PředmětyPředměty(verze: 957)
Předmět, akademický rok 2020/2021
   Přihlásit přes CAS
Specializační didaktický kurz I A - OPND2D113B
Anglický název: Specialization didactic course I A
Zajišťuje: Katedra dějin a didaktiky dějepisu (41-KDDD)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2019 do 2021
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, KZ [HT]
Počet míst: 20 / 20 (15)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. PhDr. Jiří Pokorný, CSc.
Vyučující: Mgr. Jaroslav Pinkas, Ph.D.
Mgr. Iva Vachková, Ph.D.
Je neslučitelnost pro: OPND2D121B
Anotace
Přestože existuje poměrně velké množství konkrétních příkladů z praxe naznačujících možnosti využití metody a technik dramatické výchovy v dějepise, je důležitá učitelova praktická zkušenost. Tento kurs bude prakticky zaměřen. Na konkrétních příkladech ze starších dějin zažijí studenti nejdříve částečnou i plnou hru v roli jako aktéři a poznají základní techniky vhodné pro zařazení do hodin dějepisu. Součástí kursu bude i teoretický kontext a práce s chybou přímo v hodinách. V závěru kursu studenti ve skupinách připraví vlastní lekci, v níž budou zkoumané způsoby práce využity. Nad připravenými lekcemi bude vedena společná diskuse, dojde i na praktické ukázky vybraných částí. Součástí práce bude i analýza pramenného materiálu při přípravě společných výstupů. Základem kursu bude práce přímo v hodinách a částečně i domácí příprava – práce na přípravě vlastní lekce.
Poslední úprava: Koura Petr, doc. PhDr., Ph.D. (01.09.2021)
Cíl předmětu -

Studenti si osvojí techniky využití hry v roli přímo v kurzu, seznámí se s principy, na jejichž základě lze využít tyto techniky přímo v hodinách a ve skupině (2-3 osoby) připraví vlastní lekci, kterou představí ostatním účastníků.

Poslední úprava: Koura Petr, doc. PhDr., Ph.D. (01.09.2021)
Deskriptory

Sdílení materiálů a využívané platformy:

1) google meet hangouts

2) email

3) Studenti budou využívat společně nasdílené materiály na google disku.

Poslední úprava: Koura Petr, doc. PhDr., Ph.D. (01.09.2021)
Literatura -

Doporučená literatura:

Machková, E. Jak se učí dramatická výchova. Didaktika dramatické výchovy. Praha: AMU, 2004. 224 s. ISBN 80-7331-021-X.

MACHKOVÁ, E. (ed.), Projekty dramatické výchovy pro mladší školní věk. Praha: Portál, 2013. 192 s. ISBN 978-80-262-0374-2. – jen týkající se dějepisu

MACHKOVÁ, E. (ed.), Projekty dramatické výchovy pro starší školní věk. Praha: Portál, 2013. 152 s. ISBN 978-80-262-0504-3. – jen týkající se dějepisu

MACHKOVÁ, E. (ed.), Projekty dramatické výchovy pro středoškoláky. Praha: Portál, 2012. 149 s. ISBN 978-80-262-0093-2. – jen týkající se dějepisu

MARUŠÁK, R., KRÁLOVÁ, O., RODRIGUEZOVÁ, V. Dramatická výchova v kurikulu současné školy. Praha: Portál, 2008. 128 s. ISBN 978-80-7367-472-4. – jen lekce týkající se dějepisu

Morganová, N.; Saxtonová, J. Vyučování dramatu. Hlava plná nápadů. Praha: SDV, 2001. 250 s. ISBN 80-901660-2-4.

VALENTA, J. Metody a techniky dramatické výchovy. Praha: Strom, 1997. 272 s. ISBN 978-80-247-1865-1.

 

 

Poslední úprava: Koura Petr, doc. PhDr., Ph.D. (01.09.2021)
Sylabus

Sylabus:

1. Úvodní hodina – základní principy práce, první zkušenosti (pravěk na našem území)

2. Pozdrav starověkého Egypta

3. Portréty římských císařů

4. Tapiserie z Bayeaux

5. Dobytí Jeruzaléma křižáky dvojíma očima

6. Dvojí nahlédnutí do Karlova vlastního životopisu

7. Obraz krále Zikmunda v kronice Eberharda Windeckeho

8. Vybrané osobnosti (či místa) stavovského povstání

9. Sláva a pád Napoleona Bonaparta

10. Do Ameriky! – osudy českých vystěhovalců

11. Prezentace lekcí a diskuse o nich.

12. Prezentace lekcí a diskuse o nich.

Poslední úprava: Koura Petr, doc. PhDr., Ph.D. (01.09.2021)
Podmínky zakončení předmětu -

Studenti odevzdají ve skupinách (2-3) popis vlastní lekce, o níž je vedena diskuse. Způsob zápisu bude upřesněn na první hodně.

Poslední úprava: Koura Petr, doc. PhDr., Ph.D. (01.09.2021)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK