PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2020/2021
   Přihlásit přes CAS
Řízení pedagogického procesu - OSVD31X18
Anglický název: Management of Educational Process
Zajišťuje: Katedra andragogiky a managementu vzdělávání (41-KAMV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2019 do 2020
Semestr: oba
E-Kredity: 16
Rozsah, examinace: 24/0, Zk [HT]
Počet míst: zimní:40 / neurčen (30)
letní:neurčen / neurčen (30)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: Mgr. Zuzana Svobodová, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Roman Liška, Ph.D.
Mgr. Zuzana Svobodová, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Svobodová, Ph.D. (21.01.2022)
Cílem předmětu je získání základů a orientace v řízení školy, získání nových kompetencí a informací z oblasti řízení pedagogického procesu. Předmět je zaměřen na zvládnutí a získání nových kompetencí v oblasti strategie rozvoje školy a základních principech její tvorby. Student dovede stanovit priority rozvoje školy v souladu s cíly školy, zpracovat analýzu školy s respektováním vnitřních i vnějších determinant, aplikovat zásady strategického řízení do pedagogického procesu školy s ohledem na nové požadavky, proměnu cílů a funkcí školy 21. století. Dále se cíle předmětu vztahují k získání kompetencí a základů v uplatňování a koncepčním přístupu při řízení školy jako učící se organizace ve společnosti vědění. Student získá vědomosti a přehled o základních podmínkách a fázích pro uskutečnění změny v pedagogickém procesu, umí nalézt vztahy a shody mezi těmito pojmy a procesy. Pozornost je zaměřena na proměňující se funkce školy, na osoby zapojené do pedagogického procesu a jeho řízení, stejně tak na nástroje a průběh autoevaluace školy.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Svobodová, Ph.D. (21.01.2022)
Cílem předmětu je získání znalostí a pochopení širších kontextů ovlivňujících pedagogický proces. Studenti získají a budou rozvíjet potřebné dovedností pro efektivní řízení pedagogického procesu v souladu s aktuálními trendy a budou připraveni na efektivní řízení změn ve školách a školských zařízeních.    
Deskriptory
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Svobodová, Ph.D. (01.02.2022)
Studium se opírá o prezenční výuku v rozsahu uvedeném v sylabu a předpokládá i dostatečnou časovou dotaci věnovanou samostudiu a plnění zadaných úkolů.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Svobodová, Ph.D. (21.01.2022)

Literatura:  

Základní:

KOTTER, John P., 2015. Vedení procesu změny: osm kroků úspěšné transformace podniku v turbulentní ekonomice. 2., aktualizované vydání. Přeložil Hana ŠKAPOVÁ, přeložil Michal ČAKRT. Praha: Management Press. Knihovna světového managementu. ISBN 978-80-726-1314-4.

KOTTER, John P. a Holger RATHGEBER, 2008. Náš ledovec se rozpouští: připravte se na změnu a úspěch za jakýchkoliv podmínek. Praha: Pragma. ISBN 9788073491000.

TROJAN, V. Pedagogický proces a jeho řízení. Praha: WoltersKluwer, 2014

TROJAN, V., TROJANOVÁ, I., PUŠKINOVÁ, M.: Zástupce ředitele aneb život mezi mlýnskými kameny. Praha: WoltersKluwer, 2015

TROJAN, V. Ředitel současné školy - pět aktuálních situací a jejich řešení. Praha: RAABE 2015

PRŮCHA, J.; WALTEROVÁ, E.; MAREŠ, J. Pedagogický slovník. Nové, rozšířené a aktualizované vydání. Praha: Portál, 2009.

·       Soubor studijních opor modulu Řízení pedagogického procesu. 

 

Doporučená literatura

·       TROJAN, V., TROJANOVÁ, I. Příběh změny. Inspirace pro realizaci změn ve škole. Bratislava: Nakladatelství Dr. Josef RAABE Slovensko, s.r.o., 2016,

ISBN 978-80-8140-237-1

·       České vzdělání a Evropa. Praha: Tauris, 1999.

·       WALTEROVÁ, E. A kol. Úloha školy v rozvoji vzdělanosti. Brno: Paido, 2004.

·       WALTEROVÁ, E.; JEŽKOVÁ, V. Žijeme v Evropě. Průvodce evropskou terminologií pro učitele a studenty učitelství. 2. aktualizované vydání. Praha: Pedagogická fakulta, CES, 2000.

·       VODÁČEK, L., VODÁČKOVÁ, O. Management teorie a praxe v informační společnosti. Praha: Management Press, 2005. ISBN 80-7261-041-4.

·       TROJAN, V., TROJANOVÁ, I., TRUNDA, J. Vybrané kapitoly ze školského managementu pro učitele. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2015,

ISBN 978-80-7290-868-4

·       SLAVÍKOVÁ, L. Vývojové aspekty managementu a řízení školy. Praha: PedF UK, 2003. 53 s. ISBN 80-7290-133-8.

·       VAŠŤATKOVÁ, J. Úvod do autoevaluace školy. Olomouc: Univerzita Palackého, 2006. ISBN 80-244-1422-8.

  • TROJAN, V. (2018). Pedagogický proces a jeho řízení. Praha: Wolters Kluwer.
  • TROJANOVÁ, I. (2014). Ředitel a střední management školy. Praha: Portál.

·       Časopisy: Učitelské noviny, Řízení školy, Učitelské listy (elektronické)

·       Aktuality v médiích, denním tisku a přílohách MFD, LN, HN.   

·       http://www.eduin.cz

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Svobodová, Ph.D. (21.01.2022)

Tematické okruhy: 

  • Pedagogický proces jako základní oblast života školy
  • Funkce školy a proměna jejich chápání v současné době, řízení školy v souladu s těmito funkcemi
  • Mise, vize a hodnoty školy
  • Kvalita školy a její měření, kritéria kvalitní školy 
  • Suportivní klima a měření klimatu
  • Evaluace a autoevaluace školy
  • Hospitace jako jeden z nástrojů řízení pedagogického procesu
  • Řízení změny v pedagogickém procesu
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK