PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2020/2021
   Přihlásit přes CAS
Digitalizace ve vzdělávání - OKNU1U132C
Anglický název: Digitalization in Education
Zajišťuje: Katedra andragogiky a managementu vzdělávání (41-KAMV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020 do 2020
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (30)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Martin Kursch, Ph.D.
Vyučující: doc. PhDr. Martin Kursch, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. David Mück (29.01.2021)
Předmět se zabývá digitalizací v oblasti vzdělávání. Cílem je porozumět základním metodám digitalizace a systematickému zavádění informačních technologií pro zvyšování efektivity vzdělávacího procesu. Předmět se věnuje podstatě a užití jednotlivých digitálních technologií jako jsou internet, intranet, mobilní zařízení, sociální sítě, video, digitální procesy a kyberbezpečnost. Obsahem předmětu je především strategie digitálního vzdělávání, reagující na neustálý vývoj digitálních technologií a systematické zapojování moderních technologií do výuky, dále také vliv digitalizace na zákazníky/klienty v oblasti vzdělávání a digitální komunikace a využití služeb současných softwarových řešení. Hlavní témata předmětu
Deskriptory
Poslední úprava: doc. PhDr. Martin Kursch, Ph.D. (26.01.2021)
Distanční výuka se řídí aktuálními pokyny PedF UK. Distanční forma – např. webináře, MS Teams, e-studijní opory, elektronické zdroje ke studiu, další studijní materiály apod. (LMS Moodle). Zadávané úkoly – odevzdání do prostředí LMS Moodle, k diskuzím bude využíváno Diskuzní fórum v LMS Moodle.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. David Mück (29.01.2021)

Povinná literatura: 

KLČOVÁ, H. a P. SODOMKA. Informační systémy v podnikové praxi. Praha: Computer press, Albatros media a.s., 2017. ISBN 978-80-251-4543-2.

KLEMENT, M., K. BÁRTEK, J. DOSTÁL aj. KUBRICKÝ. ICT nástroje a učitelé: adorace, či rezistence? Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2017. ISBN 978-80-244-5122-0.

MŠMT. Strategie digitálního vzdělávání do roku 2020. MŠMT, 2014.

Doporučená literatura:

DOMINIK, DVOŘÁK, STARÝ K. a URBÁNEK P. Škola v globální době. Praha: Karolinum press, 2015. ISBN 978-80-246-2977-3.

DOSTÁL, J, 2011. Školní informační systémy. Olomouc: Univerzita Palackého, 2011. ISBN 978-80-244-2784-3.

NEUMAJER, O., ROHLÍKOVÁ L. aj. ZOUNEK, 2015. Učíme se s tabletem - využití mobilních technologií ve vzdělávání. Praha: Wolters Kluwer. ISBN 978-80-7478-769-0.

KOPECKÝ, L. Public relations: dějiny - teorie - praxe. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4229-8.

LUKÁŠOVÁ, R. a I. NOVÝ. Organizační kultura: od sdílených hodnot a cílů k vyšší výkonnosti podniku. Praha: Grada, 2004. ISBN 978-80-247-0648-1.

NEZMAR, L. GDPR: Praktický průvodce implementací. Praha: Grada Publishing, 2017. ISBN 978-80-271-0668-4.

PILNÝ, I. Digitální ekonomika. Praha: Bizbooks, Albatros media, 2017. ISBN 978-80-265-0494-8.

SPITZER, M. Kybernemoc: jak nám digitalizovaný život ničí zdraví. Brno: Host, 2016. ISBN 978-80-7491-792-9.

ŠTĚDROŇ, B. Manažerské řízení a informační technologie. Praha: Grada publishing, 2007. ISBN 978-80-247-2052-4.

 

Doporučené časopisy vyučujícím a aktuální internetové zdroje.

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. David Mück (29.01.2021)

Hlavní témata předmětu

1.       Digitalizace

Pojem digitalizace a jeho význam. Role informačních technologií v procesu digitalizace. Vize digitálního vzdělávání, cíle strategie digitálního vzdělávání. Indikátory úspěchu digitalizace.

 

2.       Otevřené vzdělávání

Otevřené vzdělávací systémy. Online výukové portály. Digitalizace procesu učení a vyučování. Kompetence potřebné k úspěšné seberealizaci každého jedince v digitálním světě.

 

3.    Digitální gramotnost

Vymezení digitálních kompetencí v publikaci Evropské komise DIGCOMP. Práce s informacemi a digitálními technologiemi. Digitální kompetence v praxi: analýza rámců.

 

4.    Informatické myšlení

Vysvětlení pojmu informatické myšlení. Význam informatického myšlení. Zařazení informatiky a rozvoje informatického myšlení do kurikula. Informatika a její vazby na ostatní předměty.

5.    Digitální technologie ve vzdělávání

Přehled digitálních technologií. Trendy digitálních technologií. Kritický pohled na digitální technologie. Swot analýza potřeb digitalizace. Další techniky analýzy procesů vzdělávací organizace

 

6.    Proces digitalizace ve vzdělávání

Výhody, nevýhody, tvorba programů a projektů digitalizace, strategie zavádění, agilní strategie, používané techniky, realizace projektů digitalizace. Aplikace do oblasti vzdělávání.

 

7.    Podpora digitalizace

Zajištění a financování digitalizace. Tvorba „business case“, výpočet ROI a ROE dle Kirkpatrickova modelu. Vytváření prostředí podporující digitalizaci ve vzdělávání, omezení byrokracie.

 

8.    Praktické využití nových technologií při digitalizaci I

Využití platformy mobilních aplikací ve výuce a v samostudiu. Využívání informačních systémů pro vzdělávací organizace, cloudové řešení vs klasické systémy, data mining.

 

9.    Praktické využití nových technologií při digitalizaci II

IT a tvořivost, inovativní projekty, platformy Lego robotics, Appinventor, obsah výuky IT

 

10.  Praktické využití nových technologií při digitalizaci III

Nová média, internet, sociální sítě, cloudové služby, informační systémy. Atraktivita vzdělávací organizace.

 

11.  Kyberbezpečnost

Bezpečnost v digitálním světě. Úvod do Kryptografie. Úskalí spravování dat. Zákon o kybernetické bezpečnosti a GDPR, jejich dopady na vzdělávací organizace.

 

12.  Nové trendy v digitalizaci

Aplikace IT (mobilní aplikace, BYOD, e-learningové trendy, gamifikace, IoT, smart technology, 3D tisk aj.)

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Martin Kursch, Ph.D. (26.01.2021)

Zápočet

Seminární práce

Distanční scénář: Vyhotovit seminární (zápočtovou práci) na téma: Digitalizace ve vzdělávánání. Zaměřit se na vybraný konkrétní projekt např. zavádění a vaužití konkrétní aplikace ve výuce a zpracovat praktické využití, rozpracovat didakticko-metodickou část a pedagogický postup. Práce bude hodnocena na základě originality a využití v praxi pro ostatní kolegy. Bude-li s se souhlasem studenta možnost, mohla by být sdílena jako návod s dalšími studenty.

Způsob zakončení přemětu může být změněn.

Pozn.: Dle aktuální situace – distanční forma, včetně atestace.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK