PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2020/2021
   Přihlásit přes CAS
Pedagogická diagnostika a kazuistika II - OPN01N132A
Anglický název: Educational Diagnostics and Case Reporting II
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/1, Z [HT]
Počet míst: neurčen / 8 (8)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PaedDr. Soňa Koťátková, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D.
Prerekvizity : OPN01N124A
Je záměnnost pro: OKN01N132A
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (20.01.2021)
Obsah kurzu se zaměřuje na otevření několika možností, jak strukturovaně nastavit pedagogickou diagnostiku ve školní praxi, a jak vytvářet individuální diagnostické záznamy dět, v rámci kurzu budou představen yněkteré možnosti (např. Oregonská metoda hodnocení, program Predict aj.). Uvedené možnosti uplatnění položek/kategorií pro diagnostiku, škály hodnocení a budou porovnány s vlastními zkušenostmi vytváření záznamů pro pedagogickou diagnostiku dětí v konkrétní třídě. Zároveň bude věnována pozornost portfoliu dítěte z hlediska pedagogické diagnostiky, způsobům jeho vedení a jeho využití pro plánování pedagogické práce. Studijní zátěž: 12h přímá výuka, plnění úkolů v Moodle 19h, příprava na závěrečnou prezentaci 19h.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (20.01.2021)
Cílem kurzu je seznámení se s možnostmi, jak strukturovaně nastavit pedagogickou diagnostiku ve školní praxi,  jak vytvářet individuální diagnostické záznamy dětí  v mateřské škole a jak založit a pracovat s portfoliem dítěte. Studenti získají potřebné znalosti, aby mohli navrhnout funkční způsob vedení záznamů individuálních vzdělávacích pokroků dítěte a kriticky zhodnotit vhodnost některých dostupných nástrojů. 
Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (01.02.2021)

Vážení studenti, vzhledem k epidemiologické situaci bude výuka probíhat až do dovolání dle rozvrhu distanční formou v prostředí MS Teams.

Přihlásit se můžete na odkazu níže:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a362e610760244c1ab243849a20c7a7c1%40thread.tacv2/conversations?groupId=7ec36176-4dba-48f0-bcaa-1b9605aba791&tenantId=5335a395-3770-41bf-b111-59efae08bf8d

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (20.01.2021)

Základní studijní literatura

BEDNÁŘOVÁ, J. ŠMARDOVÁ V. Diagnostika dítěte předškolního věku. Olomouc: Edika 2.vyd. 2015. ISBN 978-80-2660-65-81.

GARDOŠOVÁ J., DUJKOVÁ L. a kol. Vzdělávací program Začít spolu. Metodický materiál průvodce pro předškolní vzdělávání. Praha: Portál, 2003. ISBN 807 1788-155.

GARDOŠOVÁ J. TOFLOVÁ N. Práce asistenta pedagoga při aplikaci podpůrných opatření u žáků z důvodu sociálního znevýhodnění- předškolní vzdělávání. Olomouc: UP v Olomouci 2015 ISBN 978-80-244-4500-7. inkluze.upol.cz/ebooks/metodika-szn-pv/metodika.szn-pv.pdf.

KARGEROVÁ J., GARDOŠOVÁ J. Individualizace v práci učitelky mateřské školy. Praha: Portál, 2009

Zacitspolu/images/files/příručka-Individualizace­­­_v_Ms.pdf.

SEDLÁČKOVÁ, Hana, Zora SYSLOVÁ a Lucie ŠTĚPÁNKOVÁ, 2012. Hodnocení výsledků předškolního vzdělávání. Praha: Wolters Kluwer Česká republika. ISBN 978-80-7357-884-8.

SYSLOVÁ, Zora, Jana KRATOCHVÍLOVÁ a Táňa FIKAROVÁ. Pedagogická diagnostika v MŠ: práce s portfoliem ditěte. Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1324-6

ŠMELOVÁ, Eva. Individualizace ve výchově a vzdělávání dětí předškolního věku. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2016. ISBN 978-80-244-5115-2.

 

Doporučená studijní literatura

MIKOVÁ, Š., STANG,J. Typologie osobnosti u dětí. 2. vydání. Praha:  Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0874-7.

BAUM, T. Umění přátelského řešení konfliktů. Portál, 200í. ISBN 978-80-7367-525-7.

KOPŘIVA, P., NOVÁČKOVÁ, J. NEVOLOVÁ, D. Respektovat a být respektován. Kroměříž: Spirála, 2008. ISBN 978-80-904030-0-0.

SEIDLOVÁ - MÁLKOVÁ G., SMOLÍK F. Diagnostika jazykového vývoje. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4585-5.

Metody výuky
Poslední úprava: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (20.01.2021)
Diskuse, ukázka nástrojů, videoukázky, sdílení příkladů dobré praxe. 
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (20.01.2021)
Podmínkou udělení zápočtu bude aktivní účast na seminářích, předložení vzoru diagnostických záznamových archů a prezentace portfolia dítěte na závěrečném setkání.
Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (20.01.2021)

Možnosti vedení zásznamů individuálních vzdělávacích pokroků dítěte -  VÚP, Oregonská metoda hodnocení, Predict

Některé diagnostické nástroje - Předcházíme poruchám učení, Klokanův kufr

Efektivní práce s portfoliem dítěte 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK