PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2020/2021
   Přihlásit přes CAS
Speciální pedagogika znevýhodněného člověka s ŘP I. - OPBS1S110A
Anglický název: Special Education – Individuals with Speech and Language Disorders I
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: letní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/1, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D.
Prerekvizity : OPBS1S101A
Je prerekvizitou pro: OPBS1S117A, OPBS1S126A
Je záměnnost pro: OKBS1S110A
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (03.02.2020)
Student se seznámí s oblastí komunikace a narušené komunikační schopnosti; seznámí se se základními pojmy z oblasti logopedie - s předmětem vědního a studijního oboru, s jeho historií i současným systémem poskytování logopedické intervence v rezortu školství i zdravotnictví. Bude znát jednotlivé druhy a kategorie narušené komunikační schopnosti, seznámí se s vývoje řeči i jeho narušením. V semináři bude úkolem zpracování témat souvisejících s probíranou látkou, vzájemná analýza řečových produktů a srovnávání, hodnocení toho, jak lze vnímat a popsat řečový výkon.
Literatura -
Poslední úprava: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (03.02.2020)

DVOŘÁK, J. 2007. Logopedický slovník. 3., upr. a rozš. vyd. Žďár nad Sázavou: Logopedické centrum, 2007.

DRŠATA, J. Foniatrie – hlas. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2011.

KLENKOVÁ, J. Logopedie. Praha: Grada, 2006. 

LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 1998. 

LEJSKA, M. Poruchy verbální komunikace a foniatrie. Brno: Paido, 2003. 

NEBESKÁ, I. Úvod do psycholingvistiky. Praha: H&H, 1992. 

PRŮCHA, J. Dětská řeč a komunikace. Poznatky vývojové psycholingvistiky. Praha: Grada, 2011.

VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie dětství a dospívání. Praha: Nakladatelství Karolinum, 2012.

 - další literatura bude zadána na přednáškách

Sylabus -
Poslední úprava: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (03.02.2020)

Základní terminologie logopedická: řeč, jazyk, mluva, komunikace, sdělovací proces, poruchy sdělovacího procesu.

Verbální a nonverbální komunikace, jejich společenská funkce.

Logopedie jako vědní obor a jeho postavení v systému věd. Mezioborové vztahy logopedie a medicínských disciplín, speciálně pedagogických disciplín, psychologických disciplín, jazykovědy, technických věd.

Význam logopedie.

Metody a prostředky logopedie.

Logopedická prevence.

Historický vývoj péče o osoby s logopedickými vadami - poruchami sdělovacího procesu ve světě a u nás.

Organizace logopedické péče v současnosti.

Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (03.02.2020)

 - 80% účast, zpracování a prezentace zadaného tématu;

- zkouška formou písemného testu, k úspěšnému splnění nutné 75% správných odpovědí.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK