PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2020/2021
   Přihlásit přes CAS
NKS školního věku (poruchy fluence řeči, aj.) - ONSP18875
Anglický název: Speech and Language Disorders at a School Age (Fluency Disorders etc.)
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2019
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D.
Korekvizity : ONSP18872, ONSP18877, ONSP18882, ONSP18887
Prerekvizity : ONSP18870
Je korekvizitou pro: ONSP18877, ONSP18887, ONSP18872, ONSP18882
Je prerekvizitou pro: ONSP18876, ONSP18827
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (31.01.2020)
Studenti se seznámí s teoretickými poznatky i praktickými zkušenostmi z oblasti narušené komunikační schopnosti u dětí školního věku. Osvojí si poznatky z oblasti poruch fluence (balbuties a tumultus sermonis), seznámí se s obtížemi, které poruchy fluence přináší v průběhu edukačního procesu. Seznámí se se současnými názory na oblast neurogenních poruch komunikace, se širokou oblastí specificky narušeného vývoje řeči, s možnými přístupy ve vzdělávání těchto žáků. Seznámí se s myofunkčními přístupy a terapiemi, které jsou u nás i ve světě využívány v rámi podpory komunikačních schopností.
Literatura
Poslední úprava: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (31.01.2020)

KEREKRÉTIOVÁ, Aurélia (2008): Velofaryngální dysfunkce a palatolalie. Praha: Grada.

KLENKOVÁ, Jiřina, BOČKOVÁ, Barbora, BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona (2012): Kapitoly pro studenty logopedie. Brno: Paido.

KLENKOVÁ, Jiřina (2006): Logopedie. Praha: Grada.

LECHTA, Viktor (2010): Koktavost: integrativní přístup. 2. rozšiř. a přeprac. Vyd. Praha: Portál.

LECHTA, Viktor a kol. (2003): Terapie narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál LECHTA, Viktor ( 2011): Symptomatické poruchy řeči u dětí. Praha: Portál

 

Další odborné zdroje budou studentům zadávány v průběhu výuky

Sylabus
Poslední úprava: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (31.01.2020)

Fonetické a fonologické poruchy; poruchy fluence - koktavost, breptavost; specificky narušený vývoj řeči a jeho dopad na vzdělávání žáků, integrace, inkluze žáků s vývojovou dysfázií; žáci s dysartií; verbální dyspraxie; myofunkční poruchy. Žáci s vrozenými vývojovými vadymi - orofaciální rozštěpy v období školního věku.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (31.01.2020)

- 80% účast

- ústní zkouška;

- prezentace materiálů, které student zpracoval v rámci odborné praxe logopedické na odborných pracovištích rezortu školství i zdravotnictví

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK