|
|
|
||
Přestože existuje poměrně velké množství konkrétních příkladů z praxe naznačujících možnosti využití metody a technik dramatické výchovy v dějepise, je důležitá učitelova praktická zkušenost. Tento kurs bude prakticky zaměřen. Na konkrétních příkladech ze starších dějin zažijí studenti nejdříve částečnou i plnou hru v roli jako aktéři a poznají základní techniky vhodné pro zařazení do hodin dějepisu. Součástí kursu bude i teoretický kontext a práce s chybou přímo v hodinách. V závěru kursu studenti ve skupinách připraví vlastní lekci, v níž budou zkoumané způsoby práce využity. Nad připravenými lekcemi bude vedena společná diskuse, dojde i na praktické ukázky vybraných částí. Součástí práce bude i analýza pramenného materiálu při přípravě společných výstupů. Základem kursu bude práce přímo v hodinách a částečně i domácí příprava – práce na přípravě vlastní lekce. Poslední úprava: Koura Petr, doc. PhDr., Ph.D. (01.09.2021)
|
|
||
Studenti si osvojí techniky využití hry v roli přímo v kurzu, seznámí se s principy, na jejichž základě lze využít tyto techniky přímo v hodinách a ve skupině (2-3 osoby) připraví vlastní lekci, kterou představí ostatním účastníků. Poslední úprava: Koura Petr, doc. PhDr., Ph.D. (01.09.2021)
|
|
||
Sdílení materiálů a využívané platformy: 1) google meet hangouts 2) email 3) Studenti budou využívat společně nasdílené materiály na google disku. Poslední úprava: Koura Petr, doc. PhDr., Ph.D. (01.09.2021)
|
|
||
Doporučená literatura: Machková, E. Jak se učí dramatická výchova. Didaktika dramatické výchovy. Praha: AMU, 2004. 224 s. ISBN 80-7331-021-X. MACHKOVÁ, E. (ed.), Projekty dramatické výchovy pro mladší školní věk. Praha: Portál, 2013. 192 s. ISBN 978-80-262-0374-2. – jen týkající se dějepisu MACHKOVÁ, E. (ed.), Projekty dramatické výchovy pro starší školní věk. Praha: Portál, 2013. 152 s. ISBN 978-80-262-0504-3. – jen týkající se dějepisu MACHKOVÁ, E. (ed.), Projekty dramatické výchovy pro středoškoláky. Praha: Portál, 2012. 149 s. ISBN 978-80-262-0093-2. – jen týkající se dějepisu MARUŠÁK, R., KRÁLOVÁ, O., RODRIGUEZOVÁ, V. Dramatická výchova v kurikulu současné školy. Praha: Portál, 2008. 128 s. ISBN 978-80-7367-472-4. – jen lekce týkající se dějepisu Morganová, N.; Saxtonová, J. Vyučování dramatu. Hlava plná nápadů. Praha: SDV, 2001. 250 s. ISBN 80-901660-2-4. VALENTA, J. Metody a techniky dramatické výchovy. Praha: Strom, 1997. 272 s. ISBN 978-80-247-1865-1.
Poslední úprava: Koura Petr, doc. PhDr., Ph.D. (01.09.2021)
|
|
||
Sylabus: 1. Úvodní hodina – základní principy práce, první zkušenosti (pravěk na našem území) 2. Pozdrav starověkého Egypta 3. Portréty římských císařů 4. Tapiserie z Bayeaux 5. Dobytí Jeruzaléma křižáky dvojíma očima 6. Dvojí nahlédnutí do Karlova vlastního životopisu 7. Obraz krále Zikmunda v kronice Eberharda Windeckeho 8. Vybrané osobnosti (či místa) stavovského povstání 9. Sláva a pád Napoleona Bonaparta 10. Do Ameriky! – osudy českých vystěhovalců 11. Prezentace lekcí a diskuse o nich. 12. Prezentace lekcí a diskuse o nich. Poslední úprava: Koura Petr, doc. PhDr., Ph.D. (01.09.2021)
|
|
||
Studenti odevzdají ve skupinách (2-3) popis vlastní lekce, o níž je vedena diskuse. Způsob zápisu bude upřesněn na první hodně. Poslední úprava: Koura Petr, doc. PhDr., Ph.D. (01.09.2021)
|