PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2020/2021
   Přihlásit přes CAS
Pedagogická praxe úvodní se seminářem - OPB01N105A
Anglický název: Introducton to Pedagogical Practice with Seminar
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020 do 2020
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / 42 (30)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D.
Vyučující: Mgr. et Mgr. Irena Hanyš Holemá, Ph.D.
PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D.
Mgr. Anna Nožičková
Mgr. Petra Ristić, Ph.D.
Je prerekvizitou pro: OPB01N126A
Je záměnnost pro: OKB01N105A
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (30.09.2020)
Úvodní motivační praxe uvádí studenty do problematiky pedagogické práce s dětmi předškolního věku. Studenti se seznamují s prostředím, organizací, personálem i vybavením mateřské školy, administrativní stránkou pedagogické praxe, potřebami dětí předškolního věku a náplní práce učitelek. Stěžejní činností této náslechové pedagogické praxe jsou hospitační činnosti. Studenti se učí navázat kontakt s dětmi, pozorovat a analyzovat jak práci učitelky, tak i činnosti dětí. Součástí výuky je týdenní pedagogická praxe ve fakultní mateřské škole. Časová zátěž (3 kredity): - přímá výuka na semináři: 12 hodin - praxe doprovázená vyučujícím: 30 hodin - práce na úkolech v Moodle a příprava na výuku v rámci týdne praxe: 20 hodin - příprava na prezentaci vlastní praxe: 13 hodin
Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (16.11.2020)
  • Výuka praxe v FMŠ se bude uskutečňovat PREZENČNĚ, pokud nebudou podmínky určeny UK jinak.
  • Reflektivní semináře budou probíhat DISTANČNĚ a výuka bude realizována převážně ve standardním čase dle rozvrhu v SIS a formou práce v Moodle.
  • Pro skupinovou práci bude využívána aplikace Google Meet na linku: meet.google.com/esy-wfma-bqj
 
Úvodní setkání 8.10.2020 proběhne pro obě paralelky společně od 8:00 na linku meet.google.com/esy-wfma-bqj.
 
Pro další práci paralelek budou mít studenti zveřejněny linky a přístupová hesla v příslušném čase v Moodle kurzu.
 
Rozvržení výuky v semestru:
1. setkání 8.10.2020: úvodní setkání společné pro obě paralelní skupiny - vyučující Dr. Loudová Stralczynská. 
2. setkání 19.11.2020 věnují studentky přípravě prezentace v rámci skupin z jednotlivých FMŠ. Studentky si přípravu organizují samostatně v rámci skupiny z každé FMŠ. Není společné setkání online v celé skupině.
3. setkání 17.12.2020: práce probíhá již ve 2 paralelních skupinách (1. Dr. Loudová, 2. Mgr. Nožičková); prezentace 3 skupin: FMŠ Na Výšinách + FMŠ Arabská + FMŠ Štolmířská. Setkání probíhají v MS Teams (odkazy jsou v Moodle)
4. setkání 7.1.2021: práce probíhá již ve 2 paralelních skupinách (1. Dr. Loudová, 2. Mgr. Nožičková); prezentace 3 skupin: FMŠ Sokolovská, FMŠ Sluníčko pod střechou, FMŠ Přírodovědná. Setkání probíhají v MS Teams (odkazy jsou v Moodle)
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (24.09.2018)

Základní literatura:

OPRAVILOVÁ, E. GEBHARTOVÁ, V. Rok v mateřské škole: učebnice pro pedagogické obory středních, vyšších a vysokých škol. Vyd. 2. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-703-9.

Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: MŠMT, 2018 dostupný na http://www.nuv.cz/file/775/.

SMOLÍKOVÁ, Kateřina. Manuál k přípravě školního (třídního) vzdělávacího programu mateřské školy. 2. vyd. V Praze: Výzkumný ústav pedagogický, 2005 [i.e. 2006], 34 s. ISBN 80-87000-01-3.

SYSLOVÁ, Zora. Učitel v předškolním vzdělávání a jeho příprava na profesi. I. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2017. 253 stran. Pedagogický výzkum v teorii a praxi; svazek 43. ISBN 978-80-210-8475-9.

ŠMELOVÁ, Eva a kol. Individualizace ve výchově a vzdělávání dětí předškolního věku. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2016. 152 stran. Monografie. ISBN 978-80-244-5115-2. 

Doporučená literatura:

Pedagogické časopisy, materiály zveřejněné vyučujícím v online-kurzu v Moodle

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (08.09.2017)

Obsahem předmětu je:

  • vzbuzení či prohloubení zájmu studentů o obor učitelství pro mateřské školy;
  • uvedení do problematiky předškolního vzdělávání;
  • seznámení s prostředím a životem v mateřské škole;
  • získání pedagogické zkušenosti (pozorování pedagogických situací, navazování kontaktů s dětmi, pozorování a analyzování práce učitelky);
  • srovnání fungování fakultních mateřských škol, reflexe shodných a odlišných momentů pedagogické praxe;
  • sebereflexe studenta;
  • hospitační činnosti;
  • pohospitační reflexe (rozbory) první pokusy o vstup do pedagogické situace (navazování kontaktů s dětmi);
  • drobné asistenční činnosti;
  • cílené a strukturované pozorování (u absolventů středních pedagogických škol);
  • rozhovor s fakultní učitelkou a beseda s ředitelkou fakultní školy;
  • plnění úkolů zadaných vedoucím praxe;
  • plnění úkolů zadaných fakultní učitelkou (především u absolventů SPgŠ).

Týdenní pedagogická praxe ve fakultní mateřské škole.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (08.09.2017)

Podmínkou splnění předmětu je

- Absolvování týdenní souvislé pedagogické praxe ve vybraných fakultních mateřských školách a plnění zadaných úkolů během tohoto týdne.

- Založení pedagogického portfolia.

- Splnění zadaných úkolů v online-kurzu v Moodle.

- Skupinová prezentace výstupů praxe na semináři.

- Aktivní účast na seminářích (80% docházka) a reflexe vlastní pedagogické praxe a dosavadních pedagogických zkušeností.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK