PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2020/2021
   Přihlásit přes CAS
Francouzská literatura v historickém kontextu IV - OPBF2F151B
Anglický název: French Literature within a Historical Context IV
Zajišťuje: Katedra francouzského jazyka a literatury (41-KFJL)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2019 do 2020
Semestr: letní
E-Kredity: 1
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/1, Z [HT]
Počet míst: neurčen / 30 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: francouzština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Mgr. Catherine Ébert-Zeminová, Ph.D.
Vyučující: doc. PhDr. Mgr. Catherine Ébert-Zeminová, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: doc. PhDr. Mgr. Catherine Ébert-Zeminová, Ph.D. (22.01.2023)
Tento cyklus sleduje zrod modernity od poloviny 19. století do 20. let 20. století na vybraných projevech prózy a poezie dané doby (Baudelaire, Valéry, Apollinaire ; Flaubert, Huysmans, Gide) s důrazem na diachronní i synchronní dynamiku v polarizaci "tradičního" a "moderního".
Deskriptory
Poslední úprava: doc. PhDr. Mgr. Catherine Ébert-Zeminová, Ph.D. (22.01.2023)

V případě distanční výuky bude předmět zajišťován pomocí MS Teams.

En cas d'enseignement distanciel, les cours seront dispensés via les Teams.

Literatura - francouzština
Poslední úprava: doc. PhDr. Mgr. Catherine Ébert-Zeminová, Ph.D. (22.01.2023)

 

Lectures de licence 3 - Lettres modernes

 

1) Œuvres au programme

Poésie

BAUDELAIRE, Charles. Les fleurs du mal, 1857.

VALÉRY, Paul. Narcisse parle, 1890.

APOLLINAIRE, Guillaume. Alcools, 1913.

 

Prose

FLAUBERT, Gustave. Salammbô, 1862.

HUYSMANS, Joris-Karl. A rebours, 1884.

GIDE, André.  Le traité du  Narcisse. Théorie du symbole, 1890.

 

2) Histoire et théorie de la littérature ; culture générale ; histoire de la culture 

Usuels (Dans les références de ce type, vous vous limiterez aux auteurs, œuvres et thèmes au programme)

ARON, Paul ; SAINT-JACQUES, Denis ; VIALA, Alain. Le Dictionnaire du littéraire. Paris : PUF, 2002.

BEAUMARCHAIS, Jean-Pierre de; REY, Alain; COUTY, Daniel. Dictionnaire des littératures de langue française. 3 vol. Paris : Bordas, 1984.

BOUTY, Michel. Dictionnaire des oeuvres et des thèmes de la littérature française. Paris : Hachette, 1990.

BRAMI, Joseph et al. Dictionnaire des grandes œuvres de la littérature française. Paris : Le Robert, 1997.

BRUNEL, Pierre. Dictionnaire des mythes littéraires. Monaco : Rocher, 1994.

COLL. Dictionnaire des genres et notions littéraires. Préf. De François Nourissier. Paris : Encyclopaedia universalis et Albin Michel, 1997.

JOURDAIN, Gabriel ; FAVRE, Yves-Alain. Dictionnaire des auteurs de langue française.  Paris : Garnier Frères, 1980.

LE CHERBONNIER, B.; BRUNEL, Pierre; RINCÉ, Dominique; MOATTI, Christiane. L’Histoire de la littérature française. Paris : Bordas, 1996.

MITTERAND, Henri (ed. et dir.) ; BARBERIS, Dominique ; BERTHELOT, Anne ; BRAMI, Joseph et al. Dictionnaire des grandes oeuvres de la littérature française. Paris : Le Robert, 1997.

MORIER, Henri. Dictionnaire de poétique et de rhétorique. Paris : PUF, 1961.

NÜNNING, Ansgar (ed.). Lexikon teorie literatury a kultury. Brno : Host, 2006. Mouvements, personnalités et notions en relations avec le CM et les TD.

 

Lectures orientées

Naissance de la modernité, philosophie de l’histoire, crise, „décadence“

BERTRAND, Jean-Pierre ; Durand, Pascal. Les poètes de la modernité : de Baudelaire à Apollinaire. Paris : Points,  2006.

FRIEDRICH, Hugo. Struktura moderní lyriky, části II, III a V. Přel. František Ryčl, Brno, Host, 2005. / Structure  de la poésie moderne, parties II, III et V.  Trad. par Michel-François Demet. Paris : Le Livre de poche, 1999.

PECHAR, Jiří. Dvacáté století v zrcadle literatury. Praha : Filosofia, 1999. Kapitoly I.–VI.

PALACIO, Jean de. Figures et formes de la décadence. Paris : Séguier, 2000, ou La Décadence : le mot et la chose. Paris : Les Belles lettres, 2011. Un chapitre au choix.

SPENGLER, Oswald. Zánik Západu. Přel. Milan Váňa, dosl. napsal Martin C. Putna. Praha : Academia, 2011. Úvod (s. 17–54). / Le Déclin de l’Occident. Trad. par Mohand Tazerout. Paris : NRF, 1931–1933. Introduction.

VOLDŘICHOVÁ BERÁNKOVÁ, Eva. „Rytíři zapadajícího slunce“. Stručná geneze pojmu dekadence ve francouzské literatuře. In: Konec a počátek. Literatura na přelomu dvou staletí. Praha : FF UK, 2012, p. 9–16.

 

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: doc. PhDr. Mgr. Catherine Ébert-Zeminová, Ph.D. (22.01.2023)

 

Ústní zkouška

Zkouška zahrnuje látku v celém rozsahu přednášek a vlastním myšlením provázenou četbu primárních a sekundárních textů. U primárních textů se předpokládá znalost celku díla.

Kandidát předkládá seznam četby; dostává 1 otázku ze seznamu níže uvedených tematických okruhů a 1 otázku na podrobnější rozbor a výklad konkrétního díla.

 

Tematické okruhy k ústní zkoušce - zatím en chantier, konečná, upravená verze záhy.

1) Pojmy „tradice“ a „modernost“ coby dvojčlenný protiklad, jímž evropská kultura uchopuje střet dvou základních sil utvářejících její dějiny; vyhraňování a vzájemné vymezování těchto konceptů v konci 19. a na úsvitu 20. století

2) „Prokletý básník“. Pojem prokletí a jeho historické, kulturní a ideově-společenské implikace (v obousměrné kontinuitě, tj. ve vývojové souvislosti jak s romantismem, tak s fin-de-siècle a avantgardami); status umělce na prahu modernity; konkrétní projevy tohoto úkazu;

3) Polarizace parnasismu a symbolismu coby střet tradičnosti a modernosti; obecné kontrastní rysy poetiky obou směrů; příklady jejich konkrétních projevů (ukázat na Květech zla: na příkladu básně z okruhu parnasistních textů a na příkladu básně z okruhu symbolistických textů)

4) Mytopoetika fin-de-siècle: erbovní mýty symbolismu a dekadence – Narcis, Salomé, Hamlet, Ofelie; jejich původní kontext a významy, jejich dobové traktování, jejich místo v symbolistické a dekadentní imaginaci

5)  Dekadentní estetismus a s ním spojené kulturní a estetické postoje: Joris-Karl Huysmans a jeho román Naruby (1884)

6) Guillaume Apollinaire – figura přechodu. Alkoholy (1913), Pásmo. Základy autorské poetiky: asociativnost, polytematičnost, rozvolněnost formy; princip kubismu, koláže, cizorodosti coby pilíře moderní lyriky

Sylabus -
Poslední úprava: doc. PhDr. Mgr. Catherine Ébert-Zeminová, Ph.D. (22.01.2023)

Tento cyklus sleduje zrod modernity od poloviny 19. století do 20. let 20. století. Jeho pojetí spočívá na prolínání dvou doplňkových os.

1) První osou jsou obecné vývojové linie, jež přesahují literární žánry, druhy i jednotlivá umění. V nich nahlédneme kontinuitu a logiku pohybu literatury v daném čase ve scelujících tazích a v souhře s blízkými poli kultury (estetika, filosofie). Sledované tahy jsou vymezeny těmito koncepty: obecná krize, krize umělecké reprezentace, problém mimetického principu, radikalizace starobylého topu-antinomie staré versus nové, krize tradičního pojetí subjektu a dosavadního pojetí skutečnosti, změna paradigmatu.

2) Druhá osa se už řídí žánrovým tříděním a konkretizuje obecné linie ve vybraných projevech poezie a prózy příslušné doby:

   a) Symbolismus a dekadence v poezii: Baudelaire, Verlaine, Rimbaud, Valéry; pre-avantgarda: Apollinaire.

   b) Symbolo-dekadentní próza: přípravné období: Flaubert; vrcholné období: Huysmans; Gide.

 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK