PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2020/2021
   Přihlásit přes CAS
Textová lingvistika a stylistika - ON2301001
Anglický název: Text Linguistics and Stylistics
Zajišťuje: Katedra anglického jazyka a literatury (41-KAJL)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2017
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, KZ [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: angličtina
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Renata Pípalová, CSc.
Je prerekvizitou pro: ON2301014, ON2301009, ON2301V401, ON2301V301, ON2301002
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Ivana Jančovičová (10.10.2016)
Anotace Cílem kurzu je seznámit posluchače se základy textové a stylistické analýzy. V první části semestru kurz vychází od nástinu komunikační události, různých jazykových funkcí, standard textovosti a podrobnějí probírá některé stylistické variety, registry, žánry a typy textů. V druhé části semestru se kurz zabývá zejména strukturou/organizací promluvy, mikrotextovými jevy (někdy označovaných jakožto syntax textu, primárně oblast kohezních vazeb), a směřuje k makrotextové analýze. Kurz se opírá především o práce anglosaské, studuje však jevy též konfrontačně s ohledem na domácí funkčně strukturalistickou tradici. (Důraz se klade zejména na vklad českých lingvistů do oblasti aktuálního členění (obzvláště kontextový faktor), tematických posloupností a výstavby odstavců.) Pozornost se věnuje též vazbě na pedagogickou a formulační praxi. V rámci seminární práce studenti provedou komplexní analýzu autentické ukázky.
Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. Renata Pípalová, CSc. (12.10.2016)

 

Halliday, M.A.K., Hasan, R. Language, Context, and Text: Aspects of Language in a Social-Semiotic Perspective. Oxford: OUP, 1985

Halliday, MAK, Hasan, R.: Cohesion in English. Harlow:  Longman, 1976 

Kol. Mluvnice češtiny, III. Praha: Academia, 1989, 622-715

Chaplen, F.  Paragraph Writing. Oxford: OUP, 1970

Daneš, F. The Paragraph / A Central Unit of the Thematic and Compositional Buildup of Texts, In: Organization of Discourse, proceedings from the Turku Conference, eds. B.  Warvik, S.K. Tanskannen, R. Hiltunen. Turku: Turku University, 1995, p. 29-40

Crystal, D. Davy, D. Investigating English Style. Harlow: Longman 1969

Crystal, D. The Cambridge Encyclopedia of the English Language. Cambridge:CUP, 1995 (relevant chapters)

Esser, J. Introduction to English Text-linguistics. Peter Lang: Frankfurt am Mein, 2009

Hoey, M. Patterns of Lexis in Text. Oxford: OUP, 1991

De Beaugrande, R.A. Dressler, W.: Introduction to Text Linguistics. London: Longman, 1981

Vachek, J. Chapters from Modern English Lexicology and Stylistics. Praha: SNP, 1991

Hoffmannová, J., Stylistika a….. Praha: Trizonia 1997

Firbas, J., Functional Sentence Perspective in Written and Spoken Communication. Cambridge: Cambridge University Press, 1992.
Firbas, J. Pn the Thematic and on the Rhematic Layers of Texts. In: Organization of Discourse, Proceedings from the Turku Conference, In: Organization of Discourse, proceedings from the Turku Conference, eds. B.  Warvik, S.K. Tanskannen, R. Hiltunen. Turku: University of Turk, 1995, 29-40.

Kořenský, J., et al.  Komplexní analýza komunikačního procesu a textu, České Budějovice: Pedf ČB, 1987

Norgaard, N., Busse, B., Montoro, R. (eds.) Key terms in Stylistics. London, New York: Continuum, 2010

Greenbaum, S., Quirk, R. A Student´s Grammar of the English Language. Harlow: Longman, 1990

Urbanová, L., Oakland, A. Úvod do anglické stylistiky. Brno: Nakladatelství Barrister & Principal, 2002

Urbanová, L. Stylistika anglického jazyka. Brno: Nakladatelství Barrister & Principal, 2008

Verdonk, P. Stylistics. Oxford: OUP, 2003

Tárnyiková, J. From Text to Texture. An Introduction to Processing Strategies. Olomouc: UP, 2002

Widdowson, H. Discourse Analysis. Oxford: OUP, 2011

 

 

Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: Mgr. Ivana Jančovičová (10.10.2016)

KLASIFIKOVANÝ ZÁPOČET získá student za a) aktivní účast v semináři (včetně pravidelného plnění úkolů - čtení zadaných textů; jsou povoleny dvě absence za semestr); b) odevzdání výtisku adekvátně zpracované seminární práce (pokyny pro její zpracování budou zadány během prvního semináře) do stanoveného termínu a c) složení zápočtového testu (který se skládá ze dvou složek stejné váhy, tedy z testu ověřujícího teoretické vědomosti (max. 15b) a z testu ověřujícího praktické analytické schopnosti (max. 15b); pro úspěšné složení zápočtového testu je minimálním požadavkem 21b (tj. 70%). Klasifikace je založena na hodnocení seminární práce a obou částí zápočtového testu. Na složení zápočtového testu má student nárok max. na tři pokusy. Nesplnění podmínek a) aktivní účast v semináři a b) odevzdání výtisku adekvátní seminární práce do stanoveného termínu automaticky vylučuje udělení zápočtu za předmět v daném semestru.

 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK