PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2020/2021
   Přihlásit přes CAS
Didaktika VV II - OPB01V162B
Anglický název: Didactics of Art Education II
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2019
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / 25 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Helena Kafková, Ph.D.
Je záměnnost pro: OKB01V162B
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (10.09.2021)
Kurz se zaměřuje se na plánování ve Výtvarné výchově. Diskutuje interdisciplinární potenciál Výtvarné výchovy v mateřské škole a ukazuje, jak zachovat výtvarné obsahy v integrovaných celcích. Studenti si osvojují dovednost s ohledem na specifika předškolního věku plánovat výtvarné řady s porozuměním pro jejich logiku a přínos pro praxi.
Literatura -
Poslední úprava: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (10.09.2021)

FULKOVÁ, M., JAKUBCOVÁ, L., KITZBERGEROVÁ, L., SEHNALÍKOVÁ, V.: Galerijní a muzejní edukace 2. Praha:

PedF UK a UPM 2013. ISBN 978-80-7290-700-7 (PedF); 978-80-7101-127-09 (UPM)

HAZUKOVÁ, H., DVOŘÁKOVÁ, D.: Učitelovo rozhodování v situacích výtvarné výchovy. Liberec: PedF TUL, 2002.

KAFKOVÁ, H.: Příručka pro stavitele v libovolné substantivní oblasti. In: Výtvarná výchova 2/2011, s. 15 – 17. ISSN

1210-3691

UHL SKŘIVANOVÁ, V.: Pedagogika umění - umění pedagogiky. Ústí nad Labem: UJEP 2014. ISBN978-80-7414-663-3

80-7083-660-1

 

Doporučená studijní literatura a studijní pomůcky

FULKOVÁ, M., Diskurs umění a vzdělávání. H+H 2008, ISBN 978-80-7319-076-7

SLAVÍKOVÁ, V. ; SLAVÍK, J. ; HAZUKOVÁ, H.: Výtvarné čarování. Praha : UK - Pedagogická fakulta 2001

JANÍK, T. Akční výzkum jako cesta ke zkvalitňování pedagogické praxe. In: Maňák, J.; ŠVEC, V. Cesty pedagogického

výzkumu. Brno: Paido, 2004.

Kafková, H: Plánování výtvarných činností. Praha, UK 2019. Dostupné na:

https://www.futurebooks.cz/books/pedfa_esf_12/

https://www.futurebooks.cz/books/pedfa_esf_12/

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (10.09.2021)
Podmínky zakončení: splnění úkolů definovaných v kurzu Moodle.
Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (10.09.2021)

· Obecné přínosy Výtvarné výchovy a dlouhodobé cíle

· Výchovný a výukový kontext

· Kurikulární dokumenty a jejich slovník

· Tematické, metodické řady a projekty

· Integrace výchov v předškolním vzdělávání – parametry dobré praxe I

· Integrace výchov v předškolním vzdělávání – parametry dobré praxe II

· Práce s vhodnými inspiračními zdroji

· Galerijní a muzejní edukace jako východisko plánování ve Výtvarné výchově

· Hodnocení a pedagogická diagnostika

· Etudy a explorace v MŠ

· Rizikové faktory ve vývoji dětského výtvarného projevu

· Shrnutí hlavních tezí

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK