|
|
|
||
1. Paralelka: Četba filosofických textů. Filosofický kurz AII. (N. Pelcová)
Cílem kurzu je uvedení do četby nejdůležitjších textů moderní filosofie a filosofického myšlení 19. a 20. století. Jde i to kultivovat filosofické myšlení studentů, jejich schopnost tázat se, porozumět specifičnosti filosofie v kontextu lidského vědění, toto porozumění artikulovat a diskutovat s pomocí děl významných autorů.
2. Paralelka: České filosofické myšlení (Z. Zicha):
Povinně volitelný předmět České filosofické myšlení poskytuje studentům příležitost setkávat se prostřednictvím společného čtení vybraných textů českých myslitelů s podstatnými záležitostmi, jejichž promýšlením se lze profesně a lidsky rozvíjet.
V prvé řadě je kurz zaměřen na schopnost studenta reflektovat svoji situaci ve světě v souvislosti s uvědomováním si nadčasového významu témat procházejících dějinami myšlení a na studentovu schopnost svůj vhled do situace odpovídajícím způsobem vyjádřit a diskutovat jej.
V řadě druhé se samozřejmě kurz snaží uvádět do horizontu českého filosofického myšlení a inspirovat k dalšímu samostatnému studiu tematiky.
V rámci předmětu bude věnována pozornost ukázkám z textů vybraných (dvou až čtyř) českým myslitelů (např. Hus, Chelčický, Palacký, Masaryk, Rádl, Patočka, Kosík, Michňák, Pešek, Machovec, Kohák).
Povinné je přihlášení do kurzu též na moodlu Filozofický kurz A II - České filosofické myšlení; viz adresa: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=5132. (Heslo se dozvíte na prvním semináři.)
3. Paralelka vyučující: David Rybák
Dějinně se důležitost filosofa neukazuje v jednotlivých tezích, ale naopak v tom, že výsledek jeho zamyšlení se stává tak samozřejmým východiskem všeho dalšího myšlení, že o zamyšlení samém již nikdo nepřemýšlí. Platón je myslitelem, který v tomto smyslu založil samozřejmost všech samozřejmostí, totiž výchovu a vzdělání jako přiváděním k idejím. V semináři se budeme snažit vstoupit do filosofie pomocí vyzdvižení této samozřejmosti do nesamozřejmosti. Tedy tak, abychom nepřistupovali k Platónovi pouze skrze retroaktivní zdání, v němž se minulost vykládá jenom ze svých výsledků. Jinak řečeno, pokusíme se výchově a vzdělání porozumět z nich samých.
Poslední úprava: Pelcová Naděžda, doc. PhDr., CSc. (14.01.2022)
|
|
||
V případě on-line formy bude výuka (David Rybák) realizována v prostředí aplikace MS Teams na tomto odkaze: https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3ameeting_YWFhNmNkYWMtYTlmZi00ZTI1LWFhZDQtODE4ZmI1NGJhODcy%40thread.v2/0?context=%7b%22Tid%22%3a%225335a395-3770-41bf-b111-59efae08bf8d%22%2c%22Oid%22%3a%2254095480-531f-41a2-a5f6-cab1b93cd9c4%22%7d
Poslední úprava: Pelcová Naděžda, doc. PhDr., CSc. (14.01.2022)
|
|
||
Paralelka: Četba filosofických textů. Filosofický kurz AII. (Pelcová) Kierkegaard, Nietzsche, personalismus, existencialismus, fenomenologie a strukturalismus
Paralelka: České filosofické myšlení Základní primární prmeny: Především texty autorů: Masaryk, Rádl, Patočka, Kosík, Michňák, Machovec, Kohák.
Povinné sekundární prameny: Zouhar, J.: Dějiny českého filosofického myšlení do roku 1968. Academicus, Brno 2008.
Vřele doporučené sekundární prameny: KOHÁK, Erazim a Jakub TRNKA. Hledání české filosofie: soubor studií. Praha: Filosofia, 2012. ISBN 978-80-7007-388-9. KOHÁK, Erazim. Domov a dálava: kulturní totožnost a obecné lidství v českém myšlení. 3., nezměn. vyd. Praha: Filosofia, 2013. 422 s. ISBN 978-80-7007-401-5. PATOČKA, Jan. Česká vzdělanost v Evropě. Praha: Václav Petr, 1939. 37, [I] s. Svazky úvah a studií; č. 6. PELCOVÁ, Naděžda, ed. a HOGENOVÁ, Anna, ed. Česká vzdělanost v Evropě I. Vyd. 1. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2011. 332 s.ISBN 978-80-7290-515-7. PELCOVÁ, Naděžda, ed. a HOGENOVÁ, Anna, ed. Česká vzdělanost v Evropě II. Vyd. 1. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2012. 206 s.ISBN 978-80-7290-627-7.
Doporučené sekundární prameny: SLOVNÍK ČESKÝCH FILOSOFŮ [ONLINE]. BRNO: KATEDRA FILISOFIE FF MU BRNO, 1998. [CIT. 2017-02-22]. DOSTUPNÉ Z: HTTP://WWW.PHIL.MUNI.CZ/FIL/SCF/KOMPLET. BLECHA, IVAN. JAN PATOČKA. V OLOMOUCI: VOTOBIA, 1997. 241 S. ISBN 80-7198-287-3. BLECHA, Ivan. Jan Patočka a ohlas fenomenologie v české filosofii. 1. vyd. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1995. 88 s. ISBN 80-7067-567-5. BLECHA, Ivan. Edmund Husserl a česká filosofie. 1. vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2003. 204 s. ISBN 80-7182-161-6. BLECHA, Ivan. Filosofická čítanka. 1. vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2000. 551 s. ISBN 80-7182-112-8. GABRIEL, Jiří, PAVLINCOVÁ, Helena a ZOUHAR, Jan. Česká filosofie mezi dvěma světovými válkami: náčrt. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 2001. 120 s.ISBN 80-210-2737-1. KALIVODA, ROBERT, ED. A ZUMR, JOSEF, ED. ANTOLOGIE Z DĚJIN ČESKOSLOVENSKÉ FILOSOFIE. DÍL 1. 1. VYD. PRAHA: ČSAV, 1963. 559, [1] S. FILOSOFICKÁ KNIHOVNA ČSAV. LOUŽILOVÁ, OLGA. ANTOLOGIE Z DĚJIN ČESKÉ FILOSOFIE: SKRIPTUM PRO POSL. FILOSOF. FAK. 1. [DÍL]. 1. VYD. PRAHA: UNIVERZITA KARLOVA, 1976. 131, [1] S LOUŽILOVÁ, OLGA. ANTOLOGIE Z DĚJIN ČESKÉ FILOZOFIE. 2. [DÍL]. 1. VYD. PRAHA: SPN, 1979. 147 S. ZÁMEČNÍK, Lukáš Hadwiger, ed. Antologie filosofických textů Moravy: filosofie jazyka, mysli a vědy v dějinách Moravy. Brno: Gymnázium Integra, 2012. [167] s. Učíme o Moravě. ISBN 978-80-260-2495-8. ZOUHAR, Jan, ed., PAVLINCOVÁ, Helena, ed. a GABRIEL, Jiří, ed. Filosofie za protektorátu: vybrané texty z českých filosofických časopisů. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 2006. 279 s.ISBN 80-210-3966-3. ZOUHAR, Jan, PAVLINCOVÁ, Helena a GABRIEL, Jiří. Demokracie je diskuse--: česká filosofie 1918-1938. 1. vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2005. 197 s. ISBN 80-7182-190-X. ZOUHAR, Jan, PAVLINCOVÁ, Helena a GABRIEL, Jiří. Česká filosofie v letech protektorátu: poznámky k tématu. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 2007. 340 s. ISBN 978-80-210-4152-3.
Paralelka vyučující: Andrea Hlaváčková Fleischerová Karl Jaspers. Duchovní situace doby. Nakladatel: Academia - nakladatelství. 2008. ISBN: 978-80-200-1646-1 Karl Jaspers. Úvod do filosofie. Nakladatel: Oikoymenh. 1996. ISBN: 80-86005-05-4 R. Thurner, W. Rod, H. Schmidinger, Filosofie 19. a 20. století III, Praha 2009 STARK, Stanislav. Filosofie 18. -20. století: vybrané kapitoly. Plzeň: ZČU, 2001. ISBN 80-7082-592-8. STÖRIG, Hans Joachim. Malé dějiny filosofie. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2007. ISBN 978- 80-7195-206-0. HEJDÁNEK, Ladislav. Filosofie a víra. Praha: OIKOYMENH, 1999. ISBN 80-86005 PELCOVÁ, Naděžda, ed. a HOGENOVÁ, Anna, ed. Česká vzdělanost v Evropě III. Vyd. 1. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2013. 282 s. ISBN 978-80-7290-711-3.
Paralelka vyučující: David Rybák Povinná BENYOVSZKY, Ladislav. Úvod do filosofického myšlení. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2007. ISBN 978-80-7380-040-6. RYBÁK, David. Filosofické motivy a pojmy v otázkách studentů občanské výchovy. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2020. 85. s. ISBN 9788076032231.
Doporučená PLATÓN. Faidón. Šesté, opravené vydání. Praha: OIKOYMENH, 2005. Platónovy dialogy. ISBN 80-7298-158-7. PLATÓN. Sofistés. Čtvrté opravené vydání. Praha: OIKOYMENH, 2009. Platónovy dialogy. ISBN 978-80-7298-162-5. PLATÓN. Theaitétos. 4., opravené vyd. Praha: OIKOYMENH, 2007. Platónovy dialogy. ISBN 978-80-7298-294-3. PLATÓN. Ústava. Šesté, opravené vydání. Praha: OIKOYMENH, 2017. Platónovy dialogy. ISBN 978-80-7298-230-1. HEIDEGGER, Martin, MÖRCHEN, Hermann, ed. Vom Wesen de Wahrheit: zu Platons Höhlengleichnis und Theätet. 2., durchges. Aufl. Frankfurt am Main: Klostermann, 1997. Gesamtausgabe. ISBN 3-465-02924-0. JORGENSON, Chad. The embodied soul in Plato's later thought. Cambridge: Cambridge University Press, 2018. Cambridge Classical Studies. ISBN 978-1-107-17412-2. KRATOCHVÍL, Zdeněk. Výchova, zřejmost, vědomí. Praha: Herrmann, 1995. ISBN 80-238-0473-1. NAAS, Michael. Plato and the invention of life. New York: Fordham University Press, [2018]. ISBN 978-0-8232-7968-5. NOVOTNÝ, František. O Platonovi. Díl první, Život. Vyd. 2. Praha: Nová Akropolis, 2013. Simo - draci moudrosti. ISBN 978-80-86038-67-4. NOVOTNÝ, František. O Platonovi. Díl druhý, Dílo. Vyd. 2. Praha: Nová Akropolis, 2013. Simo - draci moudrosti. ISBN 978-80-86038-68-1. NOVOTNÝ, František. O Platonovi. Díl třetí, Filosofie. Vyd. 2. Praha: Nová Akropolis, 2014. Simo - draci moudrosti. ISBN 978-80-86038-72-8. NOVOTNÝ, František. O Platonovi: Díl čtvrtý. Druhý život. Vydání druhé. Praha: Nová Akropolis, 2016. Simo - draci moudrosti. ISBN 978-80-86038-77-3. PATOČKA, Jan. Platón a Evropa. Praha: Filosofia, 2007. ISBN 978-80-7007-264-6.
Poslední úprava: Pelcová Naděžda, doc. PhDr., CSc. (14.01.2022)
|
|
||
Paralelka: České filosoficé myšlení Převládá seminární způsob práce opírající se o četbu krátké ukázky a odpověné promýšlení vyvstávajících otázek. Předmět je koncipován jako tzv. "čtecí seminář" a nelze jej považovan za soustavný terotetický úvod do problematiky. Poslední úprava: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (04.02.2019)
|
|
||
Paralelka vyučující: David Rybák 1) Svět není ve světě 2) Eleatský objev možnosti myslet a jeho psychologická dezinterpretace 3) Idea a časové paradoxy s ní spojené 4) Idea a pojem 5) Idea a čas 6) Idea a apodikticita 7) Idea a idea (perceptio) 8) Noein a dianoein - arché a hypotéza 9) Noein a cogitare 10) Noein a firemní procesy 11) Kritika jako ohledávání kritéria umožnící apokrisi v situaci krise Poslední úprava: Pelcová Naděžda, doc. PhDr., CSc. (14.01.2022)
|
|
||
Paralelka Četba filosofických textů. Filosofický kurz AII. (Pelcová) Podmínky získání zápočtu:
Paralelka: České filosofické myšlení Podmínky získání zápočtu:
Požadavky na seminární práci: Jak je uvedeno výše, seminární práce se sestává z interpretace jednoho problému vyjevujícího se při čtení původní filosofické monografie českého autora. Vypracovaná interpretace musí odpovídat zásadám, k nimž budeme dospívat v semináři. Problém je třeba na samém počátku práce dobře uchopit (výstižně vysvětlit), měl by být vztažen ke kontextu autorova myšlení a doby vzniku textu, interpretace by měla být založana na vhledu studenta do problému, tedy nejen na určitém porozumění interpetovaného textu, ale na porozumění problému v širším kontextu přesahujícím rámec interpretovaného díla. Seminární práce musí být vypracována v souladu s běžnými etickými a formálními požadavky a je třeba, aby kromě primních zdrojů obsahovala též nejméně jeden sekundární pramen. (Z primárního pramene musí být přímo citováno.)
Paralelka vyučující: Andrea Hlaváčková Fleischerová Požadavky k zakončení předmětu Požadavkem pro absolvování kurzu a udělení zápočtu je úspěšné zvládnutí zápočtového testu. Zápočtový test se bude týkat tematických okruhů, které odpovídají sylabu předmětu. Součástí zápočtového testu budou otevřené otázky a interpretace textu, který byl v semináři čten a interpretován. Minimální procentuální úspěšnost pro absolvování testu je 70% celkem ze správně zodpovězených otázek a z adekvátní interpretace textu. Zápočtový test je možné vykonat celkem dvakrát. Při druhém neúspěšném - opravném pokusu následuje možnost ústního přezkoušení.
V případě ústního přezkoušení bude hodnocena znalost problematiky, jež byla náplní semináře a písemná interpretace textu.
Paralelka vyučující: David Rybák Požadavky k zakončení předmětu Kontinuální četba doporučené literatury. Dialog na kolokviu, týkající se problémů probraných na kurzu a v přečtené literatuře. Poslední úprava: Pelcová Naděžda, doc. PhDr., CSc. (14.01.2022)
|