériím ČŠI

·                Individuální pozorování

·                Cvičný test

 

Zkouška:

Online text ve zkouškovém období z vybraných okruhů SZZ a z okruhů z přednášek. Test bude probíhat kompletně online v souladu s metodou převrácené učebny

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK