PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2020/2021
   Přihlásit přes CAS
Speciální pedagogika I. (znevýhodněného člověka s narušenou komunikační schopností a se sluchovým postižením) - ORSP18901
Anglický název: Speciální pedagogika I. (znevýhodněného člověka s narušenou komunikační schopností a se sluchovým postižením)
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2017
Semestr: zimní
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 16 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Garant: doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D.
doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: MLCKOVA/PEDF.CUNI.CZ (15.04.2015)
Speciální pedagogika znevýhodněného člověka s narušenou komunikační schopností: Poznatky z oblasti vývoje řeči, narušeného vývoje řeči, narušené komunikační schopnosti. Budou prezentovány příklady dobré praxe, na nichž se studenti seznámí s případy dětí s narušeným vývojem řeči, s postupy při zjišťování speciálních potřeb a s postupy při přípravě individuálního vzdělávacího plánu u různých případů dětí a žáků s narušenou komunikační schopností. Speciální pedagogika znevýhodněného člověka se sluchovým postižením: Význam sluchu a sluchového pozadí. Výskyt a příčiny sluchových vad. Patologie sluchového analyzátoru. Klasifikace sluchových vad. Kompenzační pomůcky. Kochleární implantát. Úloha střediska rané péče a speciálně pedagogického centra. Význam verbálních a nonverbálních jazykových systémů ve vývoji sluchově postiženého dítěte. Podmínky volby typu rehabilitačního programu. Komunikační strategie sluchově postižených. Nástin historického vývoje péče o sluchově postižené. Uvedení do problematiky edukace dítěte se sluchovým postižením. Aspekty a možnosti integrace a inkluze sluchově postižených do škol hlavního vzdělávacího proudu. Rámcové vzdělávací plány, školní vzdělávací plány, individuální vzdělávací plány, hodnocení, legislativní rámec. Mimoškolní vzdělávání sluchově postižených. Zákon o znakové řeči a zákon o komunikačních systémech neslyšících a hluchoslepých osob. Důsledky sluchových vad. Prevence sluchových vad.
Cíl předmětu
Poslední úprava: MLCKOVA/PEDF.CUNI.CZ (15.04.2015)

Speciální pedagogika znevýhodněného člověka s narušenou komunikační schopností

Seznámit studenty s narušením komunikační schopnosti, které se vyskytuje u dětí v raném, předškolním a školním věku.

 

Speciální pedagogika znevýhodněného člověka se sluchovým postižením

Uvedení do problematiky osob se sluchovým postižením, současné trendy.

Literatura
Poslední úprava: MLCKOVA/PEDF.CUNI.CZ (15.04.2015)

Speciální pedagogika znevýhodněného člověka s narušenou komunikační schopností

ALLEN, K. E., MAROTZ, L. R. Přehled vývoje dítěte od prenatálního období do 8 let. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-614-4.

KLENKOVÁ, J., BOČKOVÁ, B., BYTEŠNÍKOVÁ, I.  Kapitoly pro studenty logopedie. Brno : Paido, 2012. ISBN 978-80-7315-229-1.

KLENKOVÁ, J. Logopedie. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1110-9.

LECHTA, V. a kol. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Praha : Portál 2003. ISBN 978-80-7178-8010.

LECHTA, V. et al. Základy inkluzivní pedagogiky: dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. Praha : Portál, 2010. ISBN: 978-3-020092-0.

LECHTA, V. Metody logopedické intervence. In ŠKODOVÁ, E., JEDLIČKA, I. a kol. Klinická logopedie. 2., aktualit. vydání. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-340-6.

LECHTA,V. a kol. Terapie narušené komunikační schopnosti. 1. vyd. Praha : Portál, 2005. 386 s. ISBN 80-7178-961-5.

LECHTA, V. Koktavost. Komplexní přístup. Praha : Portál, 2004, ISBN 80-7178-867-8.

 

Speciální pedagogika znevýhodněného člověka se sluchovým postižením

HÁDKOVÁ, K. Vzdělávání žáků a studentů s kochleárním implantátem. Pedagogická fakulta UK : Praha, 2012. ISBN 978-80-7290-618-5. 

HOLMANOVÁ, J. Vady a poruchy sluchu z hlediska klinické logopedie. In: ŠKODOVÁ, E., JEDLIČKA, I. a kol. Klinická logopedie. Praha : Portál, 2003.ss. 489-525. ISBN 80-7178-546-6.

HORÁKOVÁ, R. Surdopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno : Paido, 2011. ISBN 978-80-7315-225-3.

HORÁKOVÁ, R. Sluchové postižení - úvod do surdopedie. Praha : Portál, 2012. ISBN 987-80-262-0084-0.

KRAHULCOVÁ, B. Komunikace sluchově postižených. Praha : Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0329-2.

LEJSKA, M. Poruchy verbální komunikace a foniatrie. Brno : Paido, 2003. ISBN 80-7315-038-7.

ŠLAPÁK, I.; FLORIÁNOVÁ, P. Kapitoly z otorhinolaryngologie a foniatrie. Brno : Paido, 1999. ISBN 80-85931-67-2.

KOMORNÁ, M. Psaná čeština českých neslyšících - čeština jako cizí jazyk. Praha : ČKTZJ, 2008. ISBN 978-80-87153-44-4.

KOMORNÁ, M. Systém vzdělávání osob se sluchovým postižením v ČR a specifika vzdělávacích metod při výuce. Praha : ČKTZJ, 2008. ISBN 978-80-87153-60-4.

MACUROVÁ, A. Poznáváme český znakový jazyk (Úvodní poznámky). In Speciální pedagogika. 2001, roč. 11, č. 2, s. 69-75. ISSN 1211-2720.

POTMĚŠIL, M. Sluchové postižení a sebereflexe. Praha : Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1300-0.

SOURALOVÁ, E. Speciální pedagogika osob s postižením sluchu. In RE­NOTIÉROVÁ, M.; LUDÍKOVÁ, L. Speciální pedagogika. Olomouc: Nakla­datelství Univerzity Palackého, 2003. ISBN 80-244-0646-2.

Zákon č. 155/1998 Sb., o znakové řeči.

Zákon č. 384/2008 Sb., o komunikačních systémech neslyšících a hluchoslepých osob.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (11.09.2017)

Případová studie člověka s narušnou komunikační schopností nebo se sluchovým postižením (dle výběru studenta) - zaměření na komunikační obtíže a speciálněpedagogickou intervenci.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK