PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2020/2021
   Přihlásit přes CAS
Historicko-filozofický kontext postavení osob s postiž. ve společnosti - OPNS1S116A
Anglický název: Historic and philosophic contex of the handicaped persons status
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2018 do 2020
Semestr: letní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/2, Zk [HT]
Počet míst: 31 / 31 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Monika Mužáková, Ph.D.
Vyučující: doc. PhDr. Monika Mužáková, Ph.D.
Prerekvizity : OPNS1S108A
Je záměnnost pro: OKNS1S116A
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Marie Mlčková, Ph.D. (05.02.2019)
Předmět reflektuje vztah většinové společnosti k lidem s jinakostí promítnutím do mytologie, filosofie i organizace společnosti. Kurz se zaměřuje zejména na pokusy o periodizaci tohoto vztahu a dále jsou řešeny následující okruhy: - problém výskytu, přežití a lidské existence lidí s postižením; -právní vědomí, zákonodárství a člověk s postižením s důrazem na vývoj norem týkajících se výchovy a vzdělávání resp. sociální a zdravotnické péče; - konstituování a rozvoj speciální pedagogiky jako vědního oboru s jeho interdisciplinárními vazbami; - speciálně pedagogické principy a metody; - socializace z dějinného pohledu; - integrace jako kontinuální proces.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Mgr. Marie Mlčková, Ph.D. (05.02.2019)

Cílem předmětu je reflektovat problém normality člověka a normy ve speciální pedagogice a ukázat  vývoj pojetí tohoto problému od vychovatelnosti a vzdělavatelnosti člověka se znevýhodněním k právu na vzdělání všech.

Deskriptory
Poslední úprava: doc. PhDr. Monika Mužáková, Ph.D. (29.01.2021)

Přednáška: proběhne dle rozvrhu prostřednictvím platformy MS Teams

Seminář: Výuka bude probíhat dle rozvrhu zpravidelným zadáváním  úkolů emailem,  které budou studenti pravidelně reflektovat  a na tyto reflexe budou dostávat  průběžnou zpětnou vazbu. Toto bude kombinováno dle přesných instrukcí a opět dle rozvrhu  s online setkáními prostřednictvím MS Teams

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Marie Mlčková, Ph.D. (05.02.2019)

Povinná literatura:

 

MUŽÁKOVÁ, M.: (2016) Byly to naše děti. O fenoménu lásky a sounáležitosti k rodičům a jejich dětem s mentálním postižením v každodennosti totality. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta. ISBN 9788072908745.

 

TITZL, B.: (2005) Politika totalitního (totalitárního) režimu vůči zdravotně postiženým občanům. In: Nosková, H. et al.: K problémům menšin v Československu v letech 1945-1989. Sborník studií. Praha: Ústav pro soudobé dějiny AV ČR. ISBN 80-7585-058-X.

 

TITZL, B.: (1998) Postižený člověk ve společnosti. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta. ISBN 86039-30-7.

 

Dle výběru po dohodě s vyučujícím pět článků z časopisu Speciální pedagogika

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: doc. PhDr. Monika Mužáková, Ph.D. (03.09.2021)

Písemný test, písemná reflexe vybrané monografie

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Marie Mlčková, Ph.D. (05.02.2019)

1. Obecná reflexe vztahu společnosti k lidem s postižením a znevýhodněním

2. Pojetí člověka s postižením, stručný historický pohled a odraz společenských změn

3. Pokusy o periodizaci péče o postižené a vztahů k nim

4. Probojování smyslu vzdělávání a výchovy lidí s postižením

5. Vývoj institucionalizované péče ve prospěch lidí s postižením, nejvýznamnější lékaři a pedagogové v tomto procesu

6. Spolková činnosti ve prospěch lidí s postižením, lidé s postižením a svépomocné organizace

7. Priority v díle Františka Čády, Josefa Zemana a jejich následovníků

8. Pohledy na vnímání odlišného v totalitních režimech

9. Inkluze jako pochopení druhého

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK