PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2020/2021
   Přihlásit přes CAS
Didaktika technické a informační výchovy 04 - e-learning ve školní praxi - ON2319951
Anglický název: Didactics of Information and Communication Education 04 and e-learning in school practice
Zajišťuje: Katedra informačních technologií a technické výchovy (41-KITTV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:kombinovaná
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Z+Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc.
Prerekvizity : ON2319851
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: CERNOCHO/PEDF.CUNI.CZ (28.11.2009)
Předmět se soustředí na didaktické aspekty a otázky využití ICT k vytvoření edukačního prostředí, k podpoře klíčových procesů probíhajících ve školním vzdělávání a k vytvoření optimálních podmínek s využitím ICT pro spolupráci a komunikaci mezi účastníky výuky, a to jak prostřednictvím lokální počítačové sítě, tak Internetu. Studenti učitelství se tak seznamují se základními metodickými postupy, jak si učitel, resp. žák. pomocí počítače a počítačových sítí buduje a rozvíjí vlastní pracovní prostředí, v něm? se žák může učit, plnit své úlohy, archivovat své práce, sdílet nástroje a v němž učitel může vyvíjet své přípravy, využívat podpůrné nástroje k realizaci a vyhodnocování své vlastní práce a činností žáků. Předmět se zaměřuje na virtuální vzdělávací kolaborativní prostředí, technologickou podporu pro distribuci vzdělávacího obsahu, pedagogickou komunikaci, kolaboraci mezi účastníky výuky, sdílení prostředků a zpětnou vazbu, pracovní prostředí učitele a žáka, využití technologií pro monitorování, dokumentaci a archivaci průběhu a výsledků výuky a evaluaci výukového software a informačních zdrojů pro potřeby vzdělávání.
Literatura
Poslední úprava: CERNOCHO/PEDF.CUNI.CZ (28.11.2009)

VÁŇOVÁ,T., VÁŇOVÁ,A. Moodle v síti. PragoData Consulting : Brno, 2009.

SAK,P., MAREŠ,J., NOVÁ,H., RICHTER,V., SAKOVÁ,K., SKALKOVÁ,J. Člověk v informační společnosti. Vzdělávání a život v komputerizovaném světě. Praha : Portál, 2007.

Výukový design

http://www.elearnspace.org/Articles/InstructionalDesign.htm

Standardy

http://www.imsglobal.org/learningdesign/

http://www.learnativity.com/standards.html

HODGINS,W., CONNER,M. Everything You Ever Wanted to Know About Learning Standards but Were Afraid to ask. http://www.linezine.com/2.1/features/wheyewtkls.htm

Learning Design:

http://www.imsglobal.org/learningdesign/ldv1p0/imsld_bestv1p0.html

MERGEL,B. Instructional Design and Learning Theory [on-line]. [cit. 1.2.2008]. 1998. http://www.usask.ca/education/coursework/802papers/mergel/brenda.htm

Soubor článků na různá témata k elektronické výuce:

http://www.cs.washington.edu/education/dl/presenter/papers.html

Web 2.0:

Web 2.0 http://suewebik.net/webove/web20-def.html

E-learning 2.0:

DOWNES, S. E-leaning 2.0. http://www.elearnmag.org/subpage.cfm?section=articles&article=29-1

Copyright, autorská práva:

DOWNES, S. Copyrights Ethics and Theft. http://www.downes.ca/cgi-bin/page.cgi?post=65

Slovník, nástroje pro e-learning http://www.edutools.info/feature_list.jsp?pj=4

Ontologies for Education

O4E http://o4e.iiscs.wssu.edu/xwiki/bin/view/Blog/About

Dicheva,D., Sosnovsky,S., Gavrilova,T., Brusilovsky,P. Ontological Web Portal for Educational Ontologies. http://www.win.tue.nl/SW-EL/2005/swel05-aied05/proceedings/4-Dicheva-final-full.pdf

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: CERNOCHO/PEDF.CUNI.CZ (05.12.2012)

Znalosti z probíraných témat problematiky E-learning ve školní praxi.

Sylabus -
Poslední úprava: CERNOCHO/PEDF.CUNI.CZ (24.01.2010)

ÚVOD

Teoretické otázky řízení učení a systémů pro řízení výuky. Pojem e-learning, e+learning.

E-LEARNING VE ŠKOLNÍ PRAXI

Možnosti a způsoby využití ICT jako podpory učení žáka. Základní pojmy (programované učení, e-learning, výukové programy, on-line formy výuky, on-line podpora výuky, blended learning, výukový objekt, úložiště výukových objektů, aj.). Edukační procesy podporované ICT.

Činnosti učitele a jeho úloha ve výuce s on-line podporou. Činnosti žáka při učení podporovaném ICT. Výhody a nevýhody on-line podpory prezenční výuky ve škole.

TECHNOLOGIE PRO APLIKACI E-LEARNINGU DO VÝUKY VE ŠKOLE

Práce s vybranými technologiemi pro tvorbu a distribuci výukového obsahu prostřednictvím počítačové sítě. Výhody a nevýhody. Prostředí pro kolaboraci a sdílení výukových objektů a náměty pro jejich využití ve výuce.

Práce s vybranými běžně dostupnými technologiemi synchronní a asynchronní komunikace (např. chat, videokonference) při komunikaci a spolupráci účastníků výuky prostřednictvím počítačové sítě. Sdílení software. Výhody a nevýhody.

Práce s vybranými technologiemi pro zajištění zpětné vazby prostřednictvím počítačové sítě ve výuce a při učení. Výhody a nevýhody.

POČÍTAČOVÉ EDUKAČNÍ SYSTÉMY PRO ŘÍZENÍ ŽÁKOVA UČENÍ

Modelové ukázky komerčních a Open Source systémů VLE, LMS k podpoře výuky a řízení učení žáka v prezenční výuce. Komunikace a principy řízení distribuované výuky.

ZÁKLADY PRÁCE S MOODLE

Základní charakteristiky a možnosti Moodle z hlediska různých skupin uživatelů.

Seznámení s jednotlivými funkcemi a nástroji Moodle pro tvůrce kurzu.

Seznámení s jednotlivými funkcemi a nástroji Moodle pro učitele.

Seznámení s jednotlivými funkcemi a nástroji Moodle pro studenta.

NÁVRH SCÉNÁŘE

Návrh scénáře elearningového projektu výuky s využitím výukových objektů a různých technologií k zajištění podpory učení žáka.

Kritéria pro hodnocení elearningových kurzů.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: CERNOCHO/PEDF.CUNI.CZ (05.12.2012)

Požadavky k zápočtu:

  • aktivní účast na seminářích
  • splnění úloh v on-line podpoře výuky
  • splnění úkolů zadaných na seminářích (tvorba slovníku, projekt, videokonference)
  • vypracování Moodle kurzu na vybrané téma v odpovídající kvalitě
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK