PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2020/2021
   Přihlásit přes CAS
Frankofonní literatura - OPNF2F114A
Anglický název: Literature of French-speaking world
Zajišťuje: Katedra francouzského jazyka a literatury (41-KFJL)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2019 do 2020
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/0, Z [HT]
Počet míst: 17 / neurčen (20)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: francouzština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Milena Fučíková, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Milena Fučíková, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Milena Fučíková, Ph.D. (27.01.2021)
Přednáška Frankofonní literatura představí obecně historickou, kulturní, literární situaci ve francouzsky píšících zemích v Africe, Americe, Antilách a Středním východě ve 20. a 21. století. Od konce 30. a pak hlavně od 50. let 20. století se ve světovém měřítku začínají prosazovat "menší" literatury tam, kde evropské mocnosti měly svá koloniální panství, nebo tam kulturně zasahovaly. Představit tyto literatury frankofonní (Quebec, Maghreb, subsaharská Afrika, Antily aj.),je cílem přednášky především konkrétní analýzou úryvků ze zásadních "klasických" textů (Chamoiseau, Glissant, Césaire), i současných autorů (Diop, Mabanckou, Depestre, Slimani). Připojujeme kritickou a teoretickou reflexi v podobě postkoloniláních teorií, zejména v anglo-americké, dnes obecně přijímané kritické a teoretické tradici, např. Edward Saïd (Orientalism, 1978; Culture and Imperialism, 1993), Gayatri Chakraworthy Spivakové (Can the Subaltern Speak?, 1988), Homi K. Bhabha (The Location of Culture, 1994) či Bill Ashcroft (The Empire Writes Back: Theory and Practice in Post-colonial Literatures, 1989). Hlavní směry, tendence, literárně-vědecké termíny. Přednáška probíhá ve francouzském jazyce na úrovni C1-C2 SERR. Studenti budou číst texty ve francouzském jazyce (alespoň na úrovni C1). Francouzský úryvek z literárního díla odborně rozeberou. Inovaci "se zaměřením na posílení dalších pedagogických kompetencí" studentů představuje nová čítanka francouzských textů z francouzsky píšících oblastí Karibiku, Kanady a Afriky s otázkami k rozboru se zaměřením na literární vědu i pedagogickou praxi učitelů francouzského jazyka. Studenti/studentky navrhnou krátký interaktivní úkol pro ostatní studenty (písemný nebo ústní) : « une activité », který je posiluje v připravě na budoucí práci učitele.
Deskriptory - francouzština
Poslední úprava: Mgr. Milena Fučíková, Ph.D. (16.01.2022)

V případě distanční výuky bude předmět zajišťován pomocí MS Teams podle rozvrhu. Přednáška bude probíhat formou prezentací s hlasovým komentářem vyučujícího.

V případě distanční výuky bude předmět zajišťován pomocí MS Teams podle rozvrhu.

Teoretický základ bude probíhat formou 10ti prezentací s hlasovým komentářem vyučujícího.

Studenti budou samostatně číst literární díla v českém a francouzském jazyce.

Připraví si referát ve francouzském jazyce.

Samostudium literatury (za semestr): 85 hodin

Práce se studijními materiály: 10 hodin

Plnění průběžných úkolů: 10 hodin

 

Plnění předmětu

Seminární práce: 0 hodin

Příprava na Z+Záp: 24hodin

-četba doporučené literatury ve francouzském jazyce nebo v překladech (doporučuji přečíst dílo celé)

Příprava na výuku

Doba očekávané přípravy na 1 hodinu: 15minut

Studenti si projdou poznámky z předchozí přednášky. K tématu si přečtou/prostudují odpovídající kapitolu ze studijní literatury.

Doba očekávané přípravy na 1 hodinu semináře: 45minut

Literatura - francouzština
Poslední úprava: Mgr. Milena Fučíková, Ph.D. (27.01.2021)

 

Depestre, René, 1988 : Le métier à métisser, France, Paris, Éditions Stock, 265 p.

Fanon, Frantz, 1952 : Peau noire, masques blancs, France, Paris, Éditions du Seuil, coll. « Points », 188 p. 

Glissant, Édouard, (19811 Seuil) 1997 : Le discours antillais, France, Paris, Gallimard, 839 p.

Glissant, Édouard, 1994 : « Le chaos-monde, l’oral et l’écrit », in Ludwig, Ralph, éd., Écrire la « parole de nuit » La nouvelle littérature antillaise, Paris, France, Gallimard, pp. 111-129.

Hazaël-Massieux, Marie-Christine, 1989 : « La littérature créole : entre l’oral et l’écrit ? » in Les créoles français entre l’oral et l’écrit, Ralph Ludwig, éd., Allemagne, Tübingen, Gunter Narr Verlag, pp. 277- 305.

Portulan, n° 3, 2000, [« Esthétique noire ? Littératures, sociétés, cultures des Caraïbes et des Amériques noires »] France, Châteauneuf-le-Rouge, Vents d’ailleurs,  268 p.

Présence africaine n° 121/122 [« Présence antillaise, Guadeloupe-Guyane-Martinique »], 1982, 447 p.

Réjouis, Rose-Myriam, 2004 : Veillées pour les mots, Aimé Césaire, Patrick Chamoiseau et Maryse Condé, Paris, Ed. Karthala, 131 p.

Revue de littérature comparée, n° 2,  [numéro spécial « Un espace comparatiste : la Caraïbe »], avril-juin 2002, 260 p.

Rochman, Marie-Christine, 2000 : L’esclave fugitif dans la littérature antillaise, France, Paris, Édition Karthala, 401 p.

 

 

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: Mgr. Milena Fučíková, Ph.D. (27.01.2021)

Přednáška se doporučuje zájemcům o moderní a současnou literaturu.

Studenti budou číst texty ve francouzském jazyce (alespoň na úrovni C1). Francouzský úryvek z literárního díla odborně rozeberou. 

Inovaci "se zaměřením na posílení dalších pedagogických kompetencí" studentů představuje nová čítanka francouzských textů z francouzsky píšících oblastí Karibiku, Kanady a Afriky s otázkami k rozboru se zaměřením na literární vědu i pedagogickou praxi učitelů francouzského jazyka. 

Studenti/studentky navrhnou krátký interaktivní úkol pro ostatní studenty (písemný nebo ústní) :  posiluje v připravě na budoucí práci učitele.
Ostatní studenti budou mít připravenou alespoň jednu otázku k tématu přednášky.

Sylabus - francouzština
Poslední úprava: Mgr. Milena Fučíková, Ph.D. (27.01.2021)

Programme du cours

1 Le Sénégal

David, DIOP, 2018. Frère d'âme. Paris : Seuil.

Extrait : http://ref.lamartinieregroupe.com/media/9782021398243/139824_extrait_Extrait_0.pdf

2 Les Antilles françaises

Patrick, CHAMOISEAU, 2017. Frères migrants. Paris : Seuil

Extrait : http://ref.lamartinieregroupe.com/media/9782021365290/136529_extrait_Extrait_0.pdf

3 Le Congo

 Alain, MABANCKOU, 2018. Les cigognes sont immortelles. Paris : Seuil.

Extrait : http://ref.lamartinieregroupe.com/media/9782021304510/130451_extrait_Extrait_0.pdf

4 Haïti

 René, DEPESTRE : Atibon-Legba

Extrait : https://www.poemes.co/atibon-legba.html

5 Le Maroc

Leila, SLIMANI, 2017. La chanson douce. Paris : Gallimard.

Extrait : https://flipbook.cantook.net/?d=%2F%2Fwww.edenlivres.fr%2Fflipbook%2Fpublications%2F207491.js&oid=3&c=&m=&l=&r=&f=pdf

6 Pojem frankofonní literatury a frankofonního autora

7 Formální a tematický rozbor textu Femme nue, femme noire (SENGHOR) https://www.youtube.com/watch?v=yPDLYfQ_iCo

8 Formální a tematický rozbor textu Cahier d'un retour au pays natal (CESAIRE)

9 České překlady frankofonních autorů a Patrick Chamoiseau, Solibo Ohromný

10 Opakování

 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK