PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2020/2021
   Přihlásit přes CAS
Orbis pictus II - OPBW2V135B
Anglický název: Orbis Pictus II
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020 do 2021
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/1, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Je zajišťováno předmětem: OPBW1V144A
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D.
Prerekvizity : OPBW2V133B
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (24.09.2018)
Kurs se zaměřuje na otevřené chápání mnohačetných funkcí obrazu či artefaktu v současné kultuře, na reflexi animační praxe v kulturních institucích a posléze na tematizaci a konceptovou analýzu specifického edukačního modelu. Výstupem kursu je vytvoření skupinového návrhu vzdělávacího projektu, umožňujícího zprostředkování kulturního produktu/artefaktu publiku různého věku a zájmů. Individuálními prvky projektu jsou scénáře animačních aktivit a editace edukačních materiálů pro muzeum/galerii.
Literatura
Poslední úprava: MgA. Michaela Kuříková (30.01.2023)

Základní studijní literatura a studijní pomůcky

FULKOVÁ, M., TIPTON, T., ISHIKAWA, M. (2009), Through the Eyes of a Stray Dog: Encounters with the Other (Culture). International Journal of Education through Art. Vol. 5. No 6, 2009, pp. 111-128. ISSN 1743-5234

FULKOVÁ, M. (2009) Vše v jednom. Metafora kultury jako textu a jeho intertextová povaha. Výtvarná výchova, 2009, roč. 49, č. 2-3, str. 4- 9. ISSN 1210-369.

FULKOVÁ, M.: Diskurs umění a vzdělávání/(Discourses of Art and Education). Praha/Jinočany: Nakladatelství H&H, 2008. ISBN 978-80-7319-076-7

FULKOVÁ, M., HAJDUŠKOVÁ, L., SEHNALÍKOVÁ, V.: Muzejní A Galerijní Edukace 1. Vlastní Cestou K Umění. Praha: Univerzita Karlova V Praze, Pedagogická fakulta, 2012 Praha: Uměleckoprůmyslové museum v Praze, 2012. ISBN 978-80-7290-535-5 (Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta) ISBN 978-80-7101-111-8 (Uměleckoprůmyslové museum v Praze).

FULKOVÁ, M., HAJDUŠKOVÁ, L., SEHNALÍKOVÁ, V., KITZBERGEROVÁ, L.: Muzejní a galerijní edukace 2. Učení z umění. Vzdělávací programy Uměleckoprůmyslového musea v Praze a Galerie Rudolfinum 2012 a 2013. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta a Uměleckoprůmyslové museum v Praze, 2013, ISBN978-80-729-700-7. (Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta), ISBN 978-80-7101-127-9 (Uměleckoprůmyslové museum v Praze)

KESNER, L. ml.: Muzeum umění v digitální době. Vnímání obrazů a prožitek umění v soudobé společnosti. Praha, Argo a Národní galerie, 2000.

www.upm.cz (edukace).

 

Doporučená studijní literatura a studijní pomůcky

FULKOVÁ, M. Výtvarná výchova – návod k použití. (2013) Kapitola 11. Str. 376 – 397. In SLAVÍK, J., CHRZ, V., ŠTECH, S. a kol: Tvorba jako způsob poznávání. Praha: Karolinum 2013. ISBN 978-80-246-2335-1.

HENDL, J.: Kvalitativní výzkum. Základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005.

Fotoaparát, rekordér, terénní deník, informovaný souhlas kurátorů edukačního programu a účastníků programu (školy, vyučující, žáků nebo zákonných zástupců).

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: MgA. Michaela Kuříková (30.01.2023)

Studenti se detailně seznámí s výstavou (podle aktuální situace) a předloží kolaborativní návrh vlastního modelu pro definovanou skupinu návštěvníků. Individuálně vytvoří návrhy scénářů animačních vstupů nebo segmentů programu.
Na malých monitorovaných skupinách návštěvníků – dobrovolníků budou program realizovat. Skupina bude ověřovat nosnost jednotlivých segmentů programu, průběh bude dokumentován.
Studenti předloží portfolia z terénu a představí ostatním studentům kursu vybrané problémy edukačního programu ve formě 10 minutové pracovní prezentace.
Výběr problémových bodů bude konzultován s vyučujícím/ kurátorem edukace příslušné kulturní instituce.
Revidovaná prezentace bude zařazena do portfolia studenta, včetně pedagogické reflexe v min. rozsahu 1NS, k odevzdání na konci kursu.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK