PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2020/2021
   Přihlásit přes CAS
Četba literárních textů II - OPBF2F117A
Anglický název: French Literature II
Zajišťuje: Katedra francouzského jazyka a literatury (41-KFJL)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / 30 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: francouzština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Renáta Listíková, Dr.
Vyučující: Mgr. Milena Fučíková, Ph.D.
Záměnnost : OB2306073
Je prerekvizitou pro: OPBF2F125A
Je záměnnost pro: OB2306073
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Milena Fučíková, Ph.D. (16.01.2022)
Četba literárních textů II je založena na získávání rámcových znalostí a vědomostí z komplexního období francouzské literatury 18. století prostřednictvím přímého interpretačního přístupu k francouzskému textu. Jako cíl si stanovujeme obecně zhodnotit vývojové tendence ve francouzské literatuře 18. století. Tento záběr má tedy nutně typologickou povahu. Budou představeny nejdůležitější termíny spojené s danou problematikou: základní literární funkce děl, jednotlivé žánry, statut autora a recepce jeho čtenářem. Stručný historický exkurz. V praktické části se zabýváme literárním rozborem termínů z obecné části konkrétně na půdě umělecky kvalitních děl. Záměr prohloubit četbu s porozuměním ve francouzském jazyce (Voltaire, Laclos, Rousseau, Montesquieu, Diderot, Chenier). Studenti budou prezentovat referáty ve francouzském jazyce. Stručná prezentace PowerPoint s francouzským úryvkem z literárního díla. Studenti budou mít referát v TANDEMU. Oba studenti/studentky si přečtou nejen úryvek ale i celé literární dílo. Referát v tandemu bude trvat 10 minut. V závěru prezentace referující studenti/studentky připraví krátký interaktivní úkol pro ostatní studenty (písemný nebo ústní) : « une activité » který je připraví na budoucí práci učitele. Ostatní studenti budou mít připravenou alespoň jednu otázku k prezentaci. Inovaci "se zaměřením na posílení dalších pedagogických kompetencí" studentů představuje nová čítanka francouzských textů z 18. století s otázkami k rozboru se zaměřením na literární vědu a praxi učitelů francouzského jazyka. Zároveň aktivita na základě literárního úryvku.
Deskriptory
Poslední úprava: Mgr. Milena Fučíková, Ph.D. (16.01.2022)

V případě distanční výuky bude předmět zajišťován pomocí MS Teams podle rozvrhu. 

Plnění předmětu

Seminární práce: 0 hodin

Příprava na Z+Záp: 24hodin

Zkouška se skládá z vědomostního testu v rozsahu učebnice Lagarde et Michard, Bordas, 1970 a ověření četby doporučené literatury:

-četba doporučené literatury ve francouzském jazyce nebo v překladech (doporučuji přečíst dílo celé)

Příprava na výuku

Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky: 15minut

Studenti si projdou poznámky z předchozí přednášky. K tématu si přečtou/prostudují odpovídající kapitolu ze studijní literatury.

Doba očekávané přípravy na 1 hodinu semináře: 45minut

Studenti si prostudují materiály, které jim vyučující s předstihem dodá v MS Teams (Čítanka francouzských textů, povinná četba v souborech pdf, pedagogicky zaměřená videa a podcasty apod.)

Samostudium literatury (za semestr): 85 hodin

Na první přednášce budou studenti seznámeni se systémem průběžné četby a analýzy literárních textů. Samostatně si během semestru nastudují doporučenou literaturu, kterou jim vyučující poskytne v souborech.pdf ve francouzském originále.

Na konci semestru odevzdají jeden test (individuálně opravený, komentář v e-mailu).

Práce se studijními materiály: 10 hodin

Plnění průběžných úkolů: 10 hodin

Literatura - francouzština
Poslední úprava: Mgr. Milena Fučíková, Ph.D. (16.01.2022)

Evropská literatura:

1719 Defoe, Robinson Crusoé

1726 Swift, Les voyages de Gulliver

1760-1767 Sterne, Vie et opinions de Tristam Shandy

1774 Goethe, Les souffrances du jeune Werther

1781 Schiller, Les brigands

Kant, Critique de la raison pure

Kundera, Milan, 1981 : Jakub a jeho pán. Pocta Denisi Diderotovi. Brno, Atlantis, 117 p.

Francouzská literatura:

Voltaire, Candide, cokoliv

Montesquieu, Perské listy

Diderot, cokoliv

Laclos, Nebezpečné známosti

 

Pour aller plus loin:

Fénelon, Les Avantures (sic !) de Télémaque, Lettre à l’Académie

Montesquieu, Charles Louis, Lettres persanes

Diderot, Denis, Jacques le fataliste, Le Neveu de Rameau, La Religieuse, Le paradoxe sur le comédien

Rousseau, Jean-Jacques, Julie ou la Nouvelle Héloïse, Les Confessions, les Rêveries du promeneur solitaire, Émile ou de l’Éducation

Voltaire, Candide ; L´Ingénu, extraits du Dictionnaire philosophique

Prévost, Manon Lescaut

Marivaux, Pierre Carlet de Chamblain de, Le paysan parvenu ou La Vie de Marianne

Lesage, Alain-René, Le Diable boiteux ou Gil Blas de Santillane

Laclos, Choderlos de, Les Liaisons dangereuses

Chénier, André, La jeune Tarentine

Bernardin de Saint-Pierre, Paul et Virginie

 Sources :

Lagarde, André, Laurent, Michard, Le XVIIIe siècle.

Les grands auteurs français du programme. Paris : Bordas

Roche, Daniel, La France des Lumières. Paris : Fayard, 1993.

Kant, Qu’est-ce que les lumières ? éd. de poche en GF, Cassirer, Ernst, La philosophie des Lumières. Trad. fr., Paris : Fayard, 1966, 1970. 

Zatloukal, Antonín, Studie o francouzském románu. Olomouc : Votobia, 1995, s. 3-128. [Montesquieu, Voltaire, Prévost, Diderot : kvalitní « úvodové » studie]

Veselý, Jindřich, Studie z francouzského osvícenství. Román a rozum : Montesquieu, Voltaire, Diderot, Jean-Jacques Rousseau a jeho doba. Praha : Karolinum, 2003.

Le Robert des Grands Ecrivains de Langue française, (Hamon et Roger-Vasselin dir.), Paris : Dictionnaire Le Robert, 2000. a další literárněvědné příručky a antologie

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Milena Fučíková, Ph.D. (16.01.2022)

Četba literárních textů 18. století 

Milena Fučíková

 

1-3 Les Lumières 

Exposé 2 - Voltaire, sa personnalité, sa vie, son oeuvre

Exposé 3 - Voltaire, Candide, conte philosophique

Exposé 4 - Voltaire, lecture de Lettres philosophiques, de Candide

4-6 Laclos, sa personnalité, sa vie, son oeuvre, Liaisons dangereuses, II. l’adaptation à l’écran

Exposé 6 - Rousseau, sa conception de la société, sa conception de l’éducation, ses idées philosophiques porteuses

Exposé 7 - PREVOST, Manon Lescaut.

Exposé 8 - Montesquieu, sa personnalité, sa vie, son oeuvre. MONTESQUIEU, Lettres persanes.

Exposé 9 - Rousseau, sa conception de la société, sa conception de l’éducation, ses idées philosophiques porteuses 

7 Daniel DEFOE, Robinson Crusoe

Exposé 11 - Lesage, sa personnalité, sa vie, son oeuvre

Exposé 12 - Marivaux, sa personnalité, sa vie, son oeuvre

8 - DIDEROT, Denis. La Religieuse.

9 - KUNDERA, Milan. Jakub a jeho pán

Exposé 11 - Dictionnaire, encyclopédie de tradition française aujourd’hui

Exposé 12 - Littérature révolutionnaire,

10  Conte philosophique 

Exposé 14 - Roman par lettre, Correspondances, Lettre philosophique

Exposé 15 - Poésie au XVIIIe siècle

11 - Contexte des beaux-arts au XVIIIe siècle 

Exposé 17 - BEAUMARCHAIS, Le mariage de Figaro.

Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: Mgr. Milena Fučíková, Ph.D. (16.01.2022)

Referát na základě úryvku na zvolené téma ve dvojicích. Je nutné přečíst literární dílo celé. Pokud student nepřečte dílo celé, nebude referát hodnocený jako "splněný".

Výstupní písemný test ze znalostí literárního historického vývoje 16., 17. a 18. století ve Francii.

Student předloží před písemným testem seznam četby na základě svého zájmu o francouzskou literaturu 16., 17. a 18. století. Doporučujeme přečíst si literární díla, která jsou tučně podtržená v Literatuře.

Doporučujeme přečít si anotaci literárních kurzů Četba literárních textů I pí doktorky Listíkové před začátkem semestru.

 

Přednáška je povinně volitelná.

Je však studentům předmětu Četba literárních textů I doporučena.

Upřednostnili jsme dvouhodinovou dotaci na seminář, hodinová přednáška se proto už "nevešla" mezi povinné předměty, je však pro pochopení francouzské literatury a jejího vývoje zásadní. 

Student pracuje na základě své účasti na přednášce a až po úspěšném zakončení semináře Četba literárních textů I

https://dl2.cuni.cz/user/view.php?id=33068&course=2614

 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK