PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2020/2021
   Přihlásit přes CAS
Základy neurologie a psychiatrie - ORSP18207
Anglický název: Introduction to Neurology and Psychiatry
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2019
Semestr: letní
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Z+Zk [HS]
Rozsah za akademický rok: 20 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (35)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: MLCKOVA/PEDF.CUNI.CZ (26.04.2013)
Přednášky neurologie jsou rozděleny do 2. částí: obecně jsou studenti seznámeni se základními anatomickými, histologickými a fysiologickými pojmy, týkajícími se centrálního i periferního nervového systému, svalstva i skeletu. Dále jsou seznámeni se základními neurologickými pojmy, syndromy. Vyšetřovací metody v neurologii, objektivní neurologické vyšetření, včetně vyšetření kojence, seznámení s problematikou neurovývojových poruch, autismu, vrozených vývojových vad, nádorů, hydrocefalu, neuroinfekce, úrazů centrálního i periferního nervového systému. Psychiatrie a pedopsychiatrie je lékařská disciplina zabývající se péčí o duševní zdraví dospělých a dětí. Jejím úkolem je popis, diagnostika, klasifikace, léčení a prevence duševních poruch. Právě na rehabilitaci a reedukaci těchto poruch se často podílí i pedagog. Výuka by měla posluchače seznámit se základy obecné a speciální psychiatrie, především s jejich diagnostikou a reedukací. Výuka je také zaměřena na praktickou práci s psychiatrickými pacienty, posluchači mohou navštívit v zájmovém kroužku Dětskou psychiatrickou kliniku. Výuka se zaměřuje i na praktické dovednosti pedagoga u jednotlivých skupin pacientů (strukturované vyučování, individuální přístup…). Pojetí duševních poruch a poruch chování, jejich klasifikace, porozumění jejich příčinám i léčebné přístupy prošly v poslední době mnoha změnami. Samostatná učebnice psychiatrie a pedopsychiatrie pro pedagogy není v nynější době k dispozici.
Literatura
Poslední úprava: MLCKOVA/PEDF.CUNI.CZ (26.04.2013)

Ambler,Z.,Bednařík,J.,Růžička,E. a kol.: Klinická neurologie, část obecná, Triton, Praha 2004

Komárek,V.,Zumrová,A. a kol.: Těžká neurologie, vybrané kapitoly UK Galén, Praha 2000

Kraus,J. a kol.: Dětská mozková obrna, Grada, Praha 2005

Lesný,I. a kol.: Obecná vývojová neurologie, Avicenum, Praha 1987

Tichý,J. a kol.: Neurologie, UK Praha 1997

 

Malá,E,Pavlovský,P.: Psychiatrie. Učebnice pro zdravotní sestry a další pomáhající profese. Portál Praha 2002

J,Malá,E.: Dětská a adolescentní psychiatrie. portál Praha 2000

Hoschl,C.,Libiger,J.,Švestka,J.: Psychiatrie. Tigis Praha 2002

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK