PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2020/2021
   Přihlásit přes CAS
Edukační specifika dospělého věku a seniorů - OPNS1S141B
Anglický název: Specifics of Education - Adult Age and Senior Age
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2018 do 2020
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Z [HT]
Počet míst: 14 / 14 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Jan Šiška, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Mgr. Pavlína Šumníková, Ph.D.
Korekvizity : OPNS1S109A, OPNS1S140B
Prerekvizity : OPNS1S134B
Je záměnnost pro: OKNS1S141B
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Pavlína Šumníková, Ph.D. (08.10.2018)
Předmět navazuje na předmět Speciální pedagogika dospělého věku a seniorů. Témata: Dospělost, sebeobhajování - poslání a typologie skupin zaměstnávání osob s MP, aktivní politika zaměstnanosti a její nástroje. Články CRPD vztahující se k dospělosti - zpráva o analýze současného stavu.Svéprávnost/nesvéprávnost, podpora osob s MP Sociální rehabilitace osob se zrakovým postižením. Získané neurologické poruchy v dospělém věku, dysartrie, dysfázie. Symptomy a možnosti logopedické intervence u získaných neurologických poruch. Přístupy k prostituci v Evropě. Změny v penologii v ČR. Bezdomovectví - příčiny a jejich řešení v ČR. Tlumočnictví, vzdělávání, kompenzační pomůcky pro SP.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Pavlína Šumníková, Ph.D. (08.10.2018)

Cílem předmětu je představit široké možnosti uplatnění speciálního pedagoga při práci s dospělými a seniory se zdravotním znevýhodněním.

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Pavlína Šumníková, Ph.D. (30.10.2019)

BEDNÁŘOVÁ, Z., PELECH, J.Sociální práce na ulici – Street work. Brno: Doplněk. 2000. ISBN 80-7239-048-1.

CSÉFALVAY, Z. a kol. Terapie afázie: teorie a případové studie. Praha, Portál 2007. ISBN 978-80-7367-316-1.

ČÁLEK, O. a kol. Vývoj osobnosti zrakově těžce postižených .Praha:Státní pedagogické nakladatelství, 1991, b.ISBN

ČERVINKOVÁ-HOUŠKOVÁ, K. Specifika tlumočení pro neslyšící. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka, 2008. ISBN 978-80-87153-58-1.

DOLEŽALOVÁ, L. Terciární vzdělávání studentů se sluchovým postižením v České republice. Brno: MU, 2012. ISBN 978-80-210-5993-1.

GREGORY, S. a kol. Problémy vzdělávání sluchově postižených, Praha: Filosofická fakulta Univerzity Karlovy, 2001.

HÁDKOVÁ, K. Studium sluchově postižených studentů na vysoké škole. In: Speciální pedagogika. 2006, ročník 16, č. 1. S. 29-35. ISSN 1211-2720.

HÁDKOVÁ, K. Životní situace studentů se sluchovým postižením při studiu na vysoké škole. In: KVĚTOŇOVÁ, L. (ed.) Vysokoškolské studium se zajištěním speciálně-pedagogických potřeb. Brno: Paido, 2007. S. 34-58. ISBN 978-80-7315-141-6.

HÁJKOVÁ, V. Potřeby studentů s tělesným postižením na vysoké škole a formy jejich podpory. In: KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, L. Vysokoškolské studium se zajištěním speciálněpedagogických potřeb. Brno: Paido, 2007 . ISBN 978-80-7315-141-6

HÁJKOVÁ, V., STRNADOVÁ, I. Inkluzívní vzdělávání. Teorie a praxe. Praha: Grada 2010. ISBN 978-80-247-3070-7.

HAMADOVÁ, P , KVĚTOŇOVÁ, L, NOVÁKOVÁ Z. Oftalmopedie Texty k distančnímu vzdělávání, Paido, Brno, 2007, ISBN 978-80-7315-159-1.

HORÁKOVÁ, M. Současné podoby bezdomovství v České republice. Pilotní sonda. Praha: Výzkumný ústav práce a sociálních věcí. 1996

HRUBÝ, J. Velký ilustrovaný průvodce neslyšících a nedoslýchavých po jejich vlastním osudu. 2. díl. Praha: FRPSP, 1998. ISBN 80-7216-075-3.

CHMELÍK, J. A KOL. Mravnost, pornografie, mravnostní kriminalita. Praha: Portál, 2003. 80-7178-739-6

MACUROVÁ, A. Aktuální problémy komunikace, kultury a vzdělávání neslyšících, In Speciální pedagogika, 2001, roč. 11. ISSN 1211-2720.

MPSV ČR: Standardy kvality sociálních služeb, výkladový sborník pro poskytovatele. 2008

KAČINETZOVÁ, A a kol. Rehabilitace:sborník příspěvků. Praha: TRITON 2001. ISBN 978-80-7387-299-1

KALINA, K. Základy klinické adiktologie. Praha:Grada 2008. ISBN 978-80-247-1411-0

KOMORNÁ, M. Systém vzdělávání osob se sluchovým postižením v ČR a specifika vzdělávacích metod při výuce. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka, 2008. ISBN 978-80-87153-60-4.

KOSINOVÁ, B. Neslyšící jako jazyková a kulturní menšina – kultura neslyšících. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka, 2008. ISBN 978-80-87153-20-8.

KRAHULCOVÁ, B. Komunikace sluchově postižených, Praha: Karolinum Univerzity Karlovy, 2002. ISBN 80-246-0329-2.

KRAUS, B.: Základy sociální pedagogiky. Praha, Portál 2008. ISBN 978-80-7367-383-3

KREJČÍŘOVÁ, O. Tranzitní program. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2009, 978-80-244-2399-9

KULIŠŤÁK, P. a kol.: Afázie. Praha:Triton 1997. ISBN 80-85875-38-1.

KVĚTOŇOVÁ, L. (ed.) Vysokoškolské studium se zajištěním speciálně-pedagogických potřeb. Brno: Paido, 2007. S. 34-58. ISBN 978-80-7315-141-6.

LECHTA, V. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Praha, Portál 2003. ISBN 80- 7178-801-5.

LECHTA, V. Terapie narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178- 961-5.

MATOUŠEK, O. Sociální práce v praxi. Praha, Portál 2005. ISBN 80-7367-002-X.

MORAVCOVÁ, D. Zraková terapie slabozrakých a pacientů s nízkým vizem. Praha. Triton. 2004. ISBN 80-7254- 476-4 NEUBAUER, K. a kol. Neurogenní poruchy komunikace u dospělých. Praha, Portál 2007. ISBN 978-80-7367-159-4.

MATIAŠKO, M. Lidé s mentálním a duševním postižením a problém jejich právního postavení v České republice. Český helsinský výbor, 2010. Dostupné z: http://www.helcom.cz/download/zpravy/Lide_s_MDP.pdf MPSV ČR Standardy kvality sociálních služeb, výkladový sborník pro poskytovatele. 2008 Průvodce základní tlumočnickou terminologií. Dostupné z: http://www.cktzj.com/terminologie

REDLICH, K. Slyšící děti neslyšících rodičů, Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka, 2008. ISBN 978-80-87153-97-0.

ROTH J., SEKYROVÁ M., RŮŽIČKA E. a kol. Parkinsonova nemoc. Maxdorf 2005. ISBN 80-7345-044-5.

ŘEHÁK S. a kol. Oční lékařství. Učebnice pro lékařské fakulty. Praha: Avicenum, zdravotnické nakladatelství, n. p., 1989. ISBN 08-033-89. SOBEK A KOL. Práce s rizikem v sociálních službách. Portus Praha, o. s.

STRNADOVÁ, V. Neverbální projevy neslyšících lidí. In: Čeština doma a ve světě, č. 1, 1999. Dostupné z: http://ucjtk.ff.cuni.cz

ŠIŠKA, J. Mimořádná dospělost, Praha Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0992-4

ŠIŠKA, J. Reflexe deinstitucionalizace – hodnoty, náklady, doporučení. Sociální práce. V tisku.

ŠKODOVÁ E., JEDLIČKA, I. Klinická logopedie. Praha, Potál 2003. ISBN 978-80-7178- 546-0.

ŠVESTKOVÁ, O , PFEIFFER, J Mezinárodní klasifikace funkčních schopností, disability a zdraví : MKF . Praha: Grada, 2008. 978-80-247-1587-2.

Úmluva o právech osob se zdravotním postižením, OSN 2006.

VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Portál: Praha 2004. ISBN 978- 80-7367-414-4.

VAGNEROVÁ, M., CSÉNY, J., MAREK, J. Bezdomovctví jako alternativa existence mladých lidí: Praha: Karolinum, 2013.

VANÍČKOVÁ, E. Dětská prostituce. Praha:Grada Publishing 2007. 978-80-247-2218-4.

Aktuální studie a legislativa

Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Pavlína Šumníková, Ph.D. (01.10.2019)

Písemná práce na téma bariérovosti osob se zdravotním postižením. Téma: Bariéry v nás a kolem nás - pohled na bariérovost z hlediska postižení (úvaha doplněná zdroji s obrazovou přílohou - tři ukázky dobré a tři ukázky špatné praxe z místa bydliště, školy, ...) Práce bude obhájena v rámci ústní zkoušky Speciální pedagogika dospělého věku a seniorů. Práci odevzdejte v tištěné podobě - ne elektronicky. Obhajoba proběhne v termínu domluveném na prvním setkání.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK