Kurz studujícím nabízí seznámení se sociologií výchovy, což je hraniční disciplína na pomezí mezi sociologií a pedagogikou. Školy plní ve společnosti mnoho funkcí: seznamují jedince s jejich místem ve společnosti či sociální skupině, připravují jej na budoucí zaměstnání či informují členy společnosti o sociálních normách a hodnotách. Výchova je podobně významný sociální fenomén. Tento kurz je věnován základním otázkám sociologie vzdělání a vzdělanosti.
Poslední úprava: Samek Tomáš, Mgr., M.A., Ph.D. (02.10.2019)
This course offers an introduction to the sociology of education, the border branch between sociology and pedagogy. The school serves many roles in contemporary society: instilling particular ideas about one’s place within the society or community, preparing individuals for future occupation (work) or informing individuals about social norms and values. Upbringing is a social phenomenon of comparable importance. This course is devoted to the basic questions of sociology of education.
Poslední úprava: Lánský Ondřej, PhDr., Ph.D. (10.09.2017)
Cíl předmětu
Viz anotace.
Poslední úprava: Lánský Ondřej, PhDr., Ph.D. (10.09.2017)
Deskriptory
Online výuka v MS Teams - pro připojení stačí, když kliknete na tento odkaz:
Poslední úprava: Samek Tomáš, Mgr., M.A., Ph.D. (02.02.2022)
Literatura
Základní:
Hamplová, D. – T. Katrňák (eds.). 2018. Na vzdělání záleží: Jak vzdělanostní rozdíly ovlivňují osudy lidí v české společnosti. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury. (zkratka v sylabu: NVZ)
Havlík, R. – J. Koťa. 2011. Sociologie výchovy a školy.Praha: Portál.
Doporučená:
Mead, G. H. 2017. Mysl, já a společnost. Praha: Portál.
Prokop, J. 2001. Sociologie výchovy a školy. Liberec: Technická univerzita, 2001.
Další literatura může být doporučena během kurzu.
Poslední úprava: Samek Tomáš, Mgr., M.A., Ph.D. (02.10.2019)
Požadavky ke zkoušce
Atestace: zápočet.
Podmínky atestace:
Docházka a aktivní účast – max. 1 absence
Výuka daného tématu o rozsahu 15-20 minut
Otázky pravidelně odevzdávané každou skupinou v seminářích
Pokud studující nesplní podmínku minimální účasti a bude chtít získat atestaci, bude muset navíc napsat seminární práci těchto parametrů:
5 normostran textu – tj. minimálně 9 000 znaků včetně mezer
korektně používaný citační a poznámkový aparát s jednotným standardem odkazů na literaturu a na prameny a s odpovídajícím seznamem použité literatury a pramenů
práce musí být odevzdána do konce výuky v semestru
(V případě distanční výuky platí podmínky podrobně uvedené v sylabu, který je umístěn v rubrice Soubory.)
Poslední úprava: Samek Tomáš, Mgr., M.A., Ph.D. (12.10.2020)
Sylabus
Organizace semestru
Vyplatí se vzdělání finančně?
Vzdělání a politický život
Interakční dynamika inkluze a exkluze ve vzdělávacích institucích
Vzdělání a hodnoty
Vzdělání a národní identita
Vzdělání a reprodukce sociální nerovnosti
Vzdělání a výchova k občanství
(V případě distanční výuky platí podmínky podrobně uvedené v sylabu, který je umístěn v rubrice Soubory.)
Poslední úprava: Samek Tomáš, Mgr., M.A., Ph.D. (12.10.2020)
Podmínky zakončení předmětu
Atestace: zápočet.
Podmínky atestace:
Docházka a aktivní účast – max. 1 absence
Výuka daného tématu o rozsahu 15-20 minut
Otázky pravidelně odevzdávané každou skupinou v seminářích
Pokud studující nesplní podmínku minimální účasti a bude chtít získat atestaci, bude muset navíc napsat seminární práci těchto parametrů:
5 normostran textu – tj. minimálně 9 000 znaků včetně mezer
korektně používaný citační a poznámkový aparát s jednotným standardem odkazů na literaturu a na prameny a s odpovídajícím seznamem použité literatury a pramenů
práce musí být odevzdána do konce výuky v semestr
(V případě distanční výuky platí podmínky podrobně uvedené v sylabu, který je umístěn v rubrice Soubory.)
Poslední úprava: Samek Tomáš, Mgr., M.A., Ph.D. (12.10.2020)