Didaktika VV 2 navazuje na předchozí kurz (Didaktika VV 1).
Obsah kurzu odpovídá požadavkům, které budou kladeny na studenty při státní závěrečné zkoušce z didaktiky výtvarné výchovy. Didaktika VV 2 navazuje na zkušenosti posluchačů z první souvislé praxe a na základě výsledků praxí rozvíjí dovednosti v oblasti plánování, realizace, reflexe, autoevaluace a alterace výuky Vv. Zaměřuje se na účelné využívání rámcových vzdělávacích programů při plánování i evaluaci výuky.
Poslední úprava: KITZL8AP (21.02.2015)
Didactics VV 2 builds on the previous course (VV Didactics 1).
The content of the course meets the requirements that will be imposed on students in the final state exam in didactics of art education. Methodology VV 2 builds on the experience of the listener from the first continuous practice and the results of the practice develops skills in planning, implementation, reflection, self-evaluation and alteration of teaching Vv. It focuses on the efficient use of framework educational programs in the planning and evaluation of teaching.
Poslední úprava: KITZL8AP (21.02.2015)
Cíl předmětu -
Cílem předmětu je seznámit studenty s hlavními teoretickými pojmy a koncepcemi ve výucw výtvarné výchovy. Připravit studenty na plánování, realizaci, reflexi, autoevaluaci a alteraci výuky Vv. Připravit studenty na účelné využívání RVP. Poskytnout studentům škálu různých metod, postupů pro realizaci (didaktické řady, projekty, galerijní animace) a reflexi (kvalitativní a kvantitativní metody reflexe, evaluace) výuky Vv.
Poslední úprava: KITZL8AP (21.02.2015)
The aim of thecourse is to acquaintstudents with thetheoreticalnotionsand conceptsin art education. To prepare students forthe planning, implementation,reflection,self-evaluation andalterationof teaching art education. To prepare students forthe effective use ofRVP. Provide students with avariety ofmethods, proceduresfor implementation (didacticseries,projects,gallery animation) and reflection(qualitativeandquantitative methods ofreflection,evaluation)teaching art education.
Poslední úprava: KITZL8AP (21.02.2015)
Literatura -
BLÁHA,J.- ŠAMŠULA,P.: Průvodce výtvarným uměním III, Práce : Praha 1996
BLÁHA,J.- SLAVÍK,J.: Průvodce výtvarným uměním V, Práce : Praha 1997
FULKOVÁ, M.: Diskurs umění a vzdělávání, H+H, Praha 2008
FULKOVÁ, M., NOVOTNÁ, M.,: Výtvarná výchova pro 6. a 7. ročník ZŠ a víceletá gymnázia, Fortuna, Praha 1999
FULKOVÁ, M.,NOVOTNÁ,M.,SLAVÍK,J.,SMOLÍK,J.,SMOLÍKOVÁ,K.: Výtvarná výchova pro 8. a 9. ročník ZŠ a víceletá gymnázia, Fortuna, Praha 1997
FULKOVÁ M., HAJDUŠKOVÁ, L., SEHNALÍKOVÁ, V.: Galerijní a muzejní edukace, UK Praha, 2012
HAZUKOVÁ, H., ŠAMŠULA, P.: Didaktika výtvarné výchovy I. UK Praha - Ped F, 2005.
READ, H. Výchova uměním. Praha : Odeon, 1967.
ROESELOVÁ, V. Didaktika výtvarné výchovy V, nejen pro ZUŠ. Praha : UK Praha Ped F, 2001.
ROESELOVÁ, V. Proudy ve výtvarné výchově, Praha 2000
ROESELOVÁ, V. Linie, barva a tvar ve výtvarné výchově. Praha : Sarah, 2004.
SLAVÍK, J.: Kapitoly z výtvarné výchovy I. Zkušenost, dialog a koncept. Ped F UK Praha 1993.
ŠAMŠULA,P.- HIRSCHOVÁ,J.: Průvodce výtvarným uměním IV, Práce : Praha 1994
UŽDIL, J.: Výtvarný projev a výchova. SPN, Praha 1976.
VANČÁT, J.: Tvorba vizuálního zobrazení, Karolinum, Praha 2000
Poslední úprava: KITZL8AP (20.02.2013)
BLÁHA,J.- ŠAMŠULA,P.: Průvodce výtvarným uměním III, Práce : Praha 1996
BLÁHA,J.- SLAVÍK,J.: Průvodce výtvarným uměním V, Práce : Praha 1997
FULKOVÁ, M.: Diskurs umění a vzdělávání, H+H, Praha 2008
FULKOVÁ, M., NOVOTNÁ, M.,: Výtvarná výchova pro 6. a 7. ročník ZŠ a víceletá gymnázia, Fortuna, Praha 1999
FULKOVÁ, M.,NOVOTNÁ,M.,SLAVÍK,J.,SMOLÍK,J.,SMOLÍKOVÁ,K.: Výtvarná výchova pro 8. a 9. ročník ZŠ a víceletá gymnázia, Fortuna, Praha 1997
FULKOVÁ M., HAJDUŠKOVÁ, L., SEHNALÍKOVÁ, V.: Galerijní a muzejní edukace, UK Praha, 2012
HAZUKOVÁ, H., ŠAMŠULA, P.: Didaktika výtvarné výchovy I. UK Praha - Ped F, 2005.
READ, H. Výchova uměním. Praha : Odeon, 1967.
ROESELOVÁ, V. Didaktika výtvarné výchovy V, nejen pro ZUŠ. Praha : UK Praha Ped F, 2001.
ROESELOVÁ, V. Proudy ve výtvarné výchově, Praha 2000
ROESELOVÁ, V. Linie, barva a tvar ve výtvarné výchově. Praha : Sarah, 2004.
SLAVÍK, J.: Kapitoly z výtvarné výchovy I. Zkušenost, dialog a koncept. Ped F UK Praha 1993.
ŠAMŠULA,P.- HIRSCHOVÁ,J.: Průvodce výtvarným uměním IV, Práce : Praha 1994
UŽDIL, J.: Výtvarný projev a výchova. SPN, Praha 1976.
VANČÁT, J.: Tvorba vizuálního zobrazení, Karolinum, Praha 2000
Poslední úprava: KITZL8AP (20.02.2013)
Metody výuky
přednáška/seminář
Poslední úprava: KITZL8AP (20.02.2013)
Požadavky ke zkoušce
zápočet:
85% aktivní účast ve výuce,
návrh, realizace a reflexe výuky Vv (formou seminární práce)
zkouška:
test
obhajoba seminární práce
Poslední úprava: KITZL8AP (08.02.2013)
Sylabus -
Hlavní teoretické proudy a koncepce ve výtvarné výchově (teorie Vv a jejich východiska, vlivy jiných oborů na Vv) Výtvarná výchova v RVP a ŠVP (využití RVP při plánování výuky, tvorba tematických plánů, postavení VV v ŠVP) Základní metody výuky a jejich ověřování v praxi(Did. VV II navazuje na souvislou praxi) Konstrukce a rekonstrukce učiva ve Vv - zacházení s obsahem ve Vv, didaktická transformace obsahu, konceptová analýza. Sociální a kulturní souvislosti obsahů ve Vv.
Poslední úprava: KITZL8AP (21.02.2015)
The maintheoretical trendsand conceptsin art education(art educqation theoriesandtheirbackground,influencesother fieldsto art education) ArtinFEP and SEP(RVPuseinlesson planning, creationof thematic programs,positioninthe SEP art education) The basicteaching methodsandtheirvalidation in practice(Did.Art education IIbuilds on thecontinuouspractice) Constructionand reconstructionof the curriculumin art education -handlingcontentin art education,didacticcontent transformation,concept analysis. Socialandcultural context ofthe contents in the art educatrion.