PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2020/2021
   Přihlásit přes CAS
Strategie řízení vzdělávacích organizací - OKNU1U127B
Anglický název: Strategies of Management of Educational Organizations
Zajišťuje: Katedra andragogiky a managementu vzdělávání (41-KAMV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020 do 2020
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 10 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (48)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Garant: prof. PhDr. Jaroslav Veteška, Ph.D., MBA, mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Vyučující: Ing. Lucie Paulovčáková, MBA, Ph.D.
prof. PhDr. Jaroslav Veteška, Ph.D., MBA, mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Neslučitelnost : OKNU1U121B, OKNU1U122B, OKNU1U123B, OKNU1U124B
Je neslučitelnost pro: OKNU1U121B, OKNU1U124B, OKNU1U123B, OKNU1U122B
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Vlastimil Hubert, MBA (12.09.2023)
Systémový přístup k řízení a rozvíjení jakékoliv organizace, tedy i organizace poskytující vzdělávání, je klíčovým předpokladem pro její udržitelný rozvoj a konkurenceschopnost v daném prostředí. Zvláště v oblasti vzdělávání je třeba navazovat na hlavní směry rozvoje vzdělávání na národní úrovni vyplývající ze vzdělávací politiky, respektovat evropské trendy i trendy v širším mezinárodním měřítku. Cílem předmětu je rozvinutí manažerských kompetencí nejen získáním teoretických znalostí a postupů při uplatňování strategického řízení vzdělávací organizace, ale i praktickými aplikacemi s využitím řady příkladů, analýz a případových studií s možností diskuze i sdílení zkušeností. Předmět je zaměřen na porozumění základním termínům a jejich vazbám v kontextu současného managementu vzdělávacích organizací s vazbou na hlavní strategické směry vzdělávací politiky do roku 2030+. V rámci předmětu budou využity interaktivní metody výuky, podporující kritické a strategické myšlení studentů.
Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Vlastimil Hubert, MBA (12.09.2023)

Studium se opírá o prezenční výuku dle sylabu a předpokládá i samostudium v dostatečném rozsahu a plnění zadaných distančních aktivit. 

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Vlastimil Hubert, MBA (12.09.2023)

Povinná literatura:

• FOTR, J. et al. Tvorba strategie a strategické plánování: teorie a praxe. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3985-4. • FOTR, J. et al. Úspěšná realizace strategie a strategického plánu. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-271-0434-5. • FOTR, J. a I. SOUČEK. Scénáře pro strategické rozhodování a řízení. Praha: Grada, 2020. ISBN 978-80-271-2020-8.• PAULOVČÁKOVÁ, L. Strategie řízení vzdělávací organizace. E-publikace, PedF UK, 2019. ISBN 978-80-7603-107-4.

Internetové zdroje:

• MŠMT. Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+ [online] Dostupné z: https://www.msmt.cz/vzdelavani/skolstvi-v-cr/strategie-2030 • NPI ČR. Strategické řízení a plánování ve školách a v územích [online]. Dostupné z: https://vedemeskolu.npi.cz/ke-stazeni/   Doporučená literatura: • ASWATHAPPA, K. & G.S. KEDDY. Strategic Management: Concepts and Cases. Global Media, 2009. ISBN 978-93-5024-374-9. • CIMBÁLNÍKOVÁ, L. Strategický rozvoj lidských zdrojů: Co je důležitější v současné společnosti znalostí: rozvoj lidských zdrojů, nebo jejich řízení. Olomouc: Univerzita Palackého, 2013. ISBN 978-80-244-3288-5. • DĚDINA, J. a J. ODCHÁZEL. Management a moderní organizování firmy. Praha: Grada. 2007. ISBN 978-80-247-2149-1. • JAKUBÍKOVÁ, D. Strategický marketing. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4670-8. • JANIŠOVÁ, D. a M. KŘIVÁNEK. Velká kniha o řízení firmy: praktické postupy pro úspěšný rozvoj organizace. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4337. • MALLYA, T. Základy strategického řízení a rozhodování. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1911-5.-0. • VETEŠKA, J. Přehled andragogiky: úvod do studia vzdělávání a učení se dospělých. Praha: Portál. 2016. ISBN 978-80-262-1026-9.   Internetové zdroje • https://vedemeskolu.npi.cz/ke-stazeni/ • Další zdroje dle doporučení vyučující. 

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Vlastimil Hubert, MBA (12.09.2023)

Hlavní témata předmětu:

1 Strategický management na úrovni vzdělávací organizace

2 Strategická východiska vzdělávací organizace

3 Strategický záměr a strategický plán vzdělávací organizace

4 Realizace a hodnocení strategie vzdělávací organizace

5 Východiska pro strategický management 

6 Strategie rozvoje VŠ

7 Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+

8 Strategie řízení a plánování ve školách a územích

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Vlastimil Hubert, MBA (12.09.2023)

Zkouška (zpracování strategie rozvoje organizace a písemný test případně ústní zkouška).

Aktivity a úkoly ve vazbě na témata předmětu.

Pozn.: Distanční forma výuky a atestace - dle aktuální situace. 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK