PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2020/2021
   Přihlásit přes CAS
Teorie edukace seniorů - OKNU1U116A
Anglický název: Theories of Education for Seniors
Zajišťuje: Katedra andragogiky a managementu vzdělávání (41-KAMV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020 do 2020
Semestr: letní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 14 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (35)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. PhDr. Jaroslav Veteška, Ph.D., MBA, mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Vyučující: prof. PhDr. Jaroslav Veteška, Ph.D., MBA, mimořádný profesor Univerzity Karlovy
PhDr. Mgr. Michal Vostrý, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Vladimíra Dostálová, Ph.D. (26.01.2024)
Předmět se zabývá problematikou stáří a stárnutí v andragogickém kontextu. V dnešní společnosti je stáří jedním z aktuálních politických, ekonomických, sociálních a demografických témat. Gerontagogika se věnuje tématům, která systematicky rozpracovává. Jedná se zejména o problematiku aktivizace, animace, terapie, mezigeneračních a kulturních aktivit, sociálního a komunitního začlení seniorů do společnosti a kvality života. Gerontagogika se konstituuje jako aplikovaná andragogická disciplína zaměřená na výchovně-vzdělávací činnost s dospělými a především seniory, a to jak ve smyslu výchovy a vzdělávání ke stáří, tak především aktivizaci a vzdělávání (edukaci) ve stáří. Zabývá se rovněž studiem mezigeneračních vztahů a mezigeneračním učením. Zastřešující disciplínou gerontagogiky je gerontologie jako interdisciplinární věda přinášející souhrn poznatků o stáří a stárnutí z pohledu medicíny, demografie, psychologie, sociologie a ekonomie.
Deskriptory
Poslední úprava: Mgr. Vladimíra Dostálová, Ph.D. (26.01.2024)
Studium se opírá o prezenční výuku v rozsahu uvedeném v sylabu a předpokládá i dostatečnou časovou dotaci věnovanou samostudiu a plnění zadaných úkolů.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Vladimíra Dostálová, Ph.D. (26.01.2024)

Povinná literatura:

VETEŠKA, J. Gerontagogika: psychologicko-andragogická specifika edukace a aktivizace seniorů. 2. doplň. 
a rozš. vyd. Praha: Česká andragogická společnost, 2017. 176 s. ISBN 978-80-905460-7-3.

Doporučená literatura:

BALOGOVÁ, B. Seniori v spektre súčasného sveta. Prešov: Akcent Print, 2007. 103 s. ISBN 978-80-89298-03-6.

ČEVELA, R., ČELEDOVÁ, Z., KALVACH, Z. a kol. Sociální gerontologie: východiska ke zdravotní politice a podpoře zdraví ve stáří. Praha: Grada, 2014. 238 s. ISBN 978-80-247-4544-2.

ČORNANIČOVÁ, R. Edukácie seniorov. Bratislava: Univerzita Komenského, 1998. 156 s. ISBN 80-223-1206-1.

DVOŘÁČKOVÁ, D. Kvalita života seniorů v domovech pro seniory. Praha: Grada, 2012. 112 s. ISBN 978-80-247-4138-3.

JARVIS, P. Adult Education and Lifelong Learning: Theory and Practice. 4th ed. London: Routledge, 2010. 338 p. ISBN 0-415-49478-8.

GRUSS, P. Perspektivy stárnutí z pohledu psychologie celoživotního vývoje. Praha: Portál, 2009. 224 s. ISBN 978-80-7367-605-6.

HAŠKOVCOVÁ, H. Fenomén stáří. Praha: Havlíček Brain Team, 2010. 365 s. ISBN 978-80-87109-19-9.

HATÁR, C. Seniori v systéme rezidenciálnej sociální edukačnej starostlivosti. Praha: Rozlet a Česká andragogická společnost, 2011. 130 s. ISBN 978-80-904824-1-8.

KALVACH, Z. et al. Geriatrie a gerontologie. Praha: Grada, 2004. 861 s. ISBN 80-247-0548-6.

KŘIVOHLAVÝ, J. Stárnutí z pohledu pozitivní psychologie. Praha: Grada Publishing, 2011. 144 s. ISBN 978-80-247-3604-4.

MÜHLPACHR, P. Gerontopedagogika. 2. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2009. 203 s. ISBN 978-80-210-5029-7.

SALIVAROVÁ, J., VETEŠKA, J. Edukace seniorů v evropském kontextu: teoretická a aplikační východiska. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského Praha, 2014. 120 s. ISBN 978-80-7452-102-7.

ŠPATENKOVÁ, N., SMÉKALOVÁ, L. Edukace seniorů: geragogika a gerontodidaktika. Praha: Grada, 2015. 232 s. ISBN 978-80-247-5446-8.

VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie II.: dospělost a stáří. Praha: Karolinum, 2007. 461 s. ISBN 978-80-246-1318-5.

VETEŠKA, J. Přehled andragogiky: úvod do studia vzdělávání a učení se dospělých. Praha: Portál, 2016. 320 s. ISBN 978-80-262-1026-9.

VOSTRÝ, M., VETEŠKA, J. et al. Kognitivní rehabilitace seniorů: psychosociální a edukační souvislosti. Praha: Grada, 2021. 173 s. ISBN 978-80-271-2866-2.

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Vladimíra Dostálová, Ph.D. (26.01.2024)

Hlavní témata předmětu:

1.   Gerontagogika jako součást věd o výchově (edukačních věd) – vývoj, historické, antropologické a filozofické souvislosti

2.   Význam a vztah klíčových pojmů: stáří, stárnutí, aktivizace a edukace seniorů, specifika učení, poradenství pro seniory, kvalita života, mezigenerační učení a solidarita, autonomie ve stáří

3.   Problematika stáří a stárnutí v evropském civilizačním prostoru

4.   Multidisciplinární a teoretická východiska stáří a stárnutí, klasické teorie stárnutí

5.   Demografický vývoj v ČR a ve světě

6.   Specifika vzdělávání (edukace) v seniorském věku (z hlediska psychologického, didaktického, sociologického a biologického)

7.   Vzdělávání seniorů – vývoj, možnosti, funkce a význam

8.   Gerontodidaktika – východiska, metody, formy a pomůcky (využití ITC ve výuce)

9.   Formy vzdělávání seniorů – univerzity a akademie třetího věku

10.   Analýza strategických dokumentů k problematice stáří a stárnutí

11.  Aktuální otázky a problémy edukace a aktivizace seniorů

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Vladimíra Dostálová, Ph.D. (26.01.2024)

Zkouška (písemná, ústní nebo online)

Seminární práce (distanční aktivity)

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK