PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2020/2021
   Přihlásit přes CAS
Didaktika FJ IV - OPNF2F113A
Anglický název: Didactics of French IV
Zajišťuje: Katedra francouzského jazyka a literatury (41-KFJL)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2019 do 2020
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / 17 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: francouzština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: Kateřina Esserová, DiS. (30.05.2022)
Cílem předmětu je prohloubení znalostí a praktických dovedností v návaznosti na předměty Didaktika II a III. Zřetel je brán zejména na aktuální otázky spojené s výukou (ICT a výuka jazyka, spolupráce profesní komunity, každodennost práce učitele jazyka, či novinky na trhu s učebními materiály) a intrapersonální dovednosti budoucích učitelů jazyka (sebehodnocení, reflexe, schopnost adaptace na různá publika atd.). Základní pracovní metodou kurzu jsou praktické nácviky dovedností formou realizace učebních situací a jejich reflexe, a to v reálném prostředí školy. V LS 2022 bude výuka předmětu realizována kompletně v autentickém prostředí školy. Inovovaný přístup k výuce dovolí studentům rozvoj didaktických dovedností v přímé výuce, čímž dojde k částečné náhradě za výuku v období COVID-19.
Deskriptory
Poslední úprava: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D. (19.01.2022)
V případě distanční výuky bude předmět zajišťován pomocí MS Teams.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D. (29.01.2021)

Základní literatura:

Řada „Techniques et pratiques de classe“. Paris: CLE International.

Řada „Didactique des langues  étrangères“. Paris: Cle International.

CUQ, J.-P., GRUCA, I. Cours de didactique du français langue étrangère et seconde. Grenoble: PUG, 2005.

DEFAYS, J.-M. Enseigner le français langue étrangère et seconde. Mardaga, 2018.

 

Doporučená literatura:

(coll.) Conseil de l’Europe Cadre européen commun de références pour les langues : Apprendre, enseigner, évaluer. Conseil de l’Europe, 2001.

 (coll.) Enseigner le FLE - Pratiques de classe. Paris: Belin, 2005.

 BENEŠ, E. (a kol.) Metodika cizích jazyků. Praha: SPN, 1970.

 COURTILLON J. Élaborer un cours du FLE. Paris: Hachette FLE, 2014.

 CUQ, J.-P. (dir.) Dictionnaire de didactique du français langue étrangère et seconde. Paris: CLE International, 2003.

 Evropské jazykové portfolio pro žáky a žákyně ve věku 11-15 let v České republice. Praha: Fortuna, 2001.

 HENDRICH, J. a kol.: Didaktika cizích jazyků. Praha: SPN, 1988.

 TAGLIANTE, C. La classe de langue. Paris: CLE International, 2006.

 VANTHIER, H. : L'enseignement aux enfants en classe de langue. Paris: CLE International, 2009.

 

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D. (19.01.2022)

Vypracování výukových aktivit a jejich reflexe (auto- i párová evaluace).

Zpracování jedné "audioknihy" spolu s návaznými aktivitami a "guide pédagogique"

Ústní část - prezentace jednoho uceleného didaktického tématu na záladě výukové aktivity/jednotky (aplikace teorie do praxe).

Aktivní účast v kurzu (max. 3 absence) 

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D. (19.01.2022)

1. týden: informace o cílech kurzu, plánování výstupů, opakování základních konceptů výuky FLE (jaz. prostředky, řečové dovednosti)

2. - 8. týden: prezentace výukových jednotek a jejich reflexe (jaz. prostředky, řečové dovednosti, hra, civilisation, evaluace, motivace)

9. týden: aktuální novinky ze světa FLE (Volume complémentaire du CECR, nové učebnice, on-line nástroje a hry, profesní činnost, didaktický výzkum v oblasti FLE/didaktiky jazyků)

10. týden: Závěrečná reflexe, prezentace projektu (audioknihy) 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK