PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2020/2021
   Přihlásit přes CAS
Pedagogický výzkum a metodologie - OPN01N105A
Anglický název: Educational Research and Methodology
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2019 do 2020
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Z [HT]
Počet míst: 0 / 15 (30)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Jaroslav Pěnička
Vyučující: Mgr. Jaroslav Pěnička
Je prerekvizitou pro: OPN01N112A
Je záměnnost pro: OKN01N105A
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Jaroslav Pěnička (15.09.2020)
Kurz rozvíjí výzkumnou kompetenci studentek. Je zaměřen na hlubší ozřejmění, jak může pedagogický výzkum přispívat k řešení problémů praxe - představí příklady reálných výzkumů, na nichž bude ilustrována šíře metodických přístupů a bohatost výzkumného instrumentáře. Obsahové vymezení: Vztah teorie a praxe. Vědecká gramotnost a výzkumná kompetence učitele. Vědecký přístup k poznávání reality. Akční výzkum jako prostředek rozvoje profesionality učitele. Teoretická báze pro výzkum – dostupnost a rešerše zdrojů. Založení výzkumu, formulace výzkumného problému, stanovení výzkumných otázek, volba výzkumného designu. Sdílení výsledků výzkumu, prezentace/publikace výzkumné zprávy (pedagogické časopisy, konference). Proměnné, Výzkumný problém, Výzkumné otázky,Hypotézy, Plánovaní výzkumu, Výzkumný soubor, Validita a reliabilita, Výzkumná metoda, Pozorování, Škálovaní, Dotazník, Rozhovor, Experiment, Sociometria, Didaktický test, Akčný výskum, Etika výskumu
Deskriptory
Poslední úprava: Mgr. Jaroslav Pěnička (30.09.2020)

Studijní podpora je dostupná na: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8837 Heslo bude zasláno studentům vyučujícím po zapsání se do předmětu.

V případě uzavření škol bude kurz uskutečňování prostřednictvím platforem: moodle a zoom v čase konání kurzu. Link a heslo bude zasláno studentům vyučujícím po zapsání se do předmětu.

Přednášky jsou přístupné široké veřejnosti. V případě zájmu kontaktujte vyučujícího kurzu prostřednictvím emailu minimálně 24h před konáním přednášky - vyučující Vám zašle přihlašovací údaje.

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Jaroslav Pěnička (15.09.2020)

Základní studijní literatura

  • Gavora, Peter a kol. 2010. Elektronická učebnica pedagogického výskumu. [online]. Bratislava : Univerzita Komenského, 2010. ISBN 978–80–223–2951–4.
  • Gavora,P.: Úvod do pedagogického výzkumu. Brno, Paido 2010. 
  • Gavora,P.: Výzkumné metody v pedagogice. Brno, Paido 1996.
  • HENDL, Jan. Přehled statistických metod: analýza a metaanalýza dat. 4., rozš. vyd. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0200-4.
  • Chráska,: Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu ISBN 978-80-247-5326-3
  • MAŃÁK, J., ŠVEC, V. (ed.). Cesty pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2004. 
  • MIOVSKÝ, Michal, 2006. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. 1. Praha: Grada. Psyché (Grada). ISBN 80-247-1362-4. 
  • MUSILOVÁ, Marcela, 2011. Pedagogická diagnostika: teorie a její reflexe v praxi. 1. Olomouc: Jiří Musil - Psychologická a výchovná poradna. ISBN 978-80-904822-3-4. 
  • Pedagogická diagnostika teorie a její reflexe v praxi ISBN 978-80-904822-3-4 
  • Pelikán,J.: Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha, Karolinum 1998.
  • PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ, 2009. Pedagogický slovník. 6.,aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-647-6.
  • Průcha,J.: Pedagogický výzkum. Uvedení do teorie a praxe. Praha, Karolinum 1995
  • SKUTIL, Martin, 2011. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-778-7. 
  • ŠAFRÁNKOVÁ, Dagmar, 2019. Pedagogika. 2., aktualizované a rozšířené vydání. Praha: Grada Publishing. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5511-3.  
  • Šeďová, K., & Švaříček, R. (2013). Jak psát kvalitativně orientované výzkumné studie. Kvalita v kvalitativním výzkumu. Pedagogická orientace, 23(4), 478–510. 
  • ŠVAŘÍČEK, R.; ŠEĎOVÁ, K. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. 
  • Vlčková, K. Kvantitativní výzkum. MAŇÁK, J.; ŠVEC, V., ŠVEC, Š. (Eds.) Slovník pedagogické metodologie. Brno : Paido, 2005. ISBN 80-210-3802-0.

Doporučená studijní literatura

  • ECO, U. Jak napsat diplomovou práci. Olomouc: Votobia, 1997. ISBN 80-7198-173-7.
  • SPOUSTA, V. Vádemékum autora odborné a vědecké práce humanitního a sociálního zaměření. Brno: Akademické nakladatelství CERM  , 2009. ISBN 978-80-7204-617-1.
  • SYSLOVÁ, Z., NAJVAROVÁ, V. Analýza témat pedagogického výzkumu zaměřeného na předškolní vzdělávání v České republice od roku 2000. In Bendl, S., Zvírotský, M.. Místo vzdělávání v současné společnosti: paradigmata – ideje – realizace. Sborník z 18. výroční konference České pedagogické společnosti konané ve dnech 16. – 17. února 2011 v Praze. Brno: Tribun EU, 2011. 5 s. ISBN 978-80-263-0046-5.

Studijní podpora je dostupná na: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8837 Heslo bude zasláno studentům vyučujícím po zapsání se do předmětu.

Metody výuky
Poslední úprava: Mgr. Jaroslav Pěnička (15.09.2020)

Prednáška, seminář , výuka v internetovém prostředí, obhajoba předběžné osnovy závěrečné práce a plánu výzkumu. V případě uzavření škol bude kurz uskutečňování prostřednictvím platforem: moodle a zoom v čase konání kurzu.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Jaroslav Pěnička (15.09.2020)

K zápočtu je třeba získat 70% celkového počtu bodů (b)

  • Účast na výuke (prezenčne/online) - 10%b
  • Prezentace výzkumu v návazností na: Návrh výzkumu/Revize praktické části bakalářské práce - 25%b
  • Včasné odovzdání: Samostatná práca: Návrh výskumu/Revize praktické části bakalářske práce - 40%b 
  • Prezentace samostatné práce - 20%b

Studijní zátěž podle: ECTS

Studijní opory
Poslední úprava: Mgr. Jaroslav Pěnička (15.09.2020)

Studijní podpora je dostupná na: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8837 Heslo bude zasláno studentům vyučujícím po zapsání se do předmětu.

 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK