PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2020/2021
   Přihlásit přes CAS
Primární prevence rizikového chování - OPBP1Q144B
Anglický název: Primary prevention of risk behaviour
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020 do 2020
Semestr: oba
E-Kredity: 3
Rozsah, examinace: 1/1, KZ [HT]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (30)
letní:neurčen / neurčen (30)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: PhDr. Mgr. Veronika Pavlas Martanová, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Mgr. Veronika Pavlas Martanová, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. MgA. Markéta Čermáková (03.02.2019)
Cílem kurzu je seznámit studenty se specifiky prevence rizikového chování v kontextu resortu školství. V seminářích budou studenti rozvíjet své kompetence v oblasti zásad efektivní prevence, s důrazem na spolupráci jednotlivých zainteresovaných subjektů. Bude akcentován současný systém školské prevence, prioritně pak primární prevence RCH (všeobecná, selektivní, indikovaná). Primární prevence RCH u dětí a dospívajících se zaměřuje prioritně na předcházení rozvoje rizik, které směřují zejména k těmto rizikovým projevům v chování žáků: agrese, šikana, kyberšikana, násilí, vandalismus, intolerance, antisemitismus, extremismus, rasismus a xenofobie, homofobie, záškoláctví, závislostní chování, užívání všech návykových látek, netolismus, gambling, rizikové sporty a rizikové chování v dopravě, spektrum poruch příjmu potravy, negativní působení sekt, sexuální rizikové chování, Spektrum efektivní prevence musí zahrnovat širší kontext témat, nikoli se soustředit pouze na otázku prevence zneužívání návykových látek. Obecně můžeme říci, že hlavními cíli programů je podpora zdravého způsobu života, rozvoj zdravých interpersonálních vztahů a zdravého sebepojetí dětí a dospívajících. Studenti získají přehled o rolích jednotlivých školních poradenských pracovišť v této otázce (zejména školního metodika prevence) a jejich vzájemné spolupráci, budou obeznámeni s koncepcí minimálního preventivního programu školy a evaluací preventivních programů. Budou představeny příklady dobré praxe, kontakty na poskytovatele programů prevence. Osnova předmětu po jednotlivých blocích/týdnech: - Základní definice primární prevence rizikového chování, zasazení do kontextu prevence sekundární a terciární, systém školské primární prevence - Jednotlivé typy rizikového chování a jejich specifika - Rozdělení preventivních aktivit: specifická a nespecifická primární prevence, aktivity realizované školou a externisty, typičtí poskytovatelé primární prevence - Cílové skupiny primární prevence (dle věku a rizikovosti) - Rizikové a protektivní faktory na úrovní jedince, školy, vrstevníků, rodiny a společnosti - Úrovně prevence dle rizikovosti cílové skupiny: prevence všeobecná, selektivní a indikovaná, vzdělání a kompetence pracovníků na jednotlivých úrovních primární prevence - Efektivita primární prevence, parametry efektivního preventivního programu, Standardy v primární prevenci - Koncepce primární prevence na škole, školní preventivní program, zdravá škola - Seznámení s efektivními programy primární prevence (Kočičí zahrada, Unplugged, Boys a Girls plus, Zipyho kamarádi apod.) - Složení efektivního programu, informace k závěrečnému kolokviu - Role poradenských služeb v prevenci - Výzkum a evaluace v primární prevenci - právní rámec PPRCH ve školách
Cíl předmětu
Poslední úprava: Mgr. MgA. Markéta Čermáková (03.02.2019)

Cílem předmětu je seznámit studenty se základy prevence rizikového chování obecně, především potom u dětí na základní škole. Mimo podmínek, vyhlášek a povinností škol v prevenci, oblastí rizikového chování a jejich analýzy, popisu různých typů prevence apod. se seznámí studenti se současnými programy, které školy mohou realizovat. Úspěšní absolventi kurzu by se měli dobře orientovat v současné terminologii školské PPRCH a měli by být schopni rozpoznat efektivní program PPRCH.

Literatura
Poslední úprava: Mgr. MgA. Markéta Čermáková (03.02.2019)

BENDL, S.; KUCHARSKÁ, A. (ed.). Kapitoly ze školní pedagogiky a školní psychologie. Praha : Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2008. ISBN 978-80-7290-366-5.

GALLÀ, M., AERTSEN, P., DAATLAND, CH., DESWERT, J., FENK, R. & FISCHER, U. et al.. Jak ve škole vytvořit zdravější prostředí: Příručka o efektivní školní drogové prevenci. Praha: Úřad vlády ČR, 2005.ISBN 80-86734-38-2.

MIOVSKÝ, M., SKÁCELOVÁ, L., ZAPLETALOVÁ J. & NOVÁK, P. (Eds.) Primární prevence rizikového chování ve školství. Praha: Sdružení SCAN, UK v Praze & Togga, 2010. ISBN 978-80-87258-47-7.

Strategie prevence rizikových projevů chování u dětí a mládeže v působnosti resortu MŠMT na období 2010-2012, 2010.Praha : MŠMT, 2010

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Veronika Pavlas Martanová, Ph.D. (20.05.2019)

Cílem kurzu je seznámit studenty se specifiky prevence rizikového chování v kontextu resortu školství. V seminářích budou studenti rozvíjet své kompetence v oblasti zásad efektivní prevence, s důrazem na spolupráci jednotlivých zainteresovaných subjektů. Bude akcentován současný systém školské prevence, prioritně pak primární prevence RCH (všeobecná, selektivní, indikovaná). Primární prevence RCH u dětí a dospívajících se zaměřuje prioritně na předcházení rozvoje rizik, které směřují zejména k těmto rizikovým projevům v chování žáků: agrese, šikana, kyberšikana, násilí, vandalismus, intolerance, antisemitismus, extremismus, rasismus a xenofobie, homofobie, záškoláctví, závislostní chování, užívání všech návykových látek, netolismus, gambling, rizikové sporty a rizikové chování v dopravě, spektrum poruch příjmu potravy, negativní působení sekt, sexuální rizikové chování, Spektrum efektivní prevence musí zahrnovat širší kontext témat, nikoli se soustředit pouze na otázku prevence zneužívání návykových látek. Obecně můžeme říci, že hlavními cíli programů je podpora zdravého způsobu života, rozvoj zdravých interpersonálních vztahů a zdravého sebepojetí dětí a dospívajících. Studenti získají přehled o rolích jednotlivých školních poradenských pracovišť v této otázce (zejména školního metodika prevence) a jejich vzájemné spolupráci, budou obeznámeni s koncepcí minimálního preventivního programu školy a evaluací preventivních programů. Budou představeny příklady dobré praxe, kontakty na poskytovatele programů prevence. Osnova předmětu po jednotlivých blocích/týdnech: - Základní definice primární prevence rizikového chování, zasazení do kontextu prevence sekundární a terciární, systém školské primární prevence - Jednotlivé typy rizikového chování a jejich specifika - Rozdělení preventivních aktivit: specifická a nespecifická primární prevence, aktivity realizované školou a externisty, typičtí poskytovatelé primární prevence - Cílové skupiny primární prevence (dle věku a rizikovosti) - Rizikové a protektivní faktory na úrovní jedince, školy, vrstevníků, rodiny a společnosti - Úrovně prevence dle rizikovosti cílové skupiny: prevence všeobecná, selektivní a indikovaná, vzdělání a kompetence pracovníků na jednotlivých úrovních primární prevence - Efektivita primární prevence, parametry efektivního preventivního programu, Standardy v primární prevenci - Koncepce primární prevence na škole, školní preventivní program, zdravá škola - Seznámení s efektivními programy primární prevence (Kočičí zahrada, Unplugged, Boys a Girls plus, Zipyho kamarádi apod.) - Složení efektivního programu, informace k závěrečnému kolokviu - Role poradenských služeb v prevenci - Výzkum a evaluace v primární prevenci - právní rámec PPRCH ve školách

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. MgA. Markéta Čermáková (03.02.2019)

Podmínkou zakončení kurzu je úspěšné absolvování závěrečného kolokvia, které prověří orientaci studentů v tématu, užívání správných odborných termínů a schopnost uvažovat o problematice PPRCH v kontextu oboru. Alternativou je vypracování zadané seminární práce.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK