PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2020/2021
   Přihlásit přes CAS
Speciální pedagogika znevýhodněného člověka s PCH I. - OPBS1S120A
Anglický název: Special education of persons with behavior disability I.
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2019 do 2020
Semestr: letní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/1, Zk [HT]
Počet míst: 90 / neomezen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PaedDr. Eva Šotolová, Ph.D.
Vyučující: PhDr. PaedDr. Ing. Jan Tirpák, Ph.D., MBA
Prerekvizity : OPBS1S107A
Je prerekvizitou pro: OPBS1S128A
Je záměnnost pro: OKBS1S120A
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Marie Mlčková, Ph.D. (16.05.2019)
Vymezení základních pojmů vztahujících se k ústavní a ochranné výchově. Klasifikace poruch chování z hlediska speciálně pedagogického. Multifaktoriální pojetí poruch chování. Současný stav ústavní a ochranné výchovy v ČR. Zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy v ČR (diagnostické ústavy, dětské domovy se školou, výchovné ústavy, dětské domovy, zařízení pro děti cizince,střediska výchovné péče). Výchovně-terapeutické přístupy k osobám závislým na náykových látkách. Bio-psycho-socio-spirituální model závislostního chování. Systém ambulantní a rezidenční péče o osoby závislé na návykových látkách. Harm Reduction. Svépomocné organizace působící v ČR. Současná drogová scéna v ČR.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Marie Mlčková, Ph.D. (16.05.2019)

Kaleja, M. Etopedická propedeutika v inkluzivní speciální pedagogice. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2013. ISBN 978-80-7510-159-4.
Kaleja, M. (Ne) připravený pedagog a žák z prostředé sociální exkluze. Opava: Slezská univerzita v Opavě, Fakulta veřejných politik, 2015. ISBN 978-807510-160-0.
Kalina, K. a kol.: Mezioborový glosář pojmů z oblasti drog a drogových závislostí. Praha: Úřad vlády ČR, 2001. ISBN 80-238-8014-4.
Kalina, K. a kol. Drogy a drogové závislosti 1 a 2. Praha: Úřad vlády České republiky, 2003. ISBN 80-86734-05-6.
Kalina, K. Terapeutická komunita. Praha: Grada Publishing, 2008. ISBN 978-80-247-2449-2.
Kalina, K. Základy klinické adiktologie. Praha: Grada Publishing, 2008. ISBN 978-80-247-4331-8.
Kalina, K. Terapeutické komunity v České republice. Adiktologie. 2013, 13, č. 2,
s. 84. Centrum adiktologie, Psychiatrická klinika, 1. LF UK. ISSN 1213-3841.
Kalina, K. a kol. Klinická adiktologie. Praha: Grada Publishing, 2015.
Slomek, Z. Etopedie. 1. vyd. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského, 2010. ISBN 978-80-86723-84-6.
Škoviera, A. Dilemata náhradní výchovy. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-318-5.
ISBN 978-80-7367-318-5.
Zdroj: http://www.sancedetem.cz/srv/www/content/pub/cs/odborna-knihovna/dilemata-nahradni-vychovy-teorie-a-praxe-vychovne-pece-o-deti-v-rodine-a-v-detskych-domovech-1686.html
ISBN 978-80-7367-318-5.
Zdroj: http://www.sancedetem.cz/srv/www/content/pub/cs/odborna-knihovna/dilemata-nahradni-vychovy-teorie-a-praxe-vychovne-pece-o-deti-v-rodine-a-v-detskych-domovech-1686.html
Zákon č. 109/2002 Sb., novela 333/2012 Sb. Zákon o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a preventivně výchovné péči ve školských zařízeních.
Zákon č. 218/2003 Sb. Zákon o soudnictví ve věcech mládeže.

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Marie Mlčková, Ph.D. (16.05.2019)

Vymezení základních pojmů z oblasti poruch chování.
Řešení ústavní a ochranné výchovy v České republice.
Zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy.
Současná legislativa k ústavní a ochranné výchově a preventivně výchovné péči ve školských zařízeních.
Náhradní rodinná péče.
Vymezení základních pojmů v oblasti adiktologie.
Klasifikace návykových látek dle MKN-10.
Minimalizace zdravotních a sociálních rizik osob závislých na návykových látkách.
Rezidenční péče o osoby závislé na návykových látkách, následná péče.
Význam svépomocných organizací.
Substituční programy.
Bio- psycho- socio spirituální model závislostního chování.

TÉMATA SEMINÁŘŮ JSOU ZAMĚŘENA NA ÚSTAVNÍ A OCHRANNOU VÝCHOVU, PŘEHLED ZAŘÍZENÍ PRO JEJÍ VÝKON NA ZÁKLADĚ SOUČASNÉ LEGISLATIVY a NA ZÁKLADY ADIKTOLOGIE S DŮRAZEM NA NÁVYKOVÉ LÁTKY A SYSTÉM PÉČE O ZÁVISLÉ.

STUDENTI v semináři VOLÍ Z NABÍDKY TÉMAT, VYBRANÉ TÉMA ZPRACUJÍ NA ZÁKLADĚ LITERATURY A LEGISLATIVY A PREZENTUJÍ. SOUČÁSTÍ SEMINÁŘE JE PŘEDNÁŠKA A SEZNÁMENÍ S ETOPEDICKÝM ZAŘÍZENÍM VÝCHOVNÝ ÚSTAV A STŘEDISKO VÝCHOVNÉ PÉČE ČAKOVICKÁ, PRAHA 9(pokud umožní rozvrh)

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PaedDr. Eva Šotolová, Ph.D. (02.02.2020)

Podmínky zakončení předmětu:   

Prezentace vybraného tématu ze semináře.

Písemná zkouška na základě prostudované literatury a přednášek.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK