PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2020/2021
   Přihlásit přes CAS
Aktivizující metody výuky biologie - OPNB2B150B
Anglický název: Activating Methods of Biology Teaching
Zajišťuje: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2017
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (60)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. RNDr. Vasilis Teodoridis, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D. (17.04.2017)
Studenti se seznámí s aktivizujícími přístupy k výuce biologie a s možnými strategiemi zvyšujícími zájem žáků o tento předmět. Konkrétně bude obsahem kurzu: integrovaná výuka přírodovědných předmětů, využití ICT ve výuce biologie, badatelsky orientovaná výuka, metoda kritického myšlení, praktické formy výuky (laboratorní cvičení, exkurze, projekty, praxe) a CLIL metoda. Dalším tématem bude práce s žáky s hlubším zájmem o biologii, možnosti individuální výzkumné činnosti žáků a jejich zapojení do soutěží. V rámci kurzu budou představeny i vybrané vzdělávací instituce a centra a jejich vzdělávací programy (ZOO, botanická zahrada, ekologická centra, muzea).
Literatura
Poslední úprava: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D. (17.04.2017)

Grecmanová, H., Urbánková, E. 2007. Aktivizační metody ve výuce, prostředek ŠVP. Hanex. Olomouc. 178 s. ISBN: 80-857883-73-8.

Kotrba, T. – Lacina, L. Aktivizační metody ve výuce. Brno: Barrister and Principal, 2011.

PAVLASOVÁ, L., HROUDA, L., TEODORIDIS, V., ANDRESKA, J., ŘÍHOVÁ, D., VANČATA, V., NOVOTNÝ, P., ŘEZNÍČEK, J., NOVOTNÁ, M. Přírodovědné exkurze ve školní praxi. Praha: UK, PedF, 2015. ISBN 978-80-7290-807-3.

Petr, J. Možnosti využití úloh z biologické olympiády ve výuce přírodopisu a biologie. Inspirace pro badatelsky orientované vyučování. České Budějovice: Pedagogická fakulta, 2014.

Silbermann, M. 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování. Praha: Portál, 1997.

Sitná, D. Metody aktivního vyučování. Praha: Portál, 2009.

Srbová, K. Učíme se učit se. Dostupné z: http://www.odyssea.cz/soubory/c_lekce/1_3.pdf

Tomková, A. Program Čtením a psaním ke kritickému myšlení v primární škole: distanční text. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2007. 97 s. ISBN 978-807-2903-153.

 

BOV: www.objevuj.eu, www.badatele.cz, http://home.pf.jcu.cz/~bov/, http://www.otevrena-veda.cz/,

 

Webové stránky vzdělávacích institucí (ZOO, botanické zahrady, ekologická centra, muzea)

 

Webové stránky přírodovědných soutěží (Biologická olympiáda, Středoškolská odborná činnost, Ekologická olympiád a další)

 

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D. (17.04.2017)

portfolio obsahující přípravy na aktivizující výuku biologie

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK