PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2020/2021
   Přihlásit přes CAS
Interaktivní média ve výuce německého jazyka - OPNG2G137B
Anglický název: Interactive Media in German Language Teaching
Zajišťuje: Katedra germanistiky (41-KG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2019 do 2021
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / 15 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: němčina
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D.
Vyučující: Mgr. et Mgr. Tomáš Botlík Nuc, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D. (29.01.2022)
Předmět je zaměřen na možnosti využití specifického druhu současných didaktických prostředků, které jsou stále více využívány ve výuce cizího jazyka využívány ve škole (případně při distančním vzdělávání – interaktivních médií a vybraných multimédií (interaktivní tabule, tablety, mobilní telefony, online materiály, LMS a multimediální jazykové laboratoře). Předmět je vhodný pro začátečníky i pokročilejší uživatele multimediálních platforem a aplikací ve výuce cizího jazyka, především němčiny. Studenti si osvojí příslušné vědomosti a kompetence, které jim pomohou implementovat cíleně a efektivně interaktivní média do výuky německého jazyka. Studenti pracují v seminářích s interaktivní tabulí, tablety, e-learningovými systémy, vybranými interaktivními učebnicemi a materiály. Hlavním cílem předmětu je praktická tvorba či úprava již existujících výukových materiálů pro osvojování řečových dovedností a především jazykových prostředků v německém jazyce pro ZŠ a SŠ. Obsahem předmětu jsou témata: Aktuální trendy ve vzdělávání. Elektronické učebnice a možnosti jejich využití ve výuce cizího jazyka. Interaktivní tabule, možnosti jejího využití ve VCJ. Multimediální jazykové laboratoře. Zásady a způsoby práce s interaktivními tabulemi ve VCJ. Tvorba výukových objektů pro prezentaci nejen na interaktivní tabuli. Tablety a možnosti využití, softwarová podpora. Didaktické materiály pro tablety. Práce s aplikacemi nejen pro tablety. Možnosti a limity používání interaktivních médií. Program Smart Class pro výuku cizích jazyků.
Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D. (29.01.2022)

Podle aktuální epidemiologické situace bude předmět vyučován buď ve škole nebo v prostředí Google Classroom s využitím nejrůznějších prostředků pro možnost praktické práce s prezentovanými nástroji a platformami.

Odkaz: https://classroom.google.com/c/MjQ3NTQxMjc5NTQz?cjc=elnyu4j

 

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D. (29.01.2022)

BOTLÍK, Tomáš. Modern multimedia language labs in foreign language teaching. In Proceedings of EdMedia + Innovate Learning (pp. 788-792). Online, The Netherlands: Association for the Advancement of Computing in Education (AACE), 2020. [cit. 2021-7-27]. Dostupné z: https://www.learntechlib.org/primary/p/217459/.

ALEXANDER, C. A case study of English language teaching using the Internet in Intercollege’s language laboratory. The International Journal of Technology, Knowledge and Society. 2007 (3), 1-15.

BANNISTEROVÁ, D. a kol. Jak nejlépe využít interaktivní tabuli. Dům zahraničních služeb. 2010. ISBN 978-80-87335-15-4.

BLÁHOVÁ, J. Inovativní a tradiční použití ICT ve výuce německého jazyka. Pedagogická orientace. Olomouc: Československá pedagogická společnost, 2010, 20(2): 77-92. ISSN 1211-4669.

BUŠOVÁ, L.. Interaktivní tabule ve vyučování. Český jazyk a literatura. 2009/201060(1): 31-34. ISSN 0009-0786.

DOSTÁL, J. Interaktivní tabule ve výuce. Journal of Technology and Information Education. 2009, 1(3), 11-16. ISSN 1803-537X.

DOSTÁL, J. Interaktivní tabule – významný přínos pro vzdělávání. Časopis Česká škola [on-line]. Vydává Computer Press. Publikováno 28. 4. 2009. ISSN 1213-6018.

GLASER, C.. Evaluationsstudie zur Implementierung eines multimedialen Sprachlabors im Deutsch(-als-Zweitsprache)-Unterricht der Unterstufe an einer Neuen Mittelschule. Diplomová práce. Wien: Universität Wien, 2013.

GREENFIELD, S. Změna myšlení: Jak se mění naše mozky pod vlivem digitálních technologií. Brno: BizBooks, 2016.. ISBN 978-80-265-0450-4.

HARTMANOVÁ, J. Kam směřuješ, interaktivito? Moderní vyučování: časopis na podporu rozvoje škol. 2012,18(2): 16-17. ISSN 1211-6858.

HUBATKA, M. Zkušenosti s multimediální interaktivní výukou. Moderní vyučování: Časopis pro nové programy v českém základním školství, 2007,13(5): 25. ISSN 1211-6858.

MORAVEC, J. Tablety ve výuce základních škol: zkušenosti ze zahraničí. Komenský: odborný časopis pro učitele základní školy. Brno: Masarykova univerzita, 2015, 139(3): 17-20. ISSN 0323-0449.

PELCOVÁ, Š. Tablety ve školství – žáky baví, učitele motivují. Týdeník školství. Praha: Sofiprin, 2013, 21(26): 5. ISSN 0862-9641.

POKORNÝ, A. Nebojme se interaktivních technologií. Rodina a škola: časopis pro rodiče a učitele. Hradec Králové: Gaudeamus, 2007, 54(7): 24-26. ISBN 80-7041-170-8. ISSN 0035-7799.

SLAVÍČEK, V. Jak se osvědčily tablety. Rodina a škola. Praha: SPN, 2013.60(18): 18.

ŠŤÁSTKOVÁ, Z. Žáci českých škol zkoušejí tablety místo učebnic. Týdeník školství. Praha: Sofiprin, 2012, 20(37): 5. ISSN 0862-9641.

ŠVANCAR, R. Pro a proti interaktivním tabulím. Učitelské noviny. Praha: Ministerstvo školství, věd a umění, 2012, 115(16): 14-15. ISSN 0139-5718.

HAUSNER, M. a kol. Výukové objekty a interaktivní vyučování. Liberec: Venkovský prostor, 2007. 72 s. ISBN 978-80-903897-0-0.

VANDERPLANK, Robert. Deja vu? A decade of research on language laboratories, television and video in language learning. Cambridge University Press, 2009. 978-1-4503-4655-9.

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D. (29.01.2022)

25/2 Online úložiště a online materiály, úvod do aktuálních trendů ve vzdělávání (gamifikace, adaptivní učení, micro- learning, distanční výuka – její možnosti a limity, blended learning/hybridní výuka – jak využít výhody distanční výuky v prezenční výuce) a jejich využití ve VCJ, Interaktivní tabule - možnosti jejího využití ve VCJ (doporučení z praxe)

4/3 Multimediální aplikace a webové portály v distanční výuce – např. aplikace BookWidgets – tvorba digitálních pracovní listů pro procvičování gramatických jevů, výuku reálií, nácvik ústního projevu apod.
Možnosti tvorby vlastních úložišť a mini e-learningů, informační zdroje pro vyhledávání a využití multimédií ve výuce.

11/3 Vybrané elektronické učebnice (Klett, Polyglot, Hueber) a možnosti jejich využití nejen v kombinaci s ostatními platformami. Práce s interaktivní tabulí.

18/3  SmartClass – mutlimediální jazyková laboratoř a její využití při výuce ve škole a při distanční výuce (prezentace výukového prostředí - možnosti a limity) využití aktivit pro aktivizaci žáků/podporu autonomního učení případně výuka celé vyučovací hodiny v prostředí SmartClass.

25/3 SmartClass (praktické využití ve VCJ) - využití aktivit pro aktivizaci žáků/podporu autonomního učení případně výuka celé vyučovací hodiny v prostředí SmartClass - tvorba konkrétních aktivit, Letś talk, cvičebnice NJ, Využití Activ Inspire a SMART ve VCJ.

1/4 Vzdělávací aplikace v mobilních telefonech, práce s mobilním telefonem (např. Quizlet, Kahoot, Socrative, umimenemecky.cz apod.). Aktivizační metody.

8/4 Možnosti tvorby vlastních úložišť a mini e-learningů, informační zdroje pro vyhledávání a využití multimédií ve výuce, možnosti dalšího vzdělávání v oblastech multimediálních technologií ve VCJ. Tablety a žákovská zařízení, možnosti jejich využití ve VCJ, využití vizualizéru v hodinách NJ při hybridní, prezenční i distanční výuce.

22/4 Další aktuální trendy v jazykovém vzdělávání, aplikace nejen pro samouky (Duolingo, Deutschtrainer, Ankommen, Tinycards apod.). Využití a tvorba online únikových her.

29/4 Analýza vybraných multimediálních aktivit, jejichž využití v dalších vzdělávacích předmětech, např. při využití metody CLIL apod. Další vzdělávání v oblasti didaktiky ICT ve výuce cizího jazyka.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D. (29.01.2022)

Požadavky k zápočtu:

- aktivní účast na seminářích

- tvorba průběžných úkolů (zkoušení aplikací a technologií v praxi)

- vytvoření výukových materiálů pro osvojování řečových dovedností a především jazykových prostředků na ZŠ či SŠ nebo výuka jedné vyučovací hodiny na SŠ za využití multimediálních technologií dle konzultace s vyučujícím

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK